برگزاری تورهای گنج‌یابی خلاف قانون است

برات با اشاره به اینکه بر اساس علایق مردم، تورهای مختلفی برگزار می شود و این نیاز بازار است، گفت: مواردی که بر خلاف قوانین یا نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد، غیر قانونی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو در خصوص تورهای گنج یابی با رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران و اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور به صورت تلفنی گفتگو کرد.

رفیعی با بیان اینکه اصل و اساسا یافتن گنج و زیرخاکی غیر قانونی است، گفت: وقتی مسئله ای خلاف قانون است، درباره آن تور گردشگری هم نباید وجود داشته باشد و اگر هم گروهی در این زمینه و با این عنوان فعالیت می کنند، غیر قانونی و غیر واقعی نیست.

وی با تصریح بر اینکه برخی افراد دائما به جان صنعت گردشگری که دیگر جانی هم در بدن ندارد، لگد می زنند، اظهار کرد: کسی که دنبال گنج برود و اقدام به حفر کند و کاری برای این کار انجام دهد، جرم تلقی می شود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهان گردی ایران بیان کرد: متولی حوزه میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و همه دفاتر گردشگری فقط در همین حوزه فعالیت می کنند.

در ادامه اسماعیل برات با بیان اینکه نزدیک به پنج هزار و 300 دفتر خدمات مسافرتی در کشور وجود دارد، گفت: در این اوضاع بیماری کرونا بیش از بقیه فعالیت ها، صنایع گردشگری آسیب دیدند و بیشتر دفاتر کامل تعطیل شدند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس علایق مردم، تورهای مختلفی برگزار می شود و این نیاز بازار است، اظهار کرد: مواردی که بر خلاف قوانین موضوعه و یا بر خلاف نظم عمومی و یا اخلاق حسنه باشد، غیر قانونی محسوب می شود که برگزاری تورهای گنج یابی از این موارد محسوب می شوند.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور با اظهار بی اطلاعی از تورهای گنج یابی تصریح کرد: با مدیر کل های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان ها گفتگو داشتم تا اگر موردی در این زمینه وجود دارد، شفاف سازی کنند اما آن ها حتی از یک مورد هم در قالب تور اطلاع نداشتند هر چند ممکن است به صورت فردی، تخلفاتی صورت بگیرد.

وی همچنین بیان کرد: موضوع قانونی کردن تورهای گنج یابی را باید معاونت میراث فرهنگی پاسخ دهند اما در شرایط فعلی بر اساس قانون، هر گونه حفاری و چاوش به قصد به دست آوردن اشیاء تاریخی مطلقا ممنوع است و مرتکبان نیز از شش ماه تا سه سال مجازات می شوند و اشیاء مکشوفه به نفع بیت المال ضبط می شود.

کد خبر 1011333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha