تسهیلات کرونایی، واحدهای صنفی را بیکار بدهکار می کند

مدیر صمت شهرستان فاروج گفت: تسهیلات پیش بینی شده برای واحدهای صنفی خسارت دیده از کرونا، با توجه به نرخ سود بالا، نبود بازار فروش و بیکاری اصناف، آنان را به بیکار بدهکار بدل می کند.

«احسان افتخاری» با اشاره به اختصاص تسهیلات 60، 120 و 160 میلیون ریالی به بازاریان در مرحله اول از سوی دولت، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: یکی از شرایط دریافت تسهیلات 120 و 160 میلیون ریالی داشتن بیمه تامین اجتماعی بود که بسیاری از کسبه شهرستان فاقد آن هستند.

 

 

 مدیر صمت شهرستان فاروج افزود:  فقط 16 نفر از کاسبان موفق به دریافت تسهیلات 120 و 160 میلیون ریالی شدند.

 

 

افتخاری گفت: 87 پرونده تسهیلات 60 میلیون ریالی هم مربوط به کسبه ای بود که بیمه نداشتند و با سود 12 درصد باید دوساله این رقم را بدون دوره تنفس پرداخت می کردند که 35 نفر آن را دریافت کردند.

 

 

وی با بیان اینکه این تسهیلات پاسخگوی خسارت کسبه نبود، بیان کرد: تسهیلات دیگری که برای اصناف پیش بینی شده بود تا سقف دو میلیارد ریال با نرخ سود 18 درصد و بدون تنفس بود که با توجه به ضعف بنیه کسبه دریافت آن به جز بدهکار شدن آنان ثمری نداشته و استقبال چندانی از آن نشد.

 

 

افتخاری، مطالبه بازاریان را اختصاص تسهیلات با دوره تنفس و نرخ سود پایین عنوان کرد و گفت: با توجه به تعطیلی های مکرر واحدهای صنفی در شرایط کرونا، اختصاص دوره تنفس برای فراهم شدن امکان بازپرداخت برای کسبه ضروری است.

 

 

وی با اشاره به اینکه بیشتر صنف آرایشگران زن در شمار زنان سرپرست خانوار هستند که نتوانستند تسهیلات دریافت کنند و با توجه به استمرار تعطیلی ها با مشکل تامین معاش مواجهند، افزود: نیاز تسهیلاتی کسبه 150 میلیارد ریال برآورد شده که تاکنون فقط هفت میلیارد ریال آن جذب شده است.

 

 

افتخاری گفت: 65 درصد آجیل فروش های شهرستان مستاجر هستند و با توجه به ضعف بازار، اجاره ها، بیمه و هزینه های امرار معاش، تسهیلات ابلاغ شده با نرخ سود بالا و بدون دوره تنفس جوابگو نیست.

 

 

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تالارها و شغل های مرتبط به این حوزه تعطیل و یا نیمه فعال بوده است، افزود: به رغم نرخ سود بالای 18 درصد برای تسهیلات ارائه شده برای این صنف و با توجه به چک برگشتی داشتن آنان، 64 نفر برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند اما هنور پرداختی انجام نشده است.

 

 

مدیر صمت فاروج بیان کرد: از مرحله اول پرداخت تسهیلات به بازاریان از فروردین تا آبان ماه، 103 پرونده به ارزش 96 میلیارد و 800 میلیون ریال به بانک ها معرفی شدند که از این رقم هفت میلیارد ریال پرداخت شده است.

 

 

 

 

کد خبر 1005471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha