دستاوردهای مطبوعاتی نهضت آزادیستان شیخ محمد خیابانی بررسی شد

نشست تخصصی بررسی دستاوردهای مطبوعاتی نهضت آزادیستان شیخ محمد خیابانی، به همت خانه مطبوعات و رسانه های آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «مرتضی شفیعی» امروز در ابتدای این نشست با تأکید بر توجه حوادث و جریان های مختلف سیاسی کشور به ویژه منطقه آذربایجان و تبریز که خاستگاه مشروطه‌خواهی بوده است، اظهار داشت: با این‌که قیام شیخ محمد خیابانی و قیام جنگل میرزا کوچک خان در یک عصر اتفاق افتاده است، اما متأسفانه توجه و پژوهش لازم به نهضت آزادیستان در طول سالیان متمادی را شاهد نیستیم.

مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه های آذربایجان شرقی با بیان این‌که شهید شیخ محمد خیابانی علیرغم قرائت‌های متفاوت تاریخی؛ یک آزادی‌خواه قائل به تمامیت ارضی و ایران واحد بوده است، خاطرنشان کرد: به عبارتی نهضت آزادیستان نیز به دنبال ایران آزاد و مستقل و همچنین نفی استبداد و مشروطه حقیقی بوده است.

شفیعی با تأکید بر این‌که مطالعه نسخ و شمارگان نشریه تجدد و آزادیستان ما را بسیاری از حقایق تاریخی و حتی شخصیت شیخ محمد خیابانی آشنا خواهد کرد، افزود: جریان مغرضی که به دنبال تحریف تاریخ معاصر است؛ در طول ادوار مختلف کوشید تا قتل شیخ شهید را با عناوین غلطی چون خودکشی و یا تجزیه‌طلبی لاپوشانی کند.

مدیرعامل خانه مطبوعات آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که نگاه تک بعدی به شخصیت مفاخر آذربایجان هیچ‌گاه نخواهد توانست راهگشای امور و چراغی برای مسیر پیش‌رو باشد، افزود: یکی از اهداف برگزاری این نشست؛ نگاهی تخصصی به دیدگاه‌های شیخ محمد خیابانی و نهضت آزادیستان در حوزه مطبوعات بوده است.

وی با بیان این‌که نهضت آزادیستان شیخ محمد خیابانی دستاوردهای مهمی در حوزه مطبوعات داشته است، تصریح کرد: مطالعه اسناد و روایت های مختلف تاریخی نشان می دهد که آن دوران شاهد سانسور و خفقان رژیم حاکم بر مطبوعات و جراید بوده‌ایم، اما نهضت آزادیستان و انتشار نشریه تجدد در ایحاد فضای آزادی بیان و جرأت فعالان مطبوعاتی در انتشار برخی حقایق اثرگذار بوده است، هر چند این فضا مدت زیادی دوام نیاورد.

بنا بر این گزارش، نشست تخصصی نگاهی به دستاوردهای مطبوعاتی نهضت آزادیستان همزمان با یکصدمین سالگرد شهادت مجاهد نستوه و عالم مبارز، شیخ محمد خیابانی؛ به همت خانه مطبوعات استان و ستاد همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی؛ در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز به صورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

کد خبر 1008055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha