آب سد بارزو قطع شد

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: از ابتدای دی ماه آب سد بارزو شیروان از مدار مصرف خارج و قطع شده است.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: اکنون فصل بارش ها است و قطع شدن آب سد به دلیل ذخیره سازی آن در فصل بهار و تابستان سال آینده است که در این مدت استراحت سد حوضچه ها، تاسیسات سد، دریچه ها و غیره در صوررت نیاز تعمیرات برای آن ها انجام می شود.

 

مدیر امور منابع آب شیروان بیان کرد: همچنین از ابتدای دی ماه شارژ چاه های کشاورزی شهرستان قطع می شود تا کسری مخزن آب جبران شود که براساس برنامه وزارت نیرو با توجه به خصوصیات دشت و وضعیت جوی به آبخوان ها استراحت داده می شود.

 

خسروپناه با بیان اینکه در حالت نرمال آب سد بارزو ۲۰ اسفندماه برای تحویل باز می شود، عنوان کرد: اینک این شهرستان ۲۹۲ چاه مجاز کشاورزی با برداشت سالانه ۵۴ میلیون مترمکعب، شرب ۶۷ مورد با برداشت ۹.۵ میلیون مترمکعب و صنایع ۱۵۳ مورد با برداشت ۵.۵ میلیون مترمکعب دارد.

 

وی تصریح کرد: از کشاورزان انتظار می رود در زمستان مدیریت مصرف آب داشته باشند چون تغذیه آبخوان ها اتفاق می افتد و با خاموش کردن چاه ها ذخیره سازی آب بای فصل کم بارش خواهیم داشت همچنین خود را با مصرف آب در این فصل سازگار کنند.

 

وی با بیان اینکه اینک حجم آب این سد ۳۴.۵ میلیون مترمکعب است، خاطرنشان کرد: در کل ۳۷ درصد مخزن پر است که اختلاف حجم مخزن نسبت به مدت مشابه سال قبل یک میلیون مترمکعب کاهش داشته و دو درصد نسبت به ورودی و خروجی آب سد مدیریت شده که امسال ۱۷.۷درصد آب کم تر تحویل داده شده است.

 

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است. این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

 

توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است. سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

 

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد واقع است که افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

 

کد خبر 1008623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha