تمام راه های بخش سرحد بازگشایی شد

فرماندار شیروان گفت: در پی بارش های سنگین برف و کولاک شدید، تمام راه های بخش سرحد این شهرستان بازگشایی شد.

«امین رضا مرآتی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: با بازگشایی راه های بخش سرحد اینک تردد در تمام مسیرها باز است که ارتفاع برف در منطقه حفاظت شده گلیل واقع در بخش سرحد این شهرستان به نیم متر رسید.

 

فرماندار شیروان بیان کرد: طی چند روز اخیر بارش های خوبی صورت گرفته که تردد در روستاهای بخش سرحد این شهرستان به علت یخبندان شدید کمی سخت بود که با کمک عوامل راهداری شن و نمک ریزی مشکل برطرف شد.

 

وی در خصوص وضعیت کنونی راه های منطقه گلیل این شهرستان گفت: اینک در این منطقه فقط تردد مرزبانی برقرار است که آنان هم به هر شکلی تردد می کنند.

 

روستای «کوسه» از توابع بخش سرحد، در ۲۰ کیلومتری سد گلیل، اکثر اوقات سردترین منطقه خراسان شمالی و در برخی مواردسردترین نقطه کشور ثبت شده است.

 

منطقه حفاظت شده گلیل دارای آب و هوایی کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است که بخش وسیعی از منطقه را جنگل های ارس با زادآوری طبیعی مطلوب تشکیل می دهد که از شرق به غرب بر تراکم آن ها افزوده می شود.

 

دمای هوا در منطقه گلیل و سرانی در زمستان ها عمدتا پنج درجه سانتیگراد زیر صفر است که بعضا تا ۲۰ درجه سانتیگراد زیر صفر هم می رسد.

 


سد خاکی گلیل با هسته رسی، توان ذخیره سه میلیون مترمکعب و تنظیم سالانه ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار متر مکعب آب را دارد.

 


این سد در ۹۰ کیلومتری شمال شیروان واقع است که آب مورد نیاز ۲۵۰ هکتار از کشتزارهای روستاهای میلانلو و تخت چرمه را تامین می کند.

 

مرداد سال ۹۷ ثبت منطقه «گلیل و سرانی» موسوم به «کپه داغ» در شهرستان شیروان به عنوان سیزدهمین «زیست کره» کشور به تأیید نهایی رسید و به نام جمهوری اسلامی ایران در اندونزی ثبت شد.

 

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

 

گلیل و سرانی در ۹۰ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد.

 

این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و گوناگونی بسیار بالای پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص‌ترین «قوچ اوریال»، ۲۷ تیرماه سال ۱۳۵۰ منطقه حفاظت شده اعلام شده است.

 

بخش سرحد شیروان با گستره هزار و ۴۴ کیلومتر مربع، ۳۳ روستا و آبادی و ۲۶ دهیاری دارد که ۲ هزار و ۶۹۲ خانوار مشتمل بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در آن سکونت دارند.

 

 

 

کد خبر 1008621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha