عنبران آستارا، روستای ملی گلیم‌بافی شد

امیری‌نژاد گفت: با رای نهایی چهارمین شورای راهبردی انتخاب شهر و روستاهای ملی، روستای عنبران بندر آستارا به عنوان روستای ملی گلیم‌بافی ثبت ملی شد.

«پردل امیری‌نژاد» امروز(دوشنبه، ۱۵دی) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا،اظهارکرد: با رای نهایی چهارمین شورای راهبردی انتخاب شهر و روستاهای ملی، روستای عنبران بندر آستارا به عنوان روستای ملی گلیم‌بافی ثبت ملی شد.

 

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری بندر آستارا با بیان‌اینکه ثبت ملی روستای عنبران در برندسازی گلیم مرغوب آن تاثیر بسزایی خواهد داشت، افزود: این ثبت ملی سبب رونق بازار و درآمد گلیم‌بافان می‌شود.

 

وی به ویژگی‌های گلیم روستای عنبران اشاره کرد و گفت: نقش گلیم عنبران بسیار متنوع بوده و شامل نقوش لوزی، لانه زنبوری، شکارگاه، بوته‌ای، ترنج، ابر، شانه‌ای، انگوری، گلدان و ... است و این گلیم‌ها ابعاد مختلف داشته و اغلب به صورت زرع ونیم و پادری بافته می‌شوند.

 

امیری‌نژاد تصریح‌کرد: در روستای عنبران ۷۰۰ نفر از زنان در منازل خود به گلیم‌بافی اشتغال دارند و پنج فروشگاه صنایع دستی وجود دارد و علاوه بر آن محصولات به صورت آنلاین نیز به فروش می‌رسد.

 

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری بندر آستارا افزود: در روستای عنبران علاوه بر گلیم‌بافی، سفالگری، نازک‌کاری چوب و بافتنی‌های سنتی رایج است.

 

وی از نماینده مردم بندر آستارا در مجلس در پیگیری‌  ثبت ملی روستای عنبران به عنوان روستای گلیم‌بافی و حضور در جلسات کشوری و استانی مربوطه تقدیر و تشکر کرد.

 

امیری‌نژاد خاطرنشان‌کرد: با رای نهایی چهارمین شورای راهبردی انتخاب شهر و روستاهای ملی همچنین شهر رشت به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی، روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی و روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب‌تراشی موفق به دریافت گواهینامه ملی شدند.

کد خبر 1011944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha