تفسیر  قرآن رهبری/ پاداش الهی درصورت سازش نکردن با دشمن

کلمه مقاومت از واژه های اساسی و فطریه انسانی که می توان ریشه های آن را در آیات قرآن کریم جستجو کرد. واژه مقاومت در کنار مسالحه و مذاکره با دشمن جلوه پیدا می کند.

گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان: کلمه مقاومت از واژه های اساسی و فطریه انسانی  که می توان ریشه های آن را در آیات قرآن کریم  جستجو کرد ادله های بسیار لغوی و تفسیری وجود دارد که می ‌توان طبق آیات قرآن کریم مقاومت را معادل با موضوع توحید عدالت و حتی اسلام قرار داد؛متاسفانه گاهی مفهوم مقاومت با برداشت های نارسا به افراط و تفریط کشیده شده و اولین تصوری که از این  واژه به ذهن متبادر می‌شود تقابل جنگ و قتال است.

 

 امروزه توسعه معنای و تفسیری کلمه مقاومت طبق آیات قرآن کریم برای پاسخگویی به نیازمندی های اجتماعی و مقابله با تفکرات غرب زده امری مهم است مقاومت در قرآن بر توحید، عدالت و فطرت بنا شده است و بر تحقق أصل حاکمیت خدا بر سرنوشت انسان، تشکیل حکومت، إقامه قسط، آبادانی زمین و عدم پذیرش ولایت و ربوبیت غیر خدا تأکید دارد.برهمین اساس خبرگزاری شبستان به بررسی واژه مقاومت در آیات قرآن کریم و سخنان مقام معظم رهبری می پردازد.

رهبر انقلاب در یکی از جلسات تفسیر قرآن خود در مورد مقاومت این چنین می فرمایند: بعضی نسخه‌ی دیگری را تجویز میکنند، میگویند تسلیم بشویم تا دشمن علیه ما موذیگری نکند؛ اینها نمیدانند که هزینه‌ی تسلیم شدن بمراتب بیشتر از هزینه‌ی مقاومت کردن و ایستادگی کردن است. بله، ایستادگی کردن ممکن است هزینه‌ای داشته باشد، امّا دستاوردهای بسیار بزرگی دارد که صدها برابرِ آن هزینه برای ملّتها ارزش دارد.

امّا تسلیم شدن در مقابل دشمن عنود و لجوج و خبیث، جز لگدمال شدن، جز ذلیل شدن، جز بی‌هویّت شدن هیچ اثری ندارد؛ این را بایستی همه بدانند. این قانون لایتخلّف پروردگار است که فرمود: فَلا تَهِنوا وَ تَدعوا اِلَی السَّلمِ وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم وَ لَن یَتِرَکُم اَعمالَکُم؛(۱) سست نشوید، دعوت به سازش با دشمن نکنید، خدای متعال شما را برتر قرار داده است و برتر هستید «وَ لَن یَتِرَکُم» -یعنی «لَن یَنقُصَکُم»- خدای متعال برای شما کم نمیگذارد در مقابل مجاهدتی که انجام داده‌اید، پاداش این مجاهدت را به‌طور کامل به شما خواهد داد.

منبع: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=40072

کد خبر 1005541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha