حضور زنان در عرصه اجتماعی هیچ منافاتی با نقش پررنگ آنان در تحکیم بنیان خانواده ندارد

دبیر فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به توانمندی های حضرت فاطمه زهرا (س) در تعادل برقرار کردن بین وظایف اجتماعی و خانوادگی اش گفت: حضور زنان در عرصه اجتماعی هیچ منافاتی با نقش پررنگ آنان در تحکیم بنیان خانواده ندارد.

خبرگزاری شبستان - سرویس سیاسی - مریم رضازاده: زن مسلمان اگر بخواهد موازین اخلاقی و عاطفی و انسانی موضوع جنسیت زن بودن که محور خانواده است و موضوع آرمان گرایی را با هم ملاحظه کند و همه اینها را با دیدگاه اسلامی مورد توجه قرار دهد، احتیاج به یک الگو و نمونه منسجم و شاخص دارد که به او نگاه کند و در مجموعه رفتارهای خود را به او تطبیق دهد که به او نزد یک شود لذا اگر جامعه اسلامی بتواند زنان خود را با الگوی های زنان بزرگ و با عظمت که می توانند دنیا و تاریخ را تحت تاثیر خود قرار دهد، تربیت کند آن وقت زن به مقام شامخ و حقیقی خود نایل آمده است. قطعا الگوی برتر زنان جامعه امروز ما حضرت فاطمه (س) است که در ذیل گفت و گویی با فاطمه مقصودی دبیر فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و همچنین عضو هیئت رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی و نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی داشته ایم و در رابطه با چگونگی استفاده درست از این الگو در جامعه سوالاتی مطرح شده است که در ذیل آمده است:

 

زنان تا چه اندازه باید در بحث ایجاد توازن بین فعالیت های اجتماعی و خانوادگی شان حضرت فاطمه زهرا را الگوی خود قرار دهند؟

حضرت فاطمه (س) به عنوان یک زن و جنس لطیف و آفریده خداوند که مظهر جمال و زیبایی خداوند است، الگو و اسوه ای برای همه زنان عالم است که هم وجه خانوادگی اش در حد اعلی بود و هم وجه سیاسی و اجتماعی اش برتری داشت. یک انسان این ظرفیت را دارد که در همه ابعاد زندگی فعالیت داشته باشد و خودش را محدود و محصور نکند، هرچه ظرفیت در آقایان می بینیم به همان اندازه و شاید بیشتر در وجود زنان وجود دارد. تفاوت های جنسیتی نمی تواند مانع از ورود به فعالیت های اجتماعی و سیاسی باشد. باید توجه داشت که زن در عبادت ها و ارتباط گرفتن با خالق خودش از آنجایی که موجودی لطیف و بسیار حساس است ویژگی خاصی دارد و می تواند با رقت قلب بیشتری به خداوند نزدیک شود.

 

پایان نامه دکتری بنده در رابطه با مقام و منزلت زن بود و بسیاری از جنبه های وجودی زن پرداخته ام و در آن پایان نامه دفاع خوبی در این رابطه ارایه شده است. زن خلیفه خداوند روی زمین و مایه آرامش و الفت و مظهر جهان الهی است. یک زن وقتی الگویش حضرت فاطمه زهرا (س) باشد، می تواند در تمامی مراحل زندگی اش موثر و موفق عمل کند و اتفاقات موثری را نیز رقم بزند. ما شاهد بودیم که حضرت زهرا برای حفاظت از کیان خانواده و مولای خودش امیرالمومنین و برای دفاع از حقانیت وی به شهادت رسید. برای گرفتن حقش در فدک ایستادگی و مقاومت کرد و در همین راه نیز به شهادت رسید، بنابراین اینکه انسان بین شخصیت حقیقی و حقوقی خودش توازن برقرار کند، این نشان دهنده توانمندی درونی زن است. زنان فوق العاده توانایی های متفاوتی دارند می توانند در عرصه اجتماعی بسیار خوب و موفق ظاهر شوند و ویژگی های خوبی را نیز برای خلق کردن آثار در جامعه دارند و فقط باید از اینها استفاده کنند در عین حال نیز می توانند به عنوان همسری نمونه و مادری فداکار در خانواده نیز ظاهر شوند.

 

شما به عنوان یک نماینده مجلس تا چه اندازه توانسته اید میان شخصیت حقیقی و حقوقی تان توازن برقرار کنید که هم مادر و همسری نمونه و هم نماینده ای فعال برای احقاق حقوق مردم باشید؟

ما با یک تقسیم بندی ساده می توانیم برای هر چیزی وقت بگذاریم. برای تقسیم بندی زمان امیرالمومنین می فرمایند که باید انسان وقتی را برای کارهای اجتماعی بگذارد و وقتی را نیز برای کارهای عبادی و اجتماعی اختصاص دهد و در کنار آن برای خودش نیز وقت بگذارد. ما امتحان کردیم که می شود هم مادر و همسری خوب بود و هم در فعالیت های اجتماعی حضور داشت. روزی که بنده در مجلس هستم به شدت پیگیر کار مردم هستم و وقتی در خانه هستم نیز به وظایف مادری و همسری ام رسیدگی می کنم. آنجایی که ممکن است کم بگذاریم برای خودمان است که البته سعی می کنیم این نیز نباشد چرا که ما باید خودمان توانمند باشیم تا به برنامه هایمان برسیم؛ در واقع تلاش کرده ام بین وظایف ام تناقضی ایجاد نشود و یکی را فدای دیگری نکنم. هر چقدر وقت برای فعالیت های اجتماعی و بین مردم بودن بگذاریم، کم است اما به هر حال باید تعادلی در این رابطه برقرار شود.

 

جامعه زنان ما نیاز به چه آموزش ها و مهارت هایی برای این الگوگیری دارند؟

حضرت فاطمه زهرا (س) یک الگو و اسوه است و باید در رابطه با این الگو بودن وی دقت و مطالعه فراوان شود. خداوند برای اینکه بفهماند ما عبث و بیهوده آفریده نشده ایم و برای ما برنامه ای درازمدت دارد معلم هایی را برای ما فرستاده است که باید از آنها الگو بگیریم. الگوی آقایان در جامعه اسلامی پیامبر گرامی اسلام و برای زنان حضرت فاطمه زهرا (س) است که هم برای فرزندان اش مادری نمونه و هم برای همسرش همسری خوب و هم برای همسایگان اش همسایه ای خوب و هم برای پدرش دختری نمونه بود. در بحث فعالیت های اجتماعی نیز در حد اعلی عمل کرد. اینکه زنان ما برنامه داشته باشند و بخواهند این گونه عمل کنند، کار سختی نیست. ما می بینیم که امام خمینی (ره) تا چه اندازه در بحث حضور در جمع خانوادگی حساس بودند، رفتار با خانم، عروس و فرزندانش خوب و نمونه بود. در جامعه اجتماعی نیز نقشی عظیم را به عهده داشتند، پس اینکه ما بخواهیم در خانواده نقش محوری و موثری داشته باشیم و در جامعه نیز این نقش را به خوبی ایفا کنیم، هیچ منافاتی با هم ندارد، فقط کافی است که ما وقت بگذاریم و منظم عمل کنیم. من اگر وارد عرصه سیاسی شده ام، حق ندارم مادری را از فرزندم بگیرم و یا همسری را از همسرم دریغ نکنم، وقتی به خانواده ام بر می گردم باید به همان شخصیت حقیقی تبدیل شوم و وقتی به جامعه می روم باید شخصیت حقوقی ام را داشته باشم و تعادل برقرار کردن بین این دو کار سختی نیست و فقط کافی است به آن نگاه درستی داشته باشیم.

 

کد خبر 1011303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha