مهم‌ترین رویدادهای جهان عرب در سال ۲۰۲۰ میلادی

سال ۲۰۲۰ میلادی برای همه کشورهای جهان به ویژه کشورهای عربی و اسلامی سال پرتلاطم و پرتنشی بود که با شهادت «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و شیوع «ویروس کرونا» آغاز شد و با عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به پایان رسیده است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: سال 2020 میلادی سال متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته بوده است. شیوع ویروس کرونا و پیامدهای مخرب آن بر اقتصاد جهان، محدودیت سفرها، تنش در بیشتر کشورهای جهان، درگذشت برخی از سران کشور، موج توافقنامه صلح و عادی سازی روابط بین  رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی از جمله رویدادهای مهم سال 2020 میلادی است.

 

شهادت «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس»

در سوم ژانویه، جنگنده های آمریکا به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در حمله هوایی خودروی «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده قدس ایران و «ابومهدی المهندس» معاون رئیس حشد شعبی  را هدف قراردادند که در نتیجه آن حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانش به شهادت رسیدند.

ترور شهید سلیمانی و شهید المهندس موجی از خشم را میان ملت ایران و عراق و جهان اسلام برانگیخت، به طوری که گروه های مقاومت وعده دادند که انتقام این شهدا را از آمریکا خواهند گرفت.

 

شیوع ویروس کرونا(کووید 19)

در 11 ژانویه، چین اولین مرگ با ویروس کرونا را اعلام کرد. به دنبال آن، ویروس کرونا تنها در طول چندماه در سراسر جهان منتشر شد که این مسئله به تعطیلی عمومی در بیشتر کشورهای جهان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا منجر شد.

اپیدمی ویروس کرونا بیش از 768 میلیون و 360 هزار نفر را در جهان درگیر کرد. تعداد مرگ و  میرهای ناشی از این ویروس به بیش از یک میلون و 693 هزار نفر در جهان رسیده است و این تعداد در حال افزایش است.

 

باوجود اینکه ویروس کرونا از شهر ووهان چین آغاز شده است. اما آمریکا، برزیل، هند، مکزیک و ایتالیا از نظر تعداد مبتلایان در رأس قرار دارند.

در نتیجه شیوع ویروس کرونا، تعدادی از کشورهای اروپایی از آغاز مارس تاکنون پروتکل فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی عمومی و محدودیت سفر را اجرا کردند. همچنین شرکت های تجاری میلیون ها دلار خسارت دیدند.

 

درگذشت «قابوس بن سعید»

در 12 ژانویه، سلطان قابوس که طولانی ترین حکومت عربی را داشت، در سن 79 سالگی درگذشت. قابوس در سال 1970 کودتای مسالمت آمیزی علیه پدرش انجام داد و به قدرت رسید و عمان را در مسیر توسعه قرار داد.

قابوس نه وارث داشت و نه جانشینی را برای خود تعیین کرده بود. شورای خاندان آل سعید سه روز برای انتخاب سلطان جدید فرصت داشت. اما آنچه اتفاق افتاد این بود که این شورا ناگهان تصمیم گرفت یک پاکت مهر و موم شده را باز کند که در آن سلطان قابوس نام شخصی را که می خواست جانشین او شود، در آن نوشته بود. برهمین اساس، پسرعمویش «هیثم بن طارق آل سعید» جانشین وی شد. قابوس در زمان حکومتش نقش میانجی گر را در درگیری های کشورهای منطقه ایفا کرد.

 

درگذشت«حسنی مبارک»

در 25 فوریه، «حسنی مبارک» رئیس جمهوری پیشین مصر پس از یک عمل جراحی که برای برداشتن تومور معده انجام شد، درگذشت. حسنی مبارک نزدیک به 30 سال در قدرت بود که طولانی ترین مدت در حکومت مصر از زمان پایان پادشاهی در سال 1952 میلادی به شمار می آمد.

حسنی مبارک پس از ترور «انور سادات» در سال 1981 میلادی رئیس جمهور مصر شد. وی در همه پرسی سال‌های 1987، 1993 و 1999 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

مبارک در 11 فوریه سال 2011 میلادی با انقلاب مردمی که 18 روز به طول انجامید، از قدرت کناره گیری کرد. مبارک بارها به دلیل قتل تظاهرکنندگان دادگاهی شد، اما از همه اتهامات مبرا شد و تنها به مدت سه سال به دلیل فساد مالی به زندان محکوم شد.

 

توافق بین واشنگتن و طالبان

در 29 فوریه، واشنگتن توافقنامه تاریخی را با طالبان در افغانستان امضا کرد که به موجب این توافق، نیروهای آمریکا پس از 20 سال در طول 14 ماه خاک افغانستان را ترک می کنند، مشروط براینکه طالبان به تعهدات امضا شده در دوحه پایتخت قطر پایبند باشد.

پنتاگون خروج نزدیک به دو هزار سرباز آمریکایی از افغانستان را با آغاز 15 ژانویه 2021 میلادی اعلام کردند و دو هزار و 500 سرباز از نیروهای آمریکا در این کشور باقی خواهند ماند.

 

انفجار مخرب در بیروت

در چهارم آگوست، بندر بیروت شاهد انفجار بزرگی بود که در یکی از انبارهای این بندر رخ داد. علت انفجار ذخیره دو هزار 750 تن آمونیوم نیرات بود که به مدت شش سال در گمرک بندر بیروت بدون ایمنی نگهداری شده بود. در نتیجه این انفجار قدرتمند  220 نفر کشته و هفت هزار نفر زخمی و 110 نفر مفقود و ساختمان بسیاری در اطراف محل انفجار تخریب شدند.

پس از گذشت یک هفته از این حادثه، نخست وزیر لبنان استعفای خود را به دلیل پیامدهای سیاسی و اقتصادی این انفجار اعلام کرد.

 

درگشت شیخ«صباح احمد الجابر»

در 29 سپتامبر، «شیخ صباح احمد الجابر الصباح» امیر کویت در سن 91 سالگی در آمریکا پس از درگیری طولانی مدت با بیماری درگذشت.

امیر کویت پست های حکومتی خود در این کشور را در ژانویه 2006 میلادی تحویل گرفت. حکومت وی بیش از 16 سال به طول انحامید. وی بیش از 50 سال رهبری سیاست خارجی این کشور را برعهده داشت.

شیخ صباح در طول این مدت تلاش کرد تا توازن روابط کشورش با همسایگان خود را حفظ کند. روابط محکمی با عربستان برقرار کرد. روابط خود را با عراق بازسازی کرد و درهای گفتگو و دوستی با ایران را بازگذاشت.

شیخ صباح در بهبود اختلافات بحران های متعدد همچون بحران یمن و جنگ عراق- ایران سهیم بود. او به عنوان یک میانجی قابل قبول در میان بسیاری از گروه ها شناخته شده بود.

 

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

در 15 سپتامبر، امارات متحده عربی و بحرین در کاخ سفید توافقنامه صلح با رژیم صهیونیستی را امضا کردند.

در 23 اکتبر، رئیس جمهوری آمریکا، نام سودان را از فهرست حامیان تروریسم خارج کرد. زیرا سودان موافقت خود را برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود.

پس از آن، مراکش به فهرست کشورهای عربی پیوست که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را برقرار کرد.

دونالد ترامپ در 10 دسامبر اعلام کرده بود که مراکش چهارمین کشور عربی است که در سال 2020 میلادی پس از امارات، بحرین و سودان روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار کرد.

مصر نخستین کشور عربی بود که در سال 1979 میلادی توافقنامه صلح با رژیم صهیونیستی امضا کرد و پس از اردن در سال 1994 میلادی به آن پیوست.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1010665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha