برگزاری اجتماع فاطمی(س) مسجدی‌ها با حضور تیم‌های پزشکی/  همکاری حوزویان در حفظ سلامت عزاداران

اجتماع فاطمی(س) در جنوب تهران که از سال ۱۳۹۱ با محوریت مساجد برگزار می‌شود امسال نیز با کسب مجوزهای لازم و با استقرار چند تیم پزشکی و سازمان انتقال خون و به گفته قائنی و بدری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، اجتماع فاطمی جنوب تهران تنها اجتماع در سالروز شهادت حضرت زهرات (س) است که با محوریت مساجد و همکاری هیئت های مذهبی این منطقه از پایتخت کشورمان به ویژه  مناطق -12 و 15 شهر تهران- برگزار می شود. 1391 اولین سال برگزاری این اجتماع بود و در سال گذشته (1398) بیش از 15 هزار نفر از مسجدی ها، هیئتی ها، بسیجیان و سایر گروه های مردم در این اجتماع شرکت کردند.

 

امسال با شیوع ویروس کرونا زمزمه هایی درباره عدم برگزاری اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران شنیده شد اما طی چند روز اخیر خبر دریافت مجوز از دستگاه های مربوطه برای برگزاری این اجتماع در سالروز شهادت حضرت صدیقه کبری (س) اعلام شد.

 

دریافت مجوز برگزاری اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران

حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی قائنی» در این خصوص به شبستان گفت: تلاش زیادی برای دریافت مجوزهای لازم برای برگزاری اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران صورت گرفت و سرانجام، شنبه، ششم دی ماه مجوز برگزاری این اجتماع از سوی دستگاه های مربوطه صادر شد.

 

مسئول برگزاری اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران افزود: به منظور رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و حظ سلامتی مردم، محل برگزاری این اجتماع، امسال وسیع تر از سال های گذشته و از میدان شوش تا چهارراه لب خط (تقاطع خیابان های شوش شرقی و شهید بروجردی) است درحالی که در سال های گذشته محدوده برگزاری این اجتماع، بسیار کمتر بود.

 

استقرار چند تیم پزشکی در محل برگزاری اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران

وی اضافه کرد: هر سال دو تیم پزشکی، یکی در قسمت خواهران و دیگری در قسمت برادران مستقر می شد اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا شش تیم پزشکی، سه تا در قسمت آقایان و سه تا در قسمت خانم ها مستقر می شود.

 

قائنی ادامه داد: فاصله میان عزاداران در محل برگزاری اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران، دست کم دو متر خواهد بود و به همه شرکت کنندگان در این مراسم، ماسک و دستکش اهدا می شود و با ماده ضد عفونی کننده، دست خود را کاملا تمیز خواهند کرد.

 

کاهش مدت زمان برگزاری اجتماع برای حفظ سلامتی مردم

وی افزود: زمان برگزاری اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران که همیشه از ساعت 10 تا 12 بود به دلیل برودت هوا و هم شیوع ویروس کرونا، از ساعت 12 و 30 دقیقه تا 13 و 45 دقیقه برگزار می شود. تغییر زمان برگزاری این مراسم برای کاهش سرمای هوا است ضمن اینکه مدت برنامه، حدود سی دقیقه کمتر از سال های گذشته است.

 

مسئول اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران اظهار کرد: سازمان انتقال خون نیز قرار است دو تیم در محل برگزاری این مراسم مستقر کند تا علاقمندان خون اهدا کنند و فاطمیون در دستگیری از بیمارانی که نیازمند انتقال خون هستند نیز پیشتاز باشند.

 

این سخنان در حالی مطرح شد که تمام اجماعات با شیوع ویروس کرونا به ویژه موج جدید آن از مهر ماه امسال، ممنوع اعلام شد، خبرنگار ما در همین ارتباط از قائنی پرسید که «آیا تشکیل اجتماعی بزرگ، امکان ابتلای افراد به بیماری کرونا را افزایش نمی دهد و به این صورت، اتهامی علیه مساجد درباره عدم توجه به حفظ سلامتی مردم شکل نمی گیرد»، که قائنی پاسخ داد: اولا ما از دستگاه های مربوطه مجوزهای لازم را دریافت کردیم و تعهد می دهیم که اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران بدون هیچ گونه مشکلی برگزار خواهد شد. ثانیا افزایش تعداد تیم های پزشکی در همین راستا است تا اولا وضعیت سلامتی به ویژه تب افراد هنگام ورود به محل برگزاری این مراسم، با دقت بسیار بررسی شود. ثانیا فاصله میان عزاداران را که در اجتماعات معمولا یک و نیم متر است به دو متر افزایش دادیم. اما مهم ترین نکته این است که سوگواران فاطمی تعهد زیادی برای حفظ سلامتی خود و دیگران دارند و حتما این موضوع را در زمان برگزاری اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران رعایت خواهند کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید مجتبی بدری» مسئول بخش حوزویان اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران که همه ساله جمعی از استادان و طلاب حوزه های علمیه جنوب تهران به ویژه مدارس علمیه مهدیه و امام القائم (عج) را در قالب دسته عزاداری به محل برگزاری این اجتماع هدایت می کند درباره نحوه برگزاری این مراسم با توجه به شرایط ویروس کرونا به شبستان، گفت: حدود دو هفته است که میزان ابتلای مردم عزیزمان به ویروس کرونا کاهش یافته است و همه ما موظف هستیم با رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی به تداوم این روند کمک کنیم با وجود این، صرف برگزاری مراسم قرار نیست زمینه ابتلای افراد به این بیماری را افزایش دهد، بلکه آنچه مهم تر است رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به ویژه حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده است که همه این موارد به کارگزاران و دست اندکاران اجرایی اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران به ویژه بسیجیان مساجد، گوشزد شده و خواهد شد. طبیعتا حفظ سلامتی مردم برای ما در اولویت است و با وجود اینکه مجوزهای لازم را از دستگاه های مربوطه دریافت کردیم ولی اگر همین دستگاه ها یک روز قبل از زمان برگزاری این مراسم به ما دستور لغو آن را بدهند نیز اطاعت خواهیم کرد.

 

خدمترسانی حوزویان به سوگواران فاطمی

 

وی افزود: استادان و طلاب حوزه علمیه تهران همچون سال های گذشته در خدمت عزاداران شهادت حضرت فاطمه زهرات (س) خواهند بود و همانطور که در سال های گذشته به برقراری نظم در این مراسم کمک می کردند و حتی کیسه برای نگهداری کفش در اختیار مردم قرار می دادند، امسال نیز همین خدمت رسانی را خواهند داشت، ضمن اینکه حتما توجیه می شوند باید بدون هیچ رودربایستی و البته با رعایت حرمت انسان ها و زبانی خوش، از تک تک سوگواران بخواهند از ماسک و دستکش و ماده ضد عفونی کننده استفاده و فاصله دو متری را رعایت کنند.

 

به گزارش شبستان، مساجد مهدیه، وفا، حضرت بقیه الله (عج)، روحانی، حضرت علی بن ابی طالب (ع)، الحسین(ع) و ائمه بقیع (ع) از جمله مساجد شرکت‌کننده در برگزاری اجتماع فاطمی جنوب تهران هستند.

 

در پایان ذکر این موضوع، لازم است که بسیجیان حوزه ۲۱۵ ایثار شهر تهران به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) و اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در خیابان‌های اطراف میدان جمهوری تهران به عزاداری پرداختند. این دسته عزاداری، دوشنبه، ۸ دی‌ ماه بعد از نماز مغرب حرکت و در مسجد میثم واقع در میدان جمهوری تجمع کردند. در واقع برگزاری اجتماع بزرگ فاطمی جنوب تهران، اولین اجتماعی نیست که امسال به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار می شود.

 

کد خبر 1009121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha