توسعه مراودات تجاری فارس با عراق با برنامه ریزی بلند مدت

عوض پور گفت: استان فارس برای توسعه مراودات تجاری با عراق به برنامه ریزی بلند مدت نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «علی عوض پور»، امروز (دوشنبه 8 دی) در نشست میز تخصصی عراق با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا و نمایندگان دستگاه های دولتی استان فارس به صورت وبینار گفت: استان فارس برای توسعه مراودات تجاری با عراق به برنامه ریزی بلند مدت نیاز دارد.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس افزود: یکی از اولویت های صادراتی فارس کشور عراق است و حوزه های گردشگری مذهبی و سلامت و کشاورزی نیز می تواند به افزایش مبادلات اقتصادی فارس و عراق کمک کند.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی می تواند مشکل تجارت ریالی با کشور عراق را برطرف کند که زمینه ساز امنیت صادرات ما به این کشور خواهد بود.

دبیر کل اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر صدور بخشنامه ها در مورد محدودیت و ممنوعیت های صادرات به عراق بیان کرد: حمل کالا از خودروی ایرانی به خودروی عراقی، عدم اجرای موافقت نامه های منعقد شده با عراق، گمرکات مرزی و محدودیت های زمانی، واسطه های زیاد و غیر رسمی در تجارت با عراق و ... موجب ایجاد مشکل در برنامه های بخش خصوصی برای صادرات به عراق شده است.

عوض پور ادامه داد: اتاق بازرگانی فارس آمادگی دارد تا از بخش خصوصی در این زمینه با استفاده از ظرفیت های قانونی خود حمایت کند اما سایر بخش ها و حوزه ها نیز باید از این موضوع حمایت کنند.

«سید علی نقی طبیب لقمانی» نیز در این نشست وبینار گفت: استان فارس با برخورداری از پنج اثر تاریخی جهانی و بیش از سه هزار اثر تاریخی ملی و حوزه های مختلف سلامت و ... ظرفیت های غنی دارد.

معاون گردشگری، هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری فارس افزود: در کشاورزی و صنایع تبدیلی، اقتصادی، خدمات فنی مهندسی  و ... نیز استان فارس دارای ظرفیت های مطلوبی است که می تواند موجب توسعه مراودات اقتصادی با عراق باشد.

وی اضافه کرد: گردشگری مذهبی و سلامت به ویژه برای توسعه مراودات 2 جانبه فارس و عراق فرصت مطلوبی به شمار می رود و با ایجاد خط پرواز هوایی مستقیم شیراز و نجف می توان در این زمینه اقدامات موثری به انجام رساند.

«محمد دانش نیا»، رئیس اداره خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز عنوان کرد: صادرات محصولات کشاورزی و خدمات فنی مهندسی به کشور عراق بازار خوبی برای استان فارس به شمار می رود و عراق در حوزه صادرات از بازارهای هدف فارس است.

کد خبر 1008708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha