برای رسیدن به تمدن اسلامی ما در مرحله دولت اسلامی قرار داریم

استاد حوزه علمیه گفت: جمهوری اسلامی برای رسیدن به تمدن اسلامی باید تاسیس نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی را انجام دهد. رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در مرحله دولت اسلامی هستیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین «مهدی ابوطالبی» امروز در حوزه علمیه ثامن‌الائمه به سخنرانی پرداخته و گفت: از لحاظ نظری، مدل ولایت فقیه مدل کاملی است و این ساختار که در راس آن فقیه جامع الشرایط قرار دارد بسیار معقول است.

وی افزود: حال سوال مهم این است که نظام مبتنی بر ولایت فقیه که از لحاظ نظری مدل خوبی است و چهل سال تقریباً با این مدل اداره شده است در مقام عمل هم آیا کارآمدی خود را نشان داده است؛ در بررسی کارآمدی با نگاهی که عموم مردم دارند و گاهی نگاه متخصصین وضعیت بعد از انقلاب با وضعیت قبل از انقلاب سنجیده می‌شود، یعنی ۵۳ سال حکومت پهلوی با چهل سال حکومت اسلامی مقایسه می‌شود.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: نکته مهم این است که کارآمدی، برآیند سه مولفه امکانات، موانع و اهداف است. به عبارتی بررسی کنیم با این اهدافی که حکومت اسلامی داشته چه امکاناتی داشته و چه موانع ناخواسته‌ای وجود داشته است؛ به طور مثال اگر امکانات ۱۰۰ درصد بوده موانع ۳۰% اگر به هفتاد درصد اهداف هم برسد می‌گویند ۱۰۰% کارآمدی داشته، ولی اگر ۱۰۰ درصد امکانات داشته و هیچ مانعی نبوده اگر به ۷۰ درصد اهداف برسد می گویند ۷۰ درصد کارآمدی داشته و ۳۰ درصد عدم کارآمدی.

حجت‌الاسلام ابوطالبی با بیان اینکه در حوزه های مختلف می‌توان بعد از انقلاب و قبل از انقلاب را مقایسه کرد (حوزه فرهنگی ,سیاسی ,اقتصادی و...) اظهار کرد: در سنجش، نیازمند یک سری شاخص‌ها و آمارها هستیم که در این مورد به آمار بین المللی نگاه می کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث اقتصاد دو شاخص نشان دهنده وضعیت اقتصادی کشورها است؛ عنوان کرد: یکی از این شاخصه‌ها خط فقر و دیگری عدالت اجتماعی است، درباره خط فقر آمارهای رسمی نشان می دهد در حکومت پهلوی ۴۶ درصد مردم زیر خط فقر بودند، سال ۲۰۱۳ یعنی ۳۳ سال بعد از انقلاب  ۸درصد مردم زیر خط فقر بودند، در ۲۰۱۴ این نرخ به ۱۲ درصد رسید و الان حدود ۱۸ درصد است. خود این آمار نشان دهنده این است که عموم مردم، قدرت خرید شان بیشتر شده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: شاخصه دیگر عدالت اجتماعی یا فاصله طبقاتی یا تبعیض است که فاصله درآمد پایین‌ترین طبقات وبالاترین طبقات را می‌سنجند که شاخص بین صفر و یک است. شاخص بعد از انقلاب نسبت به قبل از انقلاب بسیار بهتر شده است.

حجت‌الاسلام ابوطالبی با بیان اینکه در نظر داشته باشید که  در کارآمدی باید برآیند سه مولفه (اهداف،امکانات و موانع) را به دست آورد، عنوان کرد: به عنوان مثال یکی از موانع جمهوری اسلامی ،جنگ هشت ساله بوده است که خسارات و هزینه جنگ به اندازه بودجه ۷۰ سال مملکت است، گویی در قیاس با کشور مشابه باید ۷۰ سال از او عقب تر باشیم.

وی با بیان اینکه در بعد فرهنگی و سیاسی هم پیشرفت بسیاری داشته‌ایم که مجال دیگری را می‌طلبد، گفت: اشکالی که خیلی‌ها وارد می‌کنند این است وقتی می گوییم وضع ما بعد از انقلاب خیلی بهتر شده است می گویند اگر شاه هم بود همین کارها را می‌کرد در پاسخ باید بگوییم به همان میزانی که جمهوری اسلامی حدود چهل سال فرصت داشته، پهلوی هم ۵۳ سال فرصت داشته است؛ مثلاً راه آهن در زمان رضاخان شروع شده ولی جمهوری اسلامی ۱۰ برابر رضاخان راه آهن تاسیس کرده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: یا در بحث نفت که به فرموده رهبر معظم انقلاب نباید اقتصاد ما وابسته به نفت باشد. این بحث در زمان مصدق که  نفت ملی شد، مطرح شد. حکومت پهلوی ۲۵ سال زمان داشت تا این وابستگی را کم کند در حالی که سال ۱۳۵۰ وابستگی به نفت بالای ۹۰ درصد بوده، ولی ۲۵ سال بعد از انقلاب به ۵۰ درصد رسید،  در حال حاضر هم کمتر شده است. پس اراده پهلوی اصلاً برکاهش وابستگی به نفت نبوده است.

حجت‌الاسلام ابوطالبی افزود:  البته هر حکومتی به دنبال پیشرفت است ولی مدل‌ها فرق می کند به طوری که رویکرد پهلوی رویکرد اشرافی، برونگرا ودر راستای منافع خارجی‌ها بوده است. دیگر اینکه برنامه ها و سیاست پهلوی نه تنها بر محرومیت‌زدایی نبوده که رویکرد اشرافی داشته‌اند. رضاشاه وقتی پادشاه شد افسر نظامی بود، بعد از ۱۲ سال ۶ هزار روستا به اسم او ثبت شد به طوری که در آن دوره، یک اداره ثبت اسناد وجود داشت و اداره دیگری برای ثبت اسناد املاک شاهنشاهی، در حالی که فساد ها و اختلاس های امروز قابل قیاس با فسادهای مالی حکومت پهلوی نیست.

وی با بیان اینکه یک نگاه دیگر این است که ۴۰ سال اخیر جمهوری اسلامی را با کشورهای مشابه مثل  کره ،ترکیه، مالزی، اندونزی و...مقایسه کنیم، اظهار کرد: البته در این قیاس، هم امکانات را وهم موانع را باید در نظر گرفت. به طور مثال ایران را نمی‌توان با ترکیه مقایسه کرد؛ چرا که ترکیه امکانات نفتی ما را ندارد، از سوی دیگر موانعی که ما داشتیم و داریم مثل تحریم و جنگ را هم نداشته است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ما در مقایسه، نباید نقطه‌ای قیاس کنیم، بلکه نقاط قوت کشورها را با هم بسنجیم نقاط ضعف را هم با هم بسنجیم. با این اوصاف طبق آمارهای بین المللی بعد از ۴۰ سال جمهوری اسلامی در برآیند همه شاخصه‌ها نه نقطه ای  وضعیت بهتری دارد. به عنوان مثال شاخص زیر خط فقر در ایران ۸ درصد بوده، ولی در کره  حدود ۱۶ درصد بوده است، کره جنوبی در بحث صنعت بسیار موفق‌تر از ایران است ولی در پزشکی ایران بسیار پیشرفته‌تر از کره است، درصد بالایی از جوانان کره آرزویشان این است که مهاجرت کنند؛ یا اروپا و عربستان درتامین اجتماعی وضعیت بهتری دارند. سوال مهم این است که جمهوری اسلامی به آرمان های خودش چقدر نزدیک شده است و چقدر به آرمانها رسیده است؛ چرا که آرمان  جمهوری اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است.

حجت‌الاسلام ابوطالبی با بیان اینکه جمهوری اسلامی  پنج گام را باید طی می کرد  تا به نقطه اوج که همان تمدن اسلامی است برسد؛ ابراز کرد:‌ گام اول انقلاب بر علیه حکومت پهلوی؛ گام دوم تاسیس نظام اسلامی، گام سوم وجود دولت اسلامی که قوانین اسلامی را اجرا کند، گام چهارم تشکیل جامعه اسلامی و گام پنجم ساخت تمدن اسلامی است. رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در مرحله دولت اسلامی هستیم.

وی افزود: پس هنوز دولت اسلامی تکمیل نشده در گردنه بسیار سختی هستیم ولی گردنه را رد کنیم به جامعه اسلامی می‌رسیم و بعد از آن به تمدن اسلامی خواهیم رسید. درست است ما نباید بعد از ۴۰ سال مسئولین کاخ نشین، آقازادگی، اعتیاد و طلاق، وضعیت بد معیشت مردم را داشته باشیم؛ چرا که با آن آرمانها فاصله داریم. ولی بحمدالله  در همان مسیر هستیم . باید مجموع برآیند را بسنجیم در انقلاب اسلامی ریزش داشتیم ولی رویش هم داشتیم.

 

کد خبر 1007075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha