از تولید داخلی ابریشم حمایت نمی شود

سروری با اشاره به اینکه پرورش کرم ابریشم در کشورمان سابقه ۲۶۰۰ ساله دارد، اضافه کرد: جای تاسف دارد که از تولید داخلی ابریشم حمایت نمی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، عدیل سروری، رئیس مرکز توسعه نوغان داری کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه پرورش کرم ابریشم در کشورمان سابقه 2600 ساله دارد، اضافه کرد: جای تاسف دارد که از تولید داخلی ابریشم حمایت نمی شود.

 

وی با بیان اینکه سال 1379 سال اوج نوغان داری کشور پس از انقلاب اسلامی بود، افزود: 5 هزار و 200 تن تولید پیله ابریشم داشتیم و فقط 21 تن واردات نخ داشتیم و بهترین و با کیفیت ترین فرش را تولید می کردیم.

 

وی با اشاره به اینکه قیمت پیله ابریشم در سال 1392، بیست و پنج هزار تومان و امسال میانگین حدود 70 تا 75 هزار تومان بود در حالی که قیمت نخ ابریشم وارداتی 7 برابر شده است, گفت: ما به التفاوت این قیمت به جیب تعدادی از واردکنندگان رفته است.

 

سروی با بیان اینکه در مسیر تولید قرار گرفته ایم، افزود: امسال میزان تولید در داخل کشور رکورد 12 سال گذشته را شکست و 1678 تن تولید کردیم.

 

رئیس مرکز توسعه نوغان داری کشور در ادامه این برنامه گفت: در سال 79 میزان تولید پیله در کشور 5200 تن بوده است که در آن زمان تعرفه؛ 200 درصد و واردات 21 تن بوده است.

 

وی افزود: در سال 91 تعرفه واردات به 15 درصد کاهش پیدا کرد و تولید ما به 800 تن رسید، البته تعرفه در سه سال اخیر به 26 درصد رسیده است. تعرفه واردات باید بالا برود.

 

وی گفت: با کیفیت ترین پیله ها را نسبت به کشورهای همسایه تولید می کنیم.

 

رئیس مرکز توسعه نوغان داری کشور افزود: هند دومین کشور تولید کننده در دنیاست و طی سال های اخیر تولیدات را از 23 هزار تن به 35 هزار تن رسانده است.

 

سروی ادامه داد: در حال حاضر تخم نوغان غیر اصلاح شده در کشور نداریم و در شبکه سراسری کشور تولید از 22 استان به 31 استان گسترش پیدا کرده است.

 

وی گفت: منافع نوغان داران و قالیبافان هیچ تضادی باهم ندارند و ما 26 درصد اتکای داخلی را به 48 درصد رسانده ایم .

کد خبر 1012473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha