مجلس نمی تواند شاکله بودجه را تغییر دهد/ اختیار تقدیم لایحه بودجه از آن دولت است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مجلس نمی تواند شاکله بودجه را تغییر دهد، گفت: اختیار تقدیم لایحه بودجه از آن دولت است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز شنبه 29 آذر خود در پاسخ به سوالی در رابطه با قانون لغو تحریم ها و اینکه دولت اعلام کرده است تفسیر خودش از اجرای این قانون را خواهد داشت، گفت: شاید قصد رییس جمهور این موضوع نبوده است اما بحث تفسیر قانون در اختیار مجلس است و فقط تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است اما وقتی قانونی به تایید شورای نگهبان می رسد، انتظارات این است که همه دستگاه های اجرایی قانون را اجرا کنند و اگر ابهامی باشد، دولت می تواند از مجلس درخواست تفسیر کند.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در رابطه با امکان برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیک گفت: امسال ما علاوه بر سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم که وظیفه اصلی مان است، وظیفه دیگری یعنی بحث سلامت مردم را نیز به عهده داریم و باید همه دستگاه های اجرایی و شورای نگهبان همت کنند تا آنجایی که ممکن است بر اساس پروتکل های بهداشتی انتخابات را به نحوی برگزار کنند که کمترین آسیب به مردم برسد.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر کارگروهی بین وزارت کشور و شورای نگهبان تشکیل شده است که کارها را در این رابطه انجام می دهند البته برخی مسایل هم در رسانه ها در ارتباط با انتخابات مطرح می شود که نیازمند اصلاح قانون است. در مورد مواردی همانند بحث تعداد شعب اخذ رای و سایر موارد که نیازمند اصلاح قانون است، ما می توانیم با کمک وزارت کشور آنها را انجام دهیم.

 

وی ادامه داد: در رابطه با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک نیز تا آنجایی که زیرساخت ها اجازه دهد، برخی فرایندهای انتخابات به صورت الکترونیک انجام می شود اما در رابطه با بخش های پایانی نیز اگر وزارت کشور امکانات و زیرساخت ها را فراهم کند، ما مخالفتی در رابطه با برگزاری این فرآیندها به صورت الکترونیک نیز نخواهیم داشت.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی در رابطه با طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز گفت: از ملاک هایی که ما در مصوبه اخیر یعنی طرح مالیات بر خانه های خالی داشتیم، این بود که اگر جایی اقدام به حکمی بخواهد نسبت به اموال مردم صورت گیرد که وجه شرعی نداشته باشد، شورا به آن ایراد می گیرد. در یکی دو مورد در این طرح همین گونه بود که ما ایراد گرفتیم و مجلس اصلاح کرد. در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز اگر چنین ایراداتی وجود داشته باشد، قطعا شورای نگهبان ایراد خواهد گرفت. 

 

وی در رابطه با لایحه بودجه 1400 و مسایلی که در رابطه با اصلاح آن در مجلس مطرح می شود نیز گفت: ما هر ساله نگرانی هایی را در رابطه با لوایح بودجه داریم که بارها نیز آنها را به دولت و مجلس اعلام کردیم. از نظر ما بودجه باید کارآمد، واقعی و منطبق بر نیازهای کشور باشد. متاسفانه هر ساله این نواقص در لوایح بودجه وجود داشته است و ما آنها را گوشزد کرده ایم. در رابطه با لایحه بودجه 1400 نیز ما نمی خواهیم به مسایل دولت و مجلس وارد شویم اما معتقدیم که تقدیم لایحه بودجه از آن دولت است و نباید مجلس شاکله آن را تغییر دهد. باید تغییرات به گونه ای باشد که در شاکله بودجه ایرادی به وجود نیاورد.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با بحث ورود این شورا به بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراهای اسلامی نیز گفت: چندین بار مجلس در دوره های مختلف قوانینی را مصوب کرد که نظارت بر انتخابات شورا به شورای نگهبان واگذار شود، با آن مخالفت کرد چرا که ما معتقدیم امکانات و نیروهای ما این تعداد نیست که بتوانیم به بررسی صلاحیت این تعداد کاندیدا ورود پیدا کنیم ولی باید ببینیم در آینده چه تغییراتی در قانون ایجاد می شود.

 

کدخدایی همچنین در رابطه با بحث تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: تبلیغات و اعلام آمادگی دو مقوله متفاوت هستند که باید مرزهای آنها توسط قانون روشن شود و چون این مرزها روشن نیست، ما نمی توانیم سریع اعلام نظر کنیم. اینکه اعلام آمادگی افراد مصداق تبلیغات است یا خیر، ابهام دارد ولی اگر در جایی مصداق تبلیغات باشد، ما حتما برخورد می کنیم.

 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در رابطه با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که در حال حاضر در مجلس در حال انجام است و امکان اجرایی شدن رای پستی، گفت: تا زمانی که مصوبه مجلس به دست ما نرسد، نمی توانیم اظهار نظر داشته باشیم ولی در رابطه با بحث اصلاح قانون انتخابات باید بگوییم اقدام خوبی است. در مورد رای گیری مکاتبه ای و پستی نیز قانون چنین اجازه ای را به ما نمی دهد و رای گیری به این صورت نیازمند اصلاح قانون است. ما در هر صورت آمادگی داریم که نظر مشورتی خود را در اختیار مجلس و وزارت کشور قرار دهیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با مخالفت دولت با طرح های کمک معیشتی و اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها نیز گفت: در رابطه با طرح معیشتی و الزام دولت به پرداخت یارانه در نوبت اول ما ایراد اصل 75 را گرفتیم چرا که منابع مالی طرح روشن نبود که ما ایراد گرفتیم و مجلس اصلاح کرد و نظر ما تامین شد. در رابطه با طرح لغو تحریم ها نیز ما وارد بحث کارشناسی نشدیم اما در رابطه با اینکه مخالف شرع و قانون اساسی است در نوبت اول این تشخیص داده شد که مغایر قانون شورای عالی امنیت ملی است که ایراد به مجلس ارایه شد و پس از رفع ایراد و تامین نظر شورا ما آن را تایید کردیم.

 

وی همچنین در مورد بحث چگونگی عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: مبنای کار این گونه است که احراز صلاحیت نیاز به هفت رای دارد. اگر شش رای اعضای شورا را داشته باشد به منزله عدم احراز صلاحیت است و آنجایی که مغایرت اش وجود داشته باشد نیز نیازمند هفت رای اعضای شورا است و اگر شش رای باشد به منزله عدم مغایرت است.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با اینکه اگر دولت بخواهد بر اساس تفسیر خود قانون لغو تحریم ها را اجرایی کند، آیا ساز و کاری برای نظارت بر آن وجود دارد، گفت: خوشبختانه دولت محترم آشنا به مباحث حقوقی است و ما امیدواریم این گونه نباشد که بخواهند بر اساس تفسیر خود قانون را اجرا کنند اما مجلس می تواند از باب نظارت بر نحوه اجرای قانون و همچنین عملکرد دولت بحث نظارت در این رابطه را به عهده داشته باشد.

 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی که افرادی در دوره های قبل رد صلاحیت شده اند آیا امکان تایید آنها برای این دوره از انتخابات وجود دارد، گفت: طبق قانون اگر افراد صدها بار صلاحیت شان رد شده باشد می توانند مجدد در انتخابات ثبت نام کنند اما اینکه صلاحیت آنها تایید شود یا خیر بستگی به وضعیت پرونده آنها که در اختیار شورای نگهبان است، دارد.

 

وی در رابطه با بحث تابعیت کاندیداهای ریاست جمهوری که در اصلاح قانون انتخابات مجلس به آن ورود پیدا کرده است، گفت: آنچه که در قانون مدنی ما است، بحث تابعیت است که مانع از تصدی پست هایی همانند مجلس و ریاست جمهوری می شود. در حال حاضر در طرح اصلاح قانون انتخابات تشخیص کارشناسی مجلس این است که اقامت نیز شامل آن می شود که باید ببینیم در شورای نگهبان چگونه این مصوبه بررسی می شود.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با درخواست رییس جمهور برای تفسیر اصل 113 قانون اساسی نیز گفت: نسبت به اصل 113 شورای نگهبان تفسیرش را اعلام کرده است. روسای جمهوری در ادوار مختلف باید از این اصل تبعیت کنند اما اگر مجددا رییس جمهور درخواست تفسیر این اصل را داشته باشد ما نیز تفسیر خود را از این اصل ارایه می کنیم.

 

کدخدایی در رابطه با اینکه در قانون انتخابات آمده است اگر گزینه نظامی قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد باید سرلشگر باشد و اگر قانون اصلاح شود، قابلیت اجرا در انتخابات 1400 را خواهد داشت، گفت: اگر فردی قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را داشته باشد باید با نهاد خودش قطع ارتباط کرده باشد، اگر فرد نظامی باشد درجات وی تاثیری ندارد چرا که وی باید با نهاد خودش قطع ارتباط کرده باشد؛ بنابراین نه تنها درجات در بررسی صلاحیت ها تاثیری ندارد بلکه باید قطع ارتباط  نیز با نهاد خودش اعلام شده باشد. در مورد اینکه اصلاح قانون انتخابات در انتخابات 1400 اعمال خواهد شد نیز بستگی به این دارد که قانون قبل از مراحل ثبت نام برای اجرا ابلاغ شده باشد یا نه.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پایان با اشاره به رحلت آیت الله یزدی گفت: آیت الله یزدی از مردان بزرگ انقلاب اسلامی بودند که نقش اساسی در پیروزی انقلاب و بعد از آن در موفقیت های انقلاب اسلامی داشتند. وی فردی منظم بودند که همواره در جلسات شورا حضور پیدا می کردند و تا پایان جلسات نیز می ماندند. این نگاه بلندی به انقلاب و نظام اسلامی داشتند و همه مطالب را در چهارچوب نظام اسلامی ارزیابی می کردند و این نگاه ارزشمندی بود که ما در شورای نگهبان از آن بهره می بریم.

 

 

کد خبر 1005298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha