تطبیق شخصیت علامه مصباح یزدی با نهج البلاغه شریف

علامه مصباح یزدی اولین عالمی بود که در اسلامی سازی علوم انسانی پا به عرصه میدان به صورت علمی و موفق گذاشت، همچنین با تبیین دروس اندیشه اسلامی یک بیمه همگانی فکری و اعتقادی در جامعه در قالب طرح ولایت راه انداخت.

خبرگزاری شبستان – البرز: کتاب گوهربار نهج البلاغه به عنوان سند راهبردی زندگی، مجموعه ابعاد مختلف زندگی را در نظر گرفته است آنچنان که با تأمل نسبت به آن سخنان، گفته ها و ... می توان راه درست زندگی را طی کرد.

 

« حجت الاسلام مهدوی ارفع» با در نظر گرفتن حکمت 147 و خطبه 193 نهج البلاغه شریف به بخش هایی از خصوصیات اخلاقی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پرداخته است که قابل تأمل است.

 

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با تسلیت رحلت عالم ملکوتی و فیلسوف قرن گفت: نکات زیادی مبتنی بر شناخت ناچیز سیره و اندیشه علامه مصباح یزدی دارم که می توان در تطبیق با نهج البلاغه شریف بیان کرد.

 

وی با اشاره به اینکه علامه مصباح یزدی، حقیقا مصداق عالم ربانی بود افزود: عالم ربانی عالی ترین درجه انسانی از نگاه امیرالمومنین(ع) است، که مقامش از شهیدان نیز بالاتر است.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه خطاب به کمیل فرمودند: مردم سه دسته اند، دسته اعلا و برتر، عالم ربانی است، سپس در بخش هایی از این حکمت عالم ربانی و ویژگی های آن را مطرح می کنند.

 

وی افزود: نکته مهم در حکمت 147 این است که حضرت می فرمایند: « کسانی که به دنبال جمع آوری و نگه داری اموال دنیای پست هستند از نظر حقیقی میّت هستند، در حالی که عالم ربانی هزار سال هم از مرگش بگذرد، آن ها حضور و بقاء دارند».

 

به گفته حجت الاسلام مهدوی ارفع، عالم ربانی یعنی کسی که علوم اهل بیت(ع) را آنگونه که آن ها می پسندد می پردازد و به دیگران می آموزد.

 

وی ادامه داد: نکته دیگر در شخصت علامه مصباح یزدی، « حلم » است؛ در میان افرادی که صاحب علم شدند معمولا کمتر به همان اندازه علم، صفت حلم داشتن را می بینیم و این در حالی بود که وجود مبارک علامه سراسر حلم بود.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع با این سوال که حلم یعنی چه؟ عنوان کرد: حلم در عرصه بحث ما یعنی نگاه داشتن نفس از اظهار فضل در جایی که نباید باشد، حلم یعنی تحمل کردن جاهل، یعنی با مردم بودن؛ امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه شریف بارها، علم و حلم را در کنار یکدگیر مطرح کرده اند.

 

وی عنوان کرد: 2 مرتبه در خطبه 193 که خطبه متقین است، امیرالمومنین(ع) می فرمایند که « متقی، حلم را علم منزوج و مخلوط کرده است»، یعنی این طور نیست که در هرجایی بی مناسبت اظهار فضل کند تنها در زمان خودش علم خود را بیان می کنند. همچنین می فرمایند: « متقیان در روز عالمانی هستند حلیم و علیم».

 

وی افزود: همچنین در خطبه 231 در خصوص علم اهل بیت(ع) می فرمایند که هر اندازه خواستید میزان علم اهل بیت(ع) را درک کنید از حلم آنان این را درک کنید، یا در حکمت 194 مولا علی(ع) فرمود: خیر حقیقی این است که علم کثیر و حلم عظیم باشد و آیت الله مصباح یزدی که از جوانی علم کثیر داشت حلم عظیم هم داشت در مقابل این همه علم و دانش و توهین های روشفکران نه عقب نشست و نه افراط کرد.

 

مفسر نهج البلاغه سومین ویژگی شخصیتی علامه مصباح را در تطبیق با نهج البلاغه شریف تقوا خواند و گفت: علامه آیت الله مصباح بسیار زیاد به نفس خودشان مسلط بودند، تکلیف محور بودند می توانست الگوی ثابت حوزه علمیه را ادامه دهد ولی با دست خالی موسسه آموزشی امام خمینی(ره) را تأسیس کرد.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع بیان کرد: علامه مصباح یزدی اولین عالمی بود که در اسلامی سازی علوم انسانی، پا به عرصه میدان به صورت علمی و موفق گذاشت. ایشان با دروس اندیشه اسلامی یک بیمه همگانی فکری و اعتقادی در جامعه در قالب طرح ولایت راه انداخت.

 

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی خاطرنشان کرد: او فقط برای خدا حرف می زد و کار می کرد و نکته آخر اوج ولایت مداری ایشان بود که او در برخورد با رهبرمعظم انقلاب اسلامی از خود نشان می دادند.

 

 

کد خبر 1011528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha