بازسازی مناطق تخریب‌ شده قره‌باغ ۱۰ میلیارد دلار هزینه دارد

موسوی گفت: در جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ تاسیسات زیربنایی مختلفی تخریب شده است که در حدود ۱۰ میلیارد دلار برای بازسازی آنها هزینه می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «سید عباس موسوی» روز گذشته در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران، اظهار داشت: در تمام دیدارها بر روابط خوب و آینده دار ۲ کشور تاکید و همچنین در خصوص بازسازی مناطق ازاد شده نیز بحث و گفت و گو شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو با بیان این‌که جمهوری آذربایجان علاقه‌مندی خود را برای حضور فعال شرکت های ایرانی در بازسازی این مناطق اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: در حدود ۱۵ پروژه بزرگ ملی در جمهوری آذربایجان از جمله راه اهن، ایجاد شهرک صنعتی، داروسازی، تولید تراکتور و اتوبوس سازی تا محصولات غذایی داشته ایم که در حال اجراست.

وی افزود: مذاکرات در خصوص امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی به مراحل پایانی نزدیک شده است و به زودی سند نهایی آن امضا می شود. زمینه فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروزی در مناطق آزاد شده قره باغ به دلیل آب و هوای مناسب فراهم است، حدود ۲۴ هزار هکتار جنگل در این مناطق باید احیا شود.

موسوی افزود: در جنگ قره باغ در حدود ۹۰۰ شهرک، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، هفت هزار ساختمان عمومی، ۶۹۳ مدرسه، ۸۵۵ کودکستان، ۶۹۵ خانه بهداشت ، ۹۲۷ کتابخانه، ۸۰۸ فرهنگسرا، ۸۵ آموزشگاه موسیقی، ۲۲ موزه، ۹ مسجد، ۴۴ عبادتگاه دیگر، ۴۷۳ بنای تاریخی و کاخ و موزه ، ۴ گالری هنری ، چهار سالن تئاتر، ۲ سالن کنسرت و ۶ هزار تاسیسات صنعتی و کشاورزی و ۱۶۰پل و سایر تاسیسات زیربنایی تخریب شده است که در حدود ۱۰ میلیارد دلار برای بازسازی آنها هزینه می شود.

وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان برای برخی از این کارهای از منابع خود استفاده می کند و همچنین وام های کم بهره ای از بانک های جهانی، آسیایی و سازمان همکاری اسلامی دریافت می کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: رقابت را باید مد نظر قرار داد و باید سرعت و کیفیت کار مورد توجه قرار گیرد و شرکت های مهم و قدرتمند ما در این مناطق حضور یابند تا بتوانیم با شرکت های ترکیه ای، ایتالیایی، آلمانی و آمریکایی رقابت کنیم.

وی ادامه داد: برخی از پروژه هایی که توسط مهندسان ایرانی در جمهوری آذربایجان اجرا شده موجب ایجاد اعتماد و اطمینان به ایرانیان شده است و می توانیم با مهندسان خارجی که در منطقه حضور دارند رقابت بالایی داشته باشیم.

موسوی ادامه داد: رییس جمهوری آذربایجان از کشورهای دوست به خصوص ایران برای بازسازی مناطق آزاد شده دعوت به مشارکت کرده اند که این موضوع به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ایران اعلام شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: نام ایران در جمهوری آذربایجان با نام تبریز شناخته می شود و در این جمهوری آمادگی برای حضور فعالان تجاری و اقتصادی تبریز وجود دارد. برای بازسازی مساجد، اماکن مذهبی و مرمت آثار فرهنگی نیز از شرکت های ایرانی استقبال و دعوت شده است.

موسوی اظهار کرد: در بودجه ۲۰۲۱ جمهوری آذربایجان که پیش نویس آن آماده شده است در حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ هزار منات معادل ۱.۳ میلیارد دلار برای بازسازی اختصاص داده اند و از منابع دیگری نیز استفاده می کنند تا منابع را به میزان ۱۰ میلیارد دلار برسانند.

کد خبر 1007567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha