هزار نفر در شیروان متقاضی دریافت تراکتور شدند

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: در نیمه دوم امسال، هزار نفر در این شهرستان متقاضی دریافت تراکتور شدند.

«مهران حیاتی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان ضمن بیان این موضوع در پاسخ به مطلب منتشره در فضای مجازی درباره "اختلاف قیمت چند میلیونی تراکتور سهمیه ای و بازار که سبب دخالت برخی اشخاص شده" اظهار داشت: با توجه به اینکه در نیمه دوم سال سهمیه تراکتور برای این شهرستان ۱۹ دستگاه بود تفاوت قیمت بسیاری با بازار آزاد داشت و متقاضی غیرکشاورز زیاد داشتیم.

 

 


مدیر جهادکشاورزی شیروان بیان کرد: سالانه ۲ بار سهمیه تراکتور در نیمه اول و دوم سال  نداریم که امسال در نیمه اول سال به دلیل نبود تفاوت قیمت تراکتور با بازار آزاد متقاضی خاصی نداشتیم و در نیمه دوم هزار نفر متقاضی شدند که نمی توان در توزیع آن تمایز قرار دهیم.

 

 


حیاتی با توجه به تعداد زیاد متقاضیان تراکتور در شیروان افزود: در این راستا فرمی با آیتم های مختلف برای متقاضیان از جمله میزان زمین، داشتن امتیاز خانواده شهدا، فارغ التحصیل رشته کشاورزی، گواهینامه رانندگی تراکتور، فعالیت متقاضی برای عموم یا شخص، فعالیت در زمینه کلزا و غیره برای متقاضیان تهیه و در نظر گرفته شد.

 

 


مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: فرم های مزبور بین چهار مرکز این شهرستان در لوجلی، قوسخانه، گلیان و حومه توزیع و امتیاز بندی شد که با تشکیل کارگروهی متشکل از مسئولان مربوطه بالاترین امتیازها اعلام شد.

 

 


حیاتی افزود: در این کارگروه تمام دستگاه های نظارتی حضور داشتند و همه موارد لحاظ شد و از ۱۹ متقاضی که براساس امتیازبندی تایید شده بودند تعهد محضری عدم فروش پنج ساله  گرفته شد تا اقدام به فروش تراکتورهای سهمیه ای نکنند و اگر چنانچه کسی اقدام به فروش کند دیگر تسهیلات یارانه ای و تراکتور به وی داده نمی شود و پرداخت تسهیلات به صورت آزاد برای وی لحاظ می شود.

 

 


وی با بیان اینکه ۹۸۱ متقاضی از این روند گلایه مند بودند، گفت: از مجموع کل، ۲۰ درصد توسط متقاضی و ۸۰ درصد تسهیلات بانکی با کارمزد ۱۵ درصد و بازپرداخت سه ساله، پنج ساله و هفت ساله است که در تفاوت قیمت تراکتور در بازار  و سهمیه به بیش از ۲ میلیارد ریال می رسد.

 

 


اکنون ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان  ۱.۹ و در شهرستان شیروان به ۱.۸۵ اسب بخار در هکتار رسیده است.

 

 


شهرستان شیروان ۵۵ هزار هکتار کشتزار دارد که برای کشت این سطح از ۲ هزار و ۴۸۵ دستگاه تراکتور استفاده می شود، یعنی به ازای هر ۲۲ هکتار یک تراکتور وجود دارد.

 

 


در این شهرستان ۱۰ دستگاه کمباین نیز وجود دارد و شیروان افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

 

 

 

 

کد خبر 1006088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha