تبیین صوت مجاز در قرائت قرآن بر اساس احادیث اهل بیت(ع)/ریشه ترتیل خوانی چیست؟

استحباب قرائت قرآن را با طنین و آهنگ زیبا مورد اتفاق مسلمانان است. از طرفی، حرمت نوعی آواز غنایی با ویژگیهای خاص در میان فقهای مسلمان حرام است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ استحباب قرائت قرآن را با طنین و آهنگ زیبا مورد اتفاق مسلمانان است. البته، ساختار آوایي قرآن به خودي خود آهنگین و از چینش نظام یافته ی دارای موسیقی است. از طرفی، حرمت نوعی آواز غنایی با ویژگیهای خاص در میان فقهای مسلمان حرام است. به همین جهت یکی از دغدغه های مؤمنین مراعات حدود قرائت قرآن مطابق دستور است تا عمل به استحباب آنان را به حرام نیندازد! بازخوانی احادیث اهل بیت (علیهم السلام) و تأمل بیشتر و جمع آنها کمک بزرگی به یافتن حدود صوت مجاز در قرائت میکند و سبب آسودگی خاطر مؤمنان اهل قرآن می شود.

قرائت قرآن مورد سفارش اکید است و آثار و برکات ارزشمندی برای آن بیان شده است. برهمین اساس از امام علی(ع) رسیده: «در خانهای که قرآن خوانده شود، و از خدای ّ عز ّ وجل فراوان یاد گردد، برکت
افزایش مییابد، و فرشتگان حضور پیدا میکنند و شیاطین از آن میگریزند، و آن خانه به اهل آسمان روشنی می دهد. همان گونه که ستارگان آسمان به اهل زمین روشنی می دهند» (کلینی ،610)
همچنین امام صادق(ع)که قرآن را عهدنامه ی خدا دانسته، از مردم خواسته تا در عهدنامه بنگرند و روزی پنجاه آیه از آن را بخوانند. حضرتش به مردم توصیه کرده خانههای خود را با تلاوت قرآن نورانی کنند، و با
کثرت تلاوت زیاد شدن خیر و توسعه و نور افشانی خانه خود را سبب شوند.(کلینی ،609) گفتنی است از پیامبر اکرم(ص) نقل شده: «برای خانه هایتان بهرهای از قرآن قرار دهید که اگر در خانهای قرآن خوانده شود، کارها بر اهلش آسان شده، خیرش زیاد میگردد و ساکنینش در فزونی هستند».
 

از مجموع این دسته احادیث به خوبی فهمیده می شود که: قرائت قرآن نقش سازندهای در زندگی بشر دارد و از نظر خدای عالم بسیار مهم است؛ چنان که هم خودش در قرآن، و هم واسطه های او، همه به این عمل تشویق کرده اند.به هر حال قرائت صدادار قرآن مجاز، بلکه مورد امر است. سؤال این است که حدود مجاز و مطلوب در صوت چیست و چه کیفیتی و چه آهنگی مجاز و مطلوب و کدام ممنوع است؟
 

بنابراین گزارش نوعی از قرائت صدادار به عنوان «ترتیل» مورد امر است. وظیفه پیامبر(ص) در قرائت همین کیفیت است: «ورتّل القرآن ترتیلً» (مزمل/ ۴)امیر مؤمنان علی(ع) قرائت متقین را اینگونه
معرفی نموده است: «تالین لجزاء القرآن یرتلونه ترتیلً.».ریشه کلمه ترتیل َ (ر تِ َ ل) در اصل به معنای حسن تناسق و انتظام نیکو، بوده و با دقت بیشتر نشان میدهد که «روشن و جداجدا ادا کردن کلمات، تناسب در تلفظ و ترکیب درست حروف و کلمات» ویژگی این نوع قرائت است.این کیفیت صوتی یعنی ترتیل خوان از نظر اهل بیت(ع) به یقین مجاز است.
 


 

کد خبر 1006022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha