ناآگاهی از قوانین شرعی موجب خروج از مسیر صحیح تجارت اسلامی می شود

حجت الاسلام دست داده گفت: ناآگاهی با قوانین شرعی می تواند موجب خروج از مسیر صحیح تجارت اسلامی شود و این موضوع در مورد ربا که به صورت مخفیانه و آرام در سیستم اقتصادی رسوخ می کند، بسیار صادق است.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: بی شک کار و تولید در یک نظام اقتصادی و با توجه به مبانی اعتقادی آن نظام محدودیت هایی نیز به همراه دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در نظام اقتصادی اسلام و سیره عملی حضرت علی (ع)، اشاراتی به آن چه می توان از آن به انحراف اقتصادی در کار و تولید تعبیر کرد، شده است، افزود: یکی از بارزترین جلوه های انحراف در امر تولید، کار و انباشت ثروت در نگاه حضرت علی (ع)، ربا بوده که به تبع موضع مکتب اقتصادی اسلام، محکوم شده است.

 

وی با اشاره به اینکه باید گفت اسلام هر درآمدی را که از کار مستقیم یا ذخیره شده به دست نیامده باشد غیر قانونی می داند و بهره نیز در زمره همین درآمدها است، بیان کرد: هواداران سرمایه داری دلایل زیادی را برای دفاع از بهره آورده اند به عنوان مثال، آن بهره را پاداش خودداری صاحب سرمایه از سرمایه اش دانسته اند یا بهره را سهم سرمایه در منافع حاصل از فعالیت وام گیرنده قلمداد می کنند.

 

حجت الاسلام دست داده با اشاره به اینکه در سرمایه داری، جدای از سود و زیان وام گیرنده، همواره درصدی ثابت به صاحب سرمایه می رسد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در اسلام اگر رابطه میان سرمایه دار و وام گیرنده مضاربه باشد، تنها صاحب سرمایه مسئول خسارت احتمالی خواهد بود و اگر سود کند به نسبتی در منافع سهیم می شود.

 

وی با اشاره به اینکه از عواملی که به فرمایش امام علی (ع) در سقوط انسان در ورطه ربا تأثیرگذار است، عدم آشنایی بازرگانان با فقه است، تصریح کرد: ناآگاهی با قوانین شرعی می تواند موجب خروج از مسیر صحیح تجارت اسلامی شود و این موضوع در مورد ربا که به صورت مخفیانه و آرام در سیستم اقتصادی رسوخ می کند، بسیار صادق است.

 

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، علی (ع) که حرکت ربا در میان مردم را از راه رفتن مورچه ای بر روی سنگی سیاه مخفی تر می داند، به بازرگانان سفارش می کند که پیش از پرداختن به تجارت، آداب و قوانین آن را بیاموزند. 

 

وی ادامه داد: گستره برخورد با ربا در باور حضرت علی (ع) بسیار وسیع تر از چیزی است که در جوامع امروزی مشهود است و به عنوان مثال مجازاتی که برای رباخوار در نگاه ایشان وجود دارد برای واسطه ها، نویسندگان و گواهان به صورت یکسان است. 

 

حجت الاسلام دست داده با اشاره به اینکه در سیره حضرت علی (ع)، بازرگانی عملی خطیر است که همواره در معرض خطر ظلم و ورود به مصادیق فساد اقتصادی است، گفت: ایشان بازرگانان و صنعت گران را مایه منفعت و آسایش و راحتی جامعه می دانند؛ زیرا به اعتقاد دارند آن ها اهل ستیز و فتنه گری نیستند و برای هدف خود که در جهت رسیدن جامعه به رفاه بالاتر است، سختی های زیادی را متحمل می شوند ولی در عین حال آن ها را به رعایت انصاف و دوری از احتکار و تعیین قیمت مناسب برای کالاها دعوت می کند.

 

رئیس دفتر امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه مقابله با هر نوع کجی در مسیر عدالت از بارزترین و زیباترین جلوه های سیره امام علی (ع) است، تصریح کرد: بدون شک هدف فعالیت اقتصادی در این نگاه، برآورده شدن نیازهای مردم و رسیدن افراد جامعه به سطح بالاتری از رفاه است که همگی باید در مسیری عادلانه که به رضای خدا ختم شود، محقق شوند و به هیچ عنوان عدالت در جامعه قربانی سود مالی بیش تر نمی شود.

 

کد خبر 1004894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha