حُسن نظارت بر اجرای قوانین رسالت مهم مجموعه قضایی است

حجت الاسلام طهماسبی، حُسن نظارت بر اجرای قوانین را رسالت مهم مجموعه قضایی عنوان کرد و گفت: صبر و بردباری در رسیدگی به پرونده ها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، حجت‌الاسلام «ابراهیم طهماسبی»، امروز(11دی) در آئین تکریم و معارفه رئیس دادگستری این شهرستان، ضمن اشاره به آیات قرآن مبنی بر واگذاری امانت‌ها به افراد شایسته، اظهار داشت: قضا در قرآن به معانی مختلفی همچون خلق کردن، امر و فرمان، فارغ شدن و حکم دادن بیان شده است.

 

امام جمعه کوهدشت با بیان اینکه یکی از مصادیق این آیات، سپردن مسئولیت به افرادی است که اهلیت لازم را دارا بوده و نمونه آن منصب خطیر قضاوت است، افزود: قضاوت و حکم کردن شرعی، واجب کفایی است.

 

وی با اشاره به پنج رکن قضاوت، بیان داشت: بعد محتوایی یا همان قوانین و احکام، بعد ساختار قضائی، بعد سیاست‌های کیفری، نیروی انسانی و کادر قضایی و در نهایت تشکیلات اجرایی پنج رکن قضا هستند.

 

حجت الاسلام طهماسبی با بیان اینکه رسیدگی و صدور احکام در مورد تعدی‌ها را از وظایف دستگاه قضایی است، گفت: تصمیم‌گیری و اقدام لازم، احقاق حقوق عامه و گسترش عدل  و آزادی‌های مشروع، حُسن نظارت بر اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب مجازات مجرمین از دیگر رسالت‌های مجموعه قضایی است.

 

وی با تأکید بر اینکه قاضی در صدور حکم بایستی مستقل عمل کند و در فرایند رسیدگی به پرونده‌ها صبور و بردبار باشد، خاطرنشان کرد: تسریع در تعیین تکلیف پرونده‌ها به ویژه پرونده‌های جرائم خاص ضروری است.

کد خبر 1010274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha