والدین،  نظام مصرف رسانه ای فرزندان خود را مدیریت کنند

مدیر گروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: امروزه یکی از وظایف مهم تربیتی والدین در نهاد خانواده، مدیریت صحیح نظام مصرف رسانه ای فرزندان است.

حجت الاسلام و المسلمین «علی نهاوندی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با بیان این که رسانه در فرآیند تربیت و رشد دینی کودکان و نوجوانان تأثیر بسیار مهم و قابل توجهی دارد، اظهار داشت: قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که رسانه بماهو رسانه، ارزش ذاتی ندارد بلکه بسته به محور ارتباطی رسانه و پیامی که می خواهیم از طریق آن منتقل کنیم، ارزش و اهمیت پیدا می کند.

 

مشاور قائم مقام سازمان صداوسیما افزود: با این حال یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم و خانواده ها باید برای آن تدبیر و چاره اندیشی داشته باشند، ناظر به میزان مصرف رسانه ای است.

 

مدیر گروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همچنین با اشاره به این که رسانه می تواند در معرفی و ترویج ارزش ها و هنجارهای دینی به ما کمک کرده و به افزایش آگاهی و بصیرت در جامعه بینجامد، گفت: یکی از مؤلفه های اصلی در تربیت دینی، الگوسازی است که اتفاقاً رسانه ها می توانند در این زمینه نقش آفرین باشند. همان طور که رسانه های غربی، بازیکنان فوتبال ، هنرمندان ، بازیگران و خواننده ها را به عنوان الگوی نسل جوان معرفی می کنند، ما نیز در مقابل می توانیم به واسطه رسانه ها، الگوهای درست و واقعی را بر اساس شاخصه ها و مؤلفه های دینی و فرهنگ ایرانی به جامعه معرفی کنیم.

 

وی بر لزوم اهتمام والدین نسبت به مدیریت صحیح نظام مصرف رسانه ای فرزندان خود تأکید کرد و بیان داشت: همان طور که استفاده بیش از حد از نمک در غذا به عنوان یک عنصر مطلوب، خطرناک است، مصرف بیش از حد محتواهای رسانه ای نیز ولو این که سالم باشند، نامناسب است و از این رو در این باره نیازمند مدیریت صحیح و هوشمندانه نظام مصرف رسانه ای در خانواده ها هستیم.

 

نهاوندی افزود: راه کنترل پیش از هر چیز، توانمندسازی و آگاه سازی خانواده ها و افراد است و باید بدانیم افزایش سردرگمی هایی که امروز در مواجهه با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شاهد آن هستیم باعث بروز معضلات فرهنگی و اخلاقی قابل توجهی می شود.

 

وی همچنین در خاتمه گفت: از سوی دیگر آموزه های دینی نیز به ما می گوید که انسان در این دنیا باید راجع به هر چیز فکر و تعقل کند و فرهنگ تأمل و تدبر می بایست از دوران کودکی و نوجوانی در فرد نهادینه شود تا به تدریج او در برابر هجمه و بمباران رسانه ها به مشکل جدی برنخورد.

کد خبر 1012911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha