بازتعریف سیاست های دانشگاه فنی و حرفه ای در دستور کار

جهانشاهی با بیان اینکه جایگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظام آموزشی کشور باید بازتعریف شود تا اثرگذاری اقتصادی بیشتری داشته باشد، گفت: باید توجه نمایند ما تکنسین و مهندسین ماهر را پرورش می دهیم که مشکلات کف جامعه را حل نمایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «محسن جهانشاهی» امروز(29آذر) در وبیناری که به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از اساتید برتر پژوهشی استان در دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش بیان کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت علوم و پایگاه استنادی جهان اسلام، رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در شش حوزه آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۲۵ درصد، فناوری و نوآوری با وزن 20 درصد، بین المللی سازی با وزن ۱۰ درصد، اثر گذاری اقتصادی با وزن 10 درصد و خدمات اجتماعی و زیرساخت و تسهیلات با وزن ۵ درصد کلید خورده است. در کمترین حالت حوزه پژوهش و فناوری دارای وزن 45 درصدی خواهد شد و در حقیقت در حدود ۵۰ درصد از ارزیابی و همین طور بودجه کشور به بحث پژوهش گره خورده است. دانشگاه های فاخر در حال باز تعریف برنامه‌های خود می باشند تا بتوانند در این مسیر حرکت کنند. دانشگاه فنی و حرفه ای نیز از این قضیه مستثنی نیست و در بحث فنی و حرفه‌ای، اثرگذاری اقتصادی ما باید بیشتر باشد.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، دانشگاه فنی و حرفه ای را دارای جایگاه بسیار فاخری دانست و گفت: امروزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در بعضی از سطوح برای دادن یک سری از داده‌های آماری فاخر به خروجی های دانشگاه فنی و حرفه ای نیازمند است. اگر می‌خواهیم به جایگاه علم و فناوری آسیب وارد نشود باید فوق العاده دقت کنیم. در این سال‌ها خوب عمل کردیم اما عالی عمل نکردیم. ظرفیت های بالایی در دانشگاه فنی و حرفه ای وجود دارد و در جای جای این جامعه، رد پای دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای موجود است.

 

وی ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری استاد و دانشجو به پنجه های ماهر نیاز دارد اما باید در نظر گرفت که صاحب هسته ی خلاق، هسته ی فناور و شرکت خودش هم باشد و قرار نیست پنجه ماهر را برای شرکت دیگر به کار ببرد. اساتید نباید با متر و مقیاس دانشگاه های تئوری عمل نمایند و باید توجه نمایند ما تکنسین و مهندسین ماهر را پرورش می دهیم که مشکلات کف جامعه را حل نمایند. تنها در یک جاست که حرفه و دانش با هم گره خورده و حرفه را مبتنی بر دانش توسعه می دهد و آن هم دانشگاه فنی و حرفه‌ای است. 

 

جهانشاهی بیان کرد: انصافا با حضور «ابراهیم صالحی عمران»سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای،  فعالیت های بسیار عالی انجام شده و توجهات به ظرفیت های دانشگاه در سطوح بالای کشور افزایش یافته است. باید زبان مشترک بین نیروهای صف و ستاد وجود داشته باشد تا به یک نقطه مشترک برسند. هماهنگی و دریافت بازخورد به تصمیم سازی درست منجر خواهد شد. بومی سازی و بازبینی ظرفیت‌های مراکز مختلف کشور را به زودی انجام خواهیم داد. یکی از نمونه کارهای خوبی که به همت سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای انجام شد، وزارت علوم طی نامه‌ای از دانشگاه های معین استان خواسته تا با هماهنگی سایر دانشگاه های استان از ظرفیت های دانشگاه فنی و حرفه ای استان خودشان در جهت برگزاری دوره های مهارت افزایی دانشجوها و اساتید خودشان بهره ببرند. سرویسی که دانشگاه فنی و حرفه ای ارائه می دهد هم حرفه‌ای است و هم مبتنی بر دانش است. در مدل های جهانی دانشجوی درجه یک و یا درجه دو وجود ندارد و دانشجو انتخاب می کند که در کدام دانشگاه تحصیل نماید. در رقابت با دانشگاه های هم جنس و یا غیر هم جنس خودمان، باید بتوانیم جذب دانشجو را افزایش دهیم.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با بیان بحث مشابه شدن بخشی از فعالیت های دانشگاه فنی و حرفه ای با دانشگاه های تراز یک، گفت: نوع یا ورژن سوم آیین نامه ارتقا برای اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای در حال تصمیم گیری نهایی است. اساتید هیئت علمی جوان، جذب دانشگاه فنی و حرفه ای شده اند و برای ارتقاء آنها باید ظرفیت ایجاد شود. وقتی ابزار تحصیلات تکمیلی برای ارتقای استاد وجود ندارد، ارتقاء سخت می شود پس باید ابزارهای مشابه فنی و حرفه ای در اختیارش قرار بدهیم تا پیشرفت کند. باید متر و مقیاسمان را بومی سازی کنیم. در ارتقاء آیتم هایی در نظر گرفته خواهد شد که به جایگاه شما توجه بشود. اینها کارهای زیرساختی است و ماندگار خواهد بود.

 

جهانشاهی با تأکید بر ایجاد صنایع خلاق و شرکت های خلاق، اظهار کرد: امروزه شرکت های دانش بنیان به سمت فناوری سطح بالا (هایتک) حرکت کرده اند اما در کشور و کف جامعه به فناوری های سطح متوسط و پایین بیشتر احتیاج داریم تا فناوری های سطح بالا، در حوزه اشتغال و کارآفرینی، فعالیت ها و خروجی های دانشگاه فنی و حرفه ای بسیار اثر بخش خواهد بود. هیئت امنای دانشگاه فنی و حرفه ای پس از ۱۰ سال مستقل شد و در دی ماه اولین جلسه آن تشکیل خواهد شد. دانشگاه فنی و حرفه ای به این تراز رسیده است که هیئت امنای مستقل خودش را داشته باشد و این کاری است که دکتر صالحی عمران انجام دادند.

 

وی با اشاره به کارهای در دست اقدام حوزه پژوهش و فناوری گفت: دسترسی ۲۴ ساعته به پایگاه های استنادی حتماً باید انجام بشود و دانشجویان نباید برای دریافت مقاله در گوگل جستجو کنند. مجوز انتشار مجله در حوزه ورزش و تربیت بدنی به مجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران با توجه به ظرفیت ها و آمارهای آن داده شده است. بر اساس آمارها تصمیم گرفتیم که یکی از مراکز های نوآوری در استان مازندران باشد. موضوع پسماند و محیط زیست در کشور غفلت شده است و باید با پرهیز از موازی کاری، کارهای پژوهشی مفیدی انجام گردد. صندوق پژوهش و فناوری با مبلغ اولیه ۱۰ میلیارد تومان راه اندازی خواهد شد و حمایت از افراد پژوهشگر انجام خواهد شد. باید با تهیه زیرساخت ها، امکان ایجاد مراکز رشد را در کل کشور فراهم نماییم.

 

کد خبر 1005469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha