سهم ایران از سندهای علمی منتشر شده دنیا بیش از ۲ درصد است/ ۲۰ دانشگاه کشور پذیرای دانشجویان خارجی مقطع دکترا

رحیمی گفت: حدود دو درصد سندهای علمی که در پایگاه علمی معتبر نمایه می شود از ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «غلامحسین رحیمی» عصر امروز (جمعه 12 دی) در بازدید از مرکز تشخیص مولکولی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار کرد: به منظور بررسی وضعیت موسسات آموزش عالی دولتی وابسته به وزارت علوم شامل دانشگاه علوم کشاورزی، منابع طبعی گرگان، دانشگاه  گلستان، دانشگاه گنبدکاووس و موسسات آموزش عالی که در مینودشت آزادشهر و علی آبادکتول مستقر هستند به استان گلستان سفر کردم.

 

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری  ادامه داد: اساس براین است که آموزش عالی دولتی و حضوری از نظر کیفی تقویت شود و تصمیم وزارت علوم این است که وضعیت دانشگاه گنبدکاووس تثبیت شود و در شمال شرقی استان مثل سابق فعالیت خود را ادامه دهد.

 

رحیمی یادآور شد: هیچ کدام از موسسات عالی دولتی در سه شهر یاد شده در استان فضای خاصی ندارند و این یک نقص است و مسئولان محترم این شهرها نیاز است توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.

 

وی گفت: در سال 1400 نمی توانیم موسسه وزارت علوم به صورت استیجاری داشته باشیم چرا که فضاهای زیادی در اختیار داریم که به دلیل نبود داوطلب مازاد است و باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

 

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری  ابراز داشت: در شهر گرگان دو دانشگاه بزرگ داریم و وزارت علوم به این دانشگاه ها مثل دانشگاه جامع می بیند و اشتراکی در بین رشته های این دانشگاه ها وجود ندارد.

 

رحیمی بابیان اینکه 20 دانشگاه بزرگ کشور دانشجویان خارجی در مقطع آموزش عالی و دکترا می پذیرند، افزود: در حوزه پژوهش کشور در یک وضعیت تحسین برانگیزی قرار دارد و از نظر تولید مقالات در رتبه 15 در سطح بین المللی قرار داریم و حدود دو درصد سندهای علمی که در پایگاه علمی معتبر نمایه می شود از ایران است.

 

وی گفت: از نظر کیفیت مقالات چاپی نیز در رتبه 14 دنیا قرار داریم و این رتبه میانگین رشته های علمی ما به شمار می رود و در برخی از رشته ها جمهوری اسلامی ایران  در رتبه زیر 10 قرار دارد.

 

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری  به اعتبارات پژوهشی در کشور اشاره کرد و گفت: مجموعه اعتبارات وزارت علوم که شامل دانشگاه و پژوهشگاه و پارک علم و فناوری می شود در سال 1400 حدود 25 هزار میلیارد تومان است که اعتبار خوبی است و رشد خوبی برای آن پیش بینی شده است.

 

رحیمی افزود: اعتبارات دانشگاه های 44 درصد، پارک های علم و فناوری و مراکز پژوهشی 35 درصد و بودجه پژوهشی نیز آخرین وضعیت گرفتیم اگر درست باشد کمتر از 0.5 درصد تولید ناخالص ملی بود که در سال آینده  بیش از 0.2 درصد افزایش یافته است.

 

کد خبر 1010434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha