جامعه همچنان بهره مند از حماسه تربیتی اول انقلاب/ حاج قاسم مقاومت تربیتی را در دسترس همگان قرار داد

حجت الاسلام علی اکبری گفت: همه دستاوردهایی را که در عرصه تربیت مقاومتی در دوران دفاع مقدس داشتیم، حاج قاسم در زمان مورد نیاز و در شرایط پیچیده تربیتی کنونی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری سه شنبه (16 دی) در نشست زنان نخبه سراسر استان با حضور زینب سلیمانی با بیان اینکه این جلسه معنادار و الهام بخشی است، گفت: این اجتماع باصفا و نورانی برای استفاده از مکتب پرنور و سازنده شهید عالیقدر عزیز حاج قاسم سلیمانی، فرزند رشید و عالیقدر ایران و کرمان تشکیل شده است.

 

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه وقتی در اجتماع بانوان درباره مکتب شهید سلیمانی بخواهیم صحبت کنیم ما باید درباره موضوع اساسی تربیت صحبت کنیم، افزود: یعنی باید به بعد تربیتی و مدرسه تربیتی حاج قاسم سلیمانی توجه پیدا کنیم.

 

 

وی با اشاره به اینکه زیباترین جلوه مکتب حاج قاسم جلوه تربیتی او است، ادامه داد: موضوع مقاومت و نظریه مقاومت که نظریه معیار در اداره جامعه، در صیانت از هویت و در پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی محسوب می شود، دارای اضلاع و ابعادی است.

 

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری اظهار کرد: نظریه مقاومت در حوزه سیاست راهگشایی می کند و آنجایی که همه راه ها به نظر مسدود می رسد، نظریه اقتصاد مقاومتی و مقاومت اقتصادی راه را باز می کند و در همه عرصه ها نظریه مقاومت راهگشایی می کند.

 

 

وی ادامه داد: در عرصه حساس تر، حوزه فرهنگی و فکری است که مقاومت فکری و مقاومت فرهنگی در برابر هجوم بی امان دشمن راهگشا است و اگر بخواهیم یک نقشه ای داشته باشیم که آن نقشه ما را به پیروزی برساند، باز همین نظریه مقاومت فرهنگی است.

 

 

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه اما واقعیت بالاتر از این ها است، بیان کرد: در بین همه این ابعاد و در موضوع مقاومت که ما شهد شیرین مقاومت را در دفاع مقدس و در رویارویی با دشمنان در عرصه نظامی کاملاً چشیدیم و تجربه داریم و در حوزه اجتماعی و سیاسی و در بخش فرهنگی هم تجربه داریم اما حوزه اصلی در موضوع مقاومت، بخش پنهانی این ماجرا است که عبارت از حوزه تربیت است.

 

 

 

وی افزود: به نظر می رسد درگیری اصلی جبهه حق و باطل در محور تربیت است که حرف پایانی را خواهد زد و اصل رویارویی در عرصه تربیتی است یعنی اگر مقاومت تربیتی براساس شیوه تربیت مقاومتی شکل بگیرد و ما در آن عرصه بتوانیم موفق شویم، می توانیم در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی، نظامی و ... به مقاومت خود ادامه دهیم و اگر توانستیم در این عرصه ها در طول 40 سال انقلاب مقاومت کنیم، به دلیل این بود که بنیه تربیتی ما قوی بود.

 

 

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: هنوز که هنوز است از حماسه تربیتی که در آغاز انقلاب اسلامی آفریده شد، بهره مند می شویم؛ در جریان انقلاب اسلامی با نفس امام(ره) که مبتنی بر اسلام ناب و بر اساس مکتب معیار یعنی مکتب عاشورا توانست آن حماسه تربیتی بزرگ را به وجود بیاورد و محصول آن انسان های بزرگ، رشید و قوی شد که توانستند آن حماسه های بزرگ را در عرصه های گوناگون رقم بزنند.

 

 

وی ادامه داد: ما هنوز در بین خود داریم از همان نسل اولی که با نفس امام راحل تربیت شده که نمونه برجسته آن و شاگرد اول این مکتب تربیتی، شهید سلیمانی است و هم ردیف ایشان بزرگانی از «رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ» هستند؛ انسان های بزرگ که هر کدام از این ها برای خود ملتی بودند.

 

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: تربیت مقاومتی و حماسی و جهادی افرادی را بار می آورد که این افراد دیگر یک نفر نیستند بلکه به منزله یک لشکر و حتی یک امت هستند.

 

 

وی با بیان اینکه مثال برجسته و عالی آن را امروز در برابر خود دارید که به تعبیر رهبر عزیز، معنویت و اخلاص او{شهید سلیمانی} چه قیامتی برپا کرد، افزود: این جنبه نهضت حاج قاسم ما و قیامتی که او برپا کرد، بیشتر از سایر بخش ها قابل توجه است؛ یعنی آن تاثیری که در تربیت نسل جدید و در آینده خواهد داشت و نظریه مقاومت را که در عرصه تربیت مانند سایر عرصه ها به روز رسانی کرد و این را در دسترس جامعه ما قرار داد.

 

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری خاطر نشان کرد: همه دستاوردهایی را که در عرصه تربیت مقاومتی در دوران دفاع مقدس داشتیم، حاج قاسم این توفیق را پیدا کرد که این مکتب را در زمان مورد نیاز و در شرایط پیچیده تربیتی کنونی که برای ادامه حرکت انقلاب اسلامی و نهضت، باز هم به «رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ» نیاز داریم، ارائه کند.

 

 

وی افزود: هنر این مرد الهی این بود که در سایه سار مکتب معیار به عنوان یک معلم رشید و مربی برجسته توانست این ارزش ها را به نسل سوم منتقل کند و این انتقال ارزش ها به نسل سوم هنر ویژه حاج قاسم بود و نمونه های عالی این حرکت تربیتی را در محور مقاومت منطقه ای در ماجرای دفاع از حریم  و حرم مشاهده کردید؛ شهید ححجی و نمونه های دیگر بچه های نسل سوم هستند که با این ها مشخص شد هنوز آن مکتب ادامه دارد.

 

 

امام جمعه موقت تهران گفت: حاج قاسم با هنرمندی، صفا، معنویت و ویژگی های عالی اخلاقی که داشت توانست این مکتب را توسعه بدهد و توانست آن را منتشر کرده و امتداد منطقه ای و بین المللی  به آن بدهد و این هنر حاج قاسم ما است؛ جالب این است که الان شما می بینید جامعه ما و بعد هم امتداد آن در منطقه و سایر نقاط عالم، آنچه که دارد الهام بخشی می کند، باز آن وجهه تربیتی حاج قاسم است.

 

 

وی ادامه داد: الان درگیری اصلی ما با دشمن کف مدرسه ها و درگیری اصلی بر سر نسل جدید و بچه ها است و هجوم بی امانی که حوزه فضای مجازی را به قلتگاه هویتی نسل جدید تبدیل کرده، این مسئله را یادآوری می کند که اگر انقلاب اسلامی در ساحت تربیت توانست موفق بشود و پیروز و سربلند بیرون آید، در سایر ساحت ها به لطف خداوند متعال سربلند خواهد شد و این حرکت ادامه پیدا خواهد کرد اما اگر اینجا گرفتار آسیب شویم و شکست بخوریم در همه عرصه ها شکست خواهیم خورد.

 

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه امتداد این حرکت وابسته به سرمایه گذاری در حوزه تربیت است، خاطر نشان کرد: امروز بیشترین الهام را این مکتب و این نظریه مقاومت برای آموزش و پرورش، مدارس، معلمان و برای دست اندرکاران اصلی عرصه تربیت یعنی پدر و مادران و به خصوص مادران دارد؛ آنجایی ید این مقاومت ادامه پیدا کند و براساس این مکتب معیار به تربیت نسل رشید و شایسته اهتمام بورزد که بتواند هم خود را حفظ کرده و هم بتواند سایرین را حفظ و نگهداری کند.

 

 

وی ادامه داد: هر کجا سخن از تربیت به میان می آید، در مرحله اول و دوم و سوم سخن از مادر است و مادر کارگردان اصلی میدان تربیت است و البته بعد هم پدر؛ کار اصلی به دست مادر است و البته پدر هم نقش دارد که این خانواده و بیت را به عنوان نقطه اصلی آغاز این فرایند تربیت باید بسازند و نقشه داشته باشند و با معیارهای الهی، علوی و فاطمی فرزندان خود را تربیت کنند که مجموعه معیارها همین تربیت حماسی و مقاومتی می شود و این است که می تواند افرادی را تربیت کند که هم خودشان ثابت قدم بمانند و هم دیگران را ثبات قدم بدهند.

 

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: در انجام مأموریت های بزرگی که خداوند تبارک و تعالی به بانوان اختصاص داده یک ویژگی خیلی برجسته است و آن ویژگی جنبه مستوری و پنهانی مسئله است؛ شما  وقتی درباره شخصیت حاج قاسم صحبت می کنید و مکرراً از رهبر این نکته را شنیدید و در این ایام مناسبت سالگرد بیشتر صحبت به میان می آید درباره مستوری او می شنوید؛ یعنی کسی که هیچ انگیزه ای برای دیده شدن ندارد و به ان پختگی و بلوغ رسیده که هیچ انگیزه ای در وجود برای اینکه او را ببینند وجود ندارد.

 

 

وی افزود: این همان جنبه اخلاص و صدق است که مناجات سحریان در پیشگاه حضرت حق در خلوت سحر «أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا»؛ همین صدق و اخلاص که هر چه هست زلال خالص برای خدا است و دیگر کسی را نمی بیند و در آغاز این راه، دنیا را با همه جلوه ها سه طلاقه می کند و آزاد می شود.

 

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری اظهار کرد:  هرکجا شما انسان موفقی دیدید، حتماً توجه پیدا کنید به آن بخش پنهانی که دیده نمی شود اما سهم آن در موفقیت او سهم بسیار برجسته ای است و آن شخصیت یک همسر، یار، همراه و هم سرنوشت که رزمنده داری می کند و این ویژگی در نسل جدید شهدا خود را نشان می دهد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: کسی که به رزمنده قوت قلب می دهد و او را عازم میدان می کند که وقتی به میدان می رود، هیچ تردیدی و احساس نگرانی درباره خانواده نداشته باشد، این بانو است اما آن بانو دیده نمی شود و کسی که دیده می شود آن جوان رشیدی است که مجاهدت می کند و شهادت هم روزی او می شود.

 

 

 

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: کنار هرکدام از شهدای ما یک نیمه پنهانی است و آن بخش پنهان تر هم مادری است که توانسته با رعایت های خود و با انجام درست آیین درست تربیت یک چنین محصولی به ثمر برساند و آن فرد هرچه دارد از وجود، ایمان، قلب و نورانی مادر دارد بنابراین چه شهید پروری و رزمنده داری و رزمنده پروری کار مادران و همسران است و البته نقش پدر در جایگاه خود محفوظ است.

 

 

وی افزود: اگر مادران و بانوان به این نقش و رسالت بزرگ ایمان بیاورند و برای آن سرمایه گذاری کنند و آداب و قواعد آن را بشناسند و به آن التزام داشته باشند آنچه که امروز به عنوان مکتب تربیتی مقاومت و مقاومت تربیتی است، تحقق پیدا می کند و این از پر چادر مادر است که به نتیجه می رسد و از دامن زن، مرد به معراج می رود و حاج قاسم که مَثَل ممتاز این جریان پر نور محسوب می شود، هرچه دارد از این مادر دارد و البته از پدر و از این بیت.

 

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: اگر بانوان به رسالت الهی حساس تاریخی خود به خوبی عمل کنند امتداد حاج قاسم را خواهیم داشت و همچنین سهمی هم مدارس، آموزش و پرورش و مساجد در تربیت نسل جدید دارند و رسالت الهی خود را باور کنند.

 

 

وی ادامه داد: خواهران از اینکه دیده نمی شوند، نگرن نباشند زیرا کسی که باید، می بیند و در این جنبه شباهت ممتازی به شهدا به خصوص شهید سلیمانی دارند و این رسالت بزرگ در مستوری به آن ها سپرده شده است و همچنین حجاب که میراث مادری از فاطمه زهرا(س) است چه اسرار عرفانی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی در خود دارد.

 

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطر نشان کرد: در تربیت مقاومتی نکته هایی مطرح است که وقتی به حاج قاسم و شخصیت ایشان و روش تربیتی ایشان مراجعه می کنیم، می بینم دقیقاً خط شیوه تربیتی آنجا برقرار است.

 

 

وی با بیان اینکه کلید شخصیت حاج قاسم فتوت است، گفت: فتوت با ارزش های پایه ایرانی ما نزدیک است و همین باعث استقبال ایرانیان از مکتب اسلام شد زیرا نماد اصلی اسلام ناب حضرت علی(ع) است و با امیرالمومنین(ع) عیار تربیتی و توحیدی شناخته می شود و در وجود او فتوت در قله است بلکه او قله نشین فتوت است.

 

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: در این نقطه ارزش های ایرانی، فرهنگ ایرانی و سابقه پهلوانی و جوانمردی وجود داشت و مردم در این شخصیت و روش گویا خودشان را پیدا کردند و ملت ایران در شخصیت امیرالمومنین(ع) و اهل بیت رسول الله(ص) خودشان را پیدا کردند لذا چقدر خوب گره خوردند و این روش، مذهب و مکتب را انتخاب کردند و پای آن ایستادند و آن را گسترش دادند.

 

 

وی ادامه داد: ایثار، فداکاری، نوعدوستی، شجاعت و تیزهوشی از دیگر ارزش های ایرانی است و حاج قاسم نماد همه این ها است و در سطح بالایی از آن بهره مند است و مردم ایران با حاج قاسم احساس عمیق خویشاوندی دارند زیرا او را نماد ارزش های فرهنگی و اصالت های خود می بینند که این همان آیین پلهوانی و فتوت است.

 

 

امام جمعه موقت تهران افزود: ما باید براساس آیین فتوت فرزندانمان را تربیت کنیم تا راه حاج قاسم ادامه پیدا کند و اصول فتوت و جوانمردی همین ها است؛ یعنی از یک سو زهد، رهایی از دلبستگی دنیوی، مناعت طبع و بلند همتی و از طرف دیگر مهربانی، مهرورزی و نوعدوستی و از طرف دیگر شجاعت، دل داشتن و جگر داشتن است و با همه این ها عقلانیت، تفکر، فهم درست، تیزهوشی، قدرت تحلیل و بعد همه این ها بر پایه ارتباط عاشقانه با حضرت حق و اولیای خدا است.

 

 

وی ادامه داد: نقطه مقابل این شیوه تربیتی تربیت انفعالی و گلخانه ای است که یک فرد لوس، خودخواه، وابسته است که نمی تواند تصمیم های بزرگ بگیرد، اعتماد به نفس ندارد و بزدل است و این ها خیلی زود در اختیار دشمن قرار می گیرند و یارگیری دشمن در درجه اول از میان این ها است بنابراین ما باید براساس همین مکتب تربیتی فرزندان را تربیت کنیم و همه باید خود را به نرم افزار تربیت مقاومتی و تربیت حماسی تجهیز کنند.

 

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری بیان کرد: میدان دفاع مقدس، میدان تربیتی حماسی این نسل رشید شد و انسان در نگاه شخصیت حاج قاسم کرامت دارد و نگاه حاج قاسم به بچه ها نگاه عاشقانه است و رشد و سعادت آن ها را می خواهد.

 

 

وی افزود: حق جوان ایرانی و فرزندان ایران تربیت بر عیار فتوت است زیرا در این فرهنگ و خاک ریشه دارد و این پهلوانان معاصر ما هستند که اینگونه معشوق و محبوب نائب امام زمان و رهبر است و این خاک، خاک پهلوان پرور است و از اینجا مهرورزی و عشق ورزی به انسانیت و فداکاری برای امنیت بشریت و خود را فدا کردن برای سعادت دیگران ارائه می شود و مثال عینی آن شهدا، مجاهدان و جانبازان ما هستند و کارگردان اصلی مادران شهدا، همسران شهدا و فرزندان شهدا است و این حق ملت ها از ملت ایران است.

 

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در پایان گفت: در این مکتب رشد فکری و مطالعه موضوعیت دارد؛ حاج قاسم یک کتابخوان حرفه ای و یک مروج کتاب و معرفی کننده کتاب است و با کتاب انس دارد و همچنین ارتباط مستمر نزدیک با شهدا و زندگی با شهیدان از دیگر ویژگی های شهید سلیمانی بود.

کد خبر 1012293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha