توفيقي با ۳۸بهار مسن ترين شهيد دوران انقلاب

شهيد توفيقي، خالصانه در راه تحقق اهداف انقلاب اسلامی در تظاهرات ها شركت مي کردو از هيچ كوششي جهت نيل به اهدافش دريغ نمي ورزيد. دوشنبه ۱۸دي ماه سال ۵۷ درحالی که فقط ۳۸بهار را تجربه کرده بود بر اثر اصابت گلوله ماموران مزدور پهلوی دعوت حق را لبیک گفت.

خبرگزاري شبستان-مازندران؛زبان زندگي نامه و وصيت نامه شهداي انقلاب از كم سن و سال ترين تا مسن ترين شهيد شهرستان ساري به عنوان مركز اصلي همراهي و پشتيباني دوران انقلاب در مازندران، بيانگرميل و رغبت وافر مردمان اين ديار براي حذف استبداد و تاريخ ظالمانه ستم شاهي از اين كيان است.

 

شهيد عسگري توفيقي

 

  شهيد عسگري توفيقي، در سال 1319 در خانواده اي مستضعف و محروم در شهرستان ساري متولد گرديد. به علت تنگي معيشت نتوانست بعد از دوم ابتدايي به ادامه تحصيل بپردازد و ناگزير شد به منظور كمك به اقتصاد خانواده به اشتغال روي آورد و به عنوان شاگرد درودگر مشغول به كار گرديد با پشتوانه ي تربيت خانوادگي، مقيد به اداي فرايض و شركت در مراسم مذهبي بود، تا آنجا كه حتي مستحبات را نيز به جا مي آورد و براي خواندن نماز شب نيمه شب ها از خواب نوشين خود مي گذشت. زماني كه 19سال از عمرش سپري شد، جهت انجام خدمت سربازي روانه ي ارتش گرديد، اما روح سركش و فطرت آگاهش توان تحمل خدمت در آن محيط نامطلوب و ستم زده را نداشت و بارها و بارها از خدمت سربازي متواري گرديد، تا آن كه سرانجام بعد از دو ماه توفيق يافت كه از خدمت سربازي معاف شود.

 

در سال 1349تاهل اختيار نمود و از آنجا كه به زندگي ساده و فارغ از تجمل پاي بند بود، مراسم ازدواجش در نهايت سادگي و به دور از هر گونه اسراف برگزار گرديد. در سال 1356با استماع نوارهاي حضرت امام خميني(رحمت الله عليه) شيفته حضرتش گرديد و از همان زمان به بعد زندگي سياسي و اجتماعي جديدي براي آن مجاهد نستوه رقم خورد و تهيه و تكثير و توزيع نوارهاي سخنراني حضرت امام را از آن روز به بعد شروع نمود.

 

در بيست و يكم ماه رمضان سال 1357 با آن كه اختناق شديدي در جامعه آن روز حاكم بود، به خاطر صلوات فرستادن بعد از شنيدن نام حضرت امام توسط ساواك دستگير و پس از سه روز حبس و شكنجه و پرداخت جريمه نقدي و دادن تعهد آزاد گرديد.

 

حبس، شكنجه، جريمه نقدي و تعهد كتبي هم قادر نبود كه او را از راه مقدسي كه در پيش گرفته بود، منصرف نمايد و هر روز بيش از پيش، دامنه ي فعاليت هاي مذهبي سياسي اش گسترش مي يافت.

 

شهيد توفيقي، خالصانه در راه تحقق اهداف نهضت و انقلاب شركت مي جست و از هيچ كوشش و مجاهدتي جهت نيل به اهدافش دريغ نمي ورزيد. روز دوشنبه 18دي ماه سال پنجاه و هفت در تظاهراتي كه در ساعت 10صبح از مسجد جامع ساري شروع شده بود، طبق معمول شركت نمود و به همراه خيل جمعيت به طرف ميدان شهدا حركت نمود.

 

شعارهاي مردمي كه با مشت هاي گره كرده و فرياد سهمگين توام شده بود، آن چنان هراسي در دل ماموران افكند كه آنان تنها راه مقابله را محاصره ي شركت كنندگان در تظاهرات و محصور كردنشان با سيم هاي خاردار دانستند. از سوي ماموران بيم آن مي رفت كه هر لحظه مردم به سوي مجسمه ي شاه يورش ببرند و آن را به پايين بكشند. از اين رو به منظور جلوگيري از اين اتفاق دستور شليك صادر گرديد و متعاقب با شليك مسلسل ها بهترين مردم روزگار را در خونشان شناور ساختند.

 

شهيد توفيقي نيز در اين تظاهرات بر اثر تير مستقيم كه از اسلحه ي كلت مزدوري شليك گرديد و به او اصابت كرده بود، دعوت حق را لبيك گفت و در خلدبرين سكني گزيد. شهيد عسگري توفيقي مسن ترين شهيد دوران انقلاب شهرستان ساري است و در هنگام اجابت دعوت حق 38بهار را تجربه كرده بود.

 

گزارش برگرفته از خاطرات خانواده هاي معظم شهداي دوران انقلاب در ساري و كتاب روزشمار استان مازندران(ساري) به روايت اسناد ساواك، است.

کد خبر 1013103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha