هنرمندان استان سمنان در مسابقه ملی طراحی رتبه برتر کسب کردند

جمال از کسب رتبه برترهنرمندان استان سمنان در مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی با محوریت رشته‌های احیا شده خبرداد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان، «مهدی جمال» درگفتگو با خبرنگاران با اشاره به کسب رتبه برترهنرمندان استان سمنان در مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی با محوریت رشته‌های احیا شده گفت: «خیرالنساء صمدیان»در رشته رودوزی (شال مکنه تمام ابریشم شماره‌دوزی شده) و «سید حسین متولیان» در رشته زیورآلات سنتی (چنگوم) موفق به کسب عنوان های برتر شدند.

 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان سمنان اضافه کرد:این مسابقه ملی با تأکید ویژه وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  مبنی بر باززنده‌سازی و احیای رشته‌های در حال فراموشی برگزار شد و نتایج خوبی را نیز به دنبال داشته است.

 

وی چنگوم‌سازی را یکی از هنرهای اصیل و زیبای شهرستان مهدیشهر با بیش از ۱۵۰ سال قدمت عنوان کردو افزود: این هنر نوعی ملیله‌کاری نقره است که به‌عنوان  زیور زنانه کاربرد دارد.

 

جمال  تصریح کرد: ویژگی خاص این نوع ملیله‌کاری که یکی از زیورآلات زنان و دختران سنگسری بوده است، دگرگونی فرم آن است که بر روی «ساختِه مَکِنِه » قرار می‌گیرد. چَنگوم از دو طرف سر و در بالای گوش قرار می‌گیرد و تا زیر چانه ادامه می‌یابد.

 

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان سمنان با بیان اینکه مکنه یا شال بلند ابریشمی (کژین) نوعی هنر سوزن‌دوزی است که تقریبا سه متر طول دارد و سطح آن را به‌طور کامل شماره‌دوزی می‌کنند افزود:این دو اثر پیش ‌از این موفق به دریافت مهر «نشان ملی استاندارد»شده بودند.

 

وی بیان کرد: شال شماره‌دوزی استان سمنان نیز موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو در برنامه داوری نشان بین‌المللی صنایع‌دستی ۲۰۱۶ شده است.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در ادامه با اشاره به ثبت روستای تاریخی بیابانک در فهرست ملی اظهارداشت: با ثبت «محدوده تاریخی روستای بیابانک»، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این روستای تاریخی شود، جرم محسوب می‌شود و مرتکب، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تأیید و نظارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ممکن خواهد بود.

 

وی افزود: روستای اروانه نیز قابلیت‌های گردشگری فراوانی دارد و ایجاد مجموعه گردشگری، اقامتگاه بوم‌گردی و ...  در اروانه لازم و ضروری است.

 

جمال با تأکید براینکه سهم گردشگری در اقتصاد استان سمنان بایدمشخص شود ادامه داد:جامعه محلی نیز باید پذیرش گردشگران را داشته باشند.

 

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان سمنان با بیان اینکه گردشگری زمینه‌ساز اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی است بیان کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز باید پیش از سرمایه‌گذاری، با مطالعه و نیازسنجی گرایش مردم وارد عرصه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شوند.

 

به گفته وی محدوده روستای بیابانک شهرستان سرخه به‌شماره ۳۳۱۱۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

کد خبر 1013599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha