صیانت از خون شهید حاج قاسم سلیمانی با ساختار حقوق مقاومت حفظ می شود

نیکونهاد با اشاره به اهمیت ضرورت بررسی حادثه شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی از ابعاد حقوق داخلی و بین المللی گفت: ساختار حقوق مقاومت با هدف صیانت از خون شهید حاج قاسم سلیمانی شکل می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، « حامد نیکونهاد» با حضور در وبینار علمی تخصصی بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که شنبه 13 دی در سالن جلسات اداره کل دادگستری استان البرز برگزار شد گفت: حادثه شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی از ابعاد حقوق داخلی و بین المللی قابل بررسی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم و معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضائیه افزود: ساختار حقوق مقاومت با هدف صیانت از خون شهید حاج قاسم سلیمانی در حال شکل گیری و تحول اساسی است. 

به گفته وی، قوه قضائیه پس از واقعه ترور شهید حاج قاسم سلیمانی به بحث حقوقی این حادثه در قالب برپایی نشست های علمی با حضور اندیشمندان حقوقی و سیاست گذاران حقوقی وارد موضوع شد.

وی با اشاره به اهمیت شکل گیری حقوق مقاومت بیان کرد: ظرفیت های نظام حقوق داخلی و بین المللی به منظور پیگیری طرح حقوق مقاومت شکل گرفت.

وی ادامه داد: همچنان پیگیری های حقوقی و قضائ ادامه دارد، علاوه بر این با بدنه قضائی مرتبط داخلی در این خصوص ارتباط نظام مند برقرار شده است همچنین محکمه رسیدگی به پرونده با همت قضات مربوط مورد رسیدگی قرار گرفته است.

به گفته نیکونهاد، در اواخر سال 2019 میلادی تظاهرات اعتراض آمیز مردمی در عراق در واکنش به وضعیت اقتصادی شکل می گیرد و در بعضی موارد نیز با توجه به مداخلات استکباری، رنگ ضدایرانی به خود می گیرد و زمینه حملاتی به کنسولگری ایران در نجف و عراق می شود، همچنین ۲۷ دسامبر یک حمله راکتی ناشناس به سمت پایگاه آمریکایی در عراق صورت می گیرد و آمریکا حشدالشعبی را مسئول و متهم این حمله می داند در حالی که حشد الشعبی این مطلب را نمی پذیرد. در نهایت آمریکا در ۲۹ دسامبر هواپیماهای نظامی حشد الشعبی را در مرز عراق و سوریه با همین ادعا مورد حمله قرار می دهد. 

وی افزود: در نهایت آمریکا با ادعای دفاع مشروط حمله برد موشکی خود را برای هدف قرار دادن کاروان حامل شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس و یارانشان انجام می شود. 

 

نظام حقوق بشر حاکم بر واقعه ترور شهید حاج قاسم سلیمانی

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهار کرد: شهید حاج قاسم به عنوان یک مقام رسمی بلند پایه نظامی ایرانی در یک سفر غیرنظامی بودند و حسب اعلام، حامل پیامی بودند به مسئولان عراقی و اصلا در جریان یک مأموریت نظامی نبودند. 

وی اظهار کرد: اقدام ایالات متحده آمریکا از وجه حقوقی در خصوص ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، ۲ بعد دارد که نخست شخص حاج قاسم است، به عنوان یک بشر و دوم به عنوان یک مقام بلند پایه رسمی که بنابر قانون بین المللی  ژنو مورد حمایت و صیانت بین المللی است، مسأله دیگر این است که در این جریان ایران با ایالات متحده آمریکا در حالت مخاصمه مستقیم نبود.

موارد نقض حقوق بین الملل در خصوص ترور شهید حاج قاسم سلیمانی

عضو هیئت علمی دانشگاه قم بیان کرد: نکته اول در بحث نقض حقوق بین الملل در رابطه با ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، اصل بنیادین حقوق بین الملل است که در منشور بین الملل نیز آمده است و آن این است که دفاع مشروع باید در مقابل یک حمله اتفاق بیافتد و تناسب و ضرورت داشته باشد تا آنان آن خطر را بخواهند از بین ببرند. 

نیکونهاد ادامه داد: طبق ماده یکم کنوانسیون ۱۹۷۳، دیپلمات ها که دارای سمت رسمی هستند مصونیت دارند و حاج قاسم سلیمانی یک مقام رسمی برای یک مأموریت غیرنظامی در خاک عراق بود و مصونیت بین المللی داشت.

وی اظهار کرد: نقض فاحش حقوق بشر توسط آمریکا، صلب حیات یک انسان بدون مجوز قانونی که خودشان اسم آن را می گذارند قتل هدفمند که به واقع یک تئوری برای اهداف خودشان است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضائیه خاطرنشان کرد: نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به واسطه هدف قرار دادن عالی ترین فرمانده نظامی ایران از دیگر موارد نقض حقوق بین الملل است. 

نیکونهاد در پایان عنوان کرد: هیچ مخاصمه و درگیری میان ایران با ایالات اتحاده آمریکا در زمان اقدام عملی نسبت به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در جریان نبوده است و کشتن در میدان رزم نبوده است و این نشان از نقض حقوق بشر است.

 

 

 

کد خبر 1010975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha