بلوار آیت‌الله حسنعلی تفت قربانگاه هموطنان/ ۷ کشته در سایه بی‌توجهی مسئولان

بلوار حسنعلی تفت به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز است که متاسفانه به دلیل عدم توجه مسئولان تعداد ۷ خانواده را داغدار کرده است.

خبرگزاری شبستان؛ یزد؛ سالانه ۸۰۰ هزار تصادف در ایران روی می‌دهد که از حیث آمار مرگبارترین حوادث جاده‌ای،  ایران رتبه اول را در جهان  دارد و عوامل این تصادفات انسان، جاده و خودروها هستند که هر کدام از آنها سهم بسزایی در این آمار دارد.

در زمینه عوامل انسانی نیز با آموزش ها و سخت گیری هایی که راهنمایی رانندگی و نیروی انتظامی از طریق نصب دوربین ها، ایجاد موانع و محدودیت سرعت داشته، مقداری موثر بوده و آمار را کاهش داده است.

خودروها نیز به عنوان یکی از عواملی است که به دلیل استاندارد نبودن، سالانه جان هزاران نفر را در سطح کشور می گیرد به گونه ای که دستگاه های مختلف نیز به این امر اعتراض داشته اند و تولید برخی از خودروها نیز متوقف شده است.

 

 

یکی دیگر از عوامل سه گانه تصادفات نیز ایمنی جاده ها است که نهادهای متولی در این زمینه اقدامات متعددی داشته و در سطح کشور نیز در جهت کاهش مشکلات فعالیت کرده اند و با اقداماتی نظیر نصب علائم راهنمایی و رانندگی، خط کشی ها، بهسازی راه ها در این جهت گام برداشته اند.

اما آنچه که امروز باعث بروز مشکلاتی در جامعه شده است شامل جاده های درون شهری و بین شهری است و اگرچه  مقداری نیز به آنها توجه شده اما متاسفانه به دلیل تردد بالای وسایل نقلیه و نبود اقدامات کارشناسی در برخی از این جاده ها شاهد تصادفات و فوت هم وطنان عزیزمان شده ایم.

استان یزد نیز از این امر مستثنی نیست و به نحوی بسیاری از مرگ و میرهای مسیر بین شهری به دلیل نبود امکانات لازم و کارشناسی شده و همچنین عدم توجه مسئولان ذیربط به آنها بوده است.

شهرستان یزد با توجه به مرکزیتی که در استان دارد شاهد تردد روزانه هزاران وسیله نقلیه از سوی شهرهای اطراف به خود است و بسیاری از حوادث نیز بر همین اساس بوده است که یکی از این راه های بین شهری از یزد به شهرستان تفت است که تردد روزانه بسیاری از خودروها را در خود شاهد است.

اما متاسفانه برخی از بخش های این جاده از استانداردهای لازم برخوردار نیست که به همین دلیل منجر به تصادفات و فوت چندین نفر شده است و تاکنون نیز هیچ اقدامی در این جهت صورت نگرفته است.

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و شهرستان تفت به عنوان یکی از متولیان این راه تاکنون اقداماتی داشته  اما با وجود تذکر و مصوبات و پیگیری هایی که انجام شده متاسفانه همچنان برخی از نقاط این محور دارای بعد حادثه خیزی است و اقدامی نشده است.

 

 

بلوار آیت الله حسنعلی تفت قربانگاه هموطنان

بلوار آیت الله حسنعلی تفت به عنوان یکی از این نقاط حادثه خیز است که پلیس راهور فرماندهی انتظامی شهرستان تفت بارها به صورت مکتوب و شفاهی تذکراتی را به مسئولان اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای داشته اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفته و مسئولان مربوطه نیز پلیس راه که متولی اصلی راه است را به نظرات شخصی و سلیقه ای محکوم می کنند.

بر اساس آخرین نامه ای که پلیس راهور استان به دادستان شهرستان تفت نیز داده شده بیان شده که با توجه به تجزیه و تحلیل تصادفات 4 سال گذشته، از تعداد 9 فقره تصادف فوتی و 11 نفر متوفی در حوزه پلیس راه شهرستان تعداد 5 فقره با 7 نفر فوتی در بلوار آیت الله حسنعلی به وقوع پیوسته مه این نقاط در حوزه خدماتی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان تفت قرار دارد.

در این نامه بیان شده که این آمار نشان دهنده این موضوع است که بیش از 62 درصد از تصادفات فوتی این شهرستان در 4 سال گذشته و 100 درصد تصادفات فوتی در سال گذشته (3 فقره با 3 نفر متوفی) در حوزه اداره راهداری رخ داده است.

پلیس راهور استان در این زمینه اظهار ناراحتی کرده و بیان می کند که با وجود مکاتبه های متعددی که داشته است اما متاسفانه اعتراضات این نهاد پاسخی دریافت نکرده است.

در ادامه این نامه بیان شده که این یگان در خصوص تصادفات صورت گرفته شده در این بلوار بر اساس تبصره 3 ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان را به عنوان مقصر اعلام می نماید ولی متاسفانه در هیئت های رسیدگی بعدی و با اعتراض اداره راهداری تایید نمی گردد و همین موضوع باعث شده که اداره راهداری شهرستان هیچ گونه اقدامی در خصوص رفع نقطه حادثه خیز انجام نمی دهد.

همچنین در این نامه آورده شده است که در مدت 4 سال گذشته و پس از فوت 7 نفر در این بلوار با توجه به مکاتبات متعدد صورد گرفته شده از طرف این یگان متاسفانه اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای هیچ گونه اقدامی جهت پیشگیری از وقوع تصادفات در این محل نداده و در اقدامی عجیب، گاردریل های بلوار حادثه خیز حسنعلی را برداشته و به گردنه علی آباد انتقال داده است!!!!!! آیا این بلوار نیاز به گاردریل ها نداشته است؟!!! لازم به ذکر است که در تمامی تصادفات فوتی، خودرو تصادفی پس از برخورد و به علت عدم وجود گارد ریل به داخل فضای سبز وسط بلوار وارد و به درختان برخورد و راننده بر اثر ضربات ثانویه فوت می نماید و طی بررسی تمامی ضربات ثانویه برخورد با درخت از ضربات اولیه شدیدتر است.

 

 

آنچه از این مکاتبات ثبت شده بر می آید عدم توجه اداره راهداری و عدم ترجه مسئولان دادگستری شهرستان و استان و همچنین دادستان شهرستان و استان است که همچنان جان هموطنانمان را می گیرد.

آیا وظیفه راهداری در قبال بلواری که 7 نفر انسان در طی 4 سال در آن بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده اند این است که گاردریل های آن را جمع نمایند و هیچ اقدامی در خصوص ایمن سازی ترافیک و پیشگیری از وقوع تصادفات و کاهش سرعت انواع وسایل نقلیه انجام ندهند؟!!!!!!

اگرچه یکی از مصوبات شورای ترافیک پس از وقوع تصادفات فوتی نیز نصب گارد ریل و محصور نمودن بلوار جهت جلوگیری از ورود ناگهانی انواع وسایل نقلیه از قسمت فضای سبز به لوار و پیشگیری از وقوع تصادف توسط اداره راهداری شهرستان می باشد!!!

اما جای چند سوال در این میان باقی می ماند که ؛

1: عملکرد اداره راهداری شهرستان پس از این تصادفات چه بوده و تنها به تعویض پایه های تیرهای برق اکتفا کرده است؟! و آیا این بلوار نیاز به ایمن سازی ندارد؟

2: چند نفر انسان دیگر در این بلوار باید جان خود را از دست بدهند و یا این که دارای مشکلات متعددی برای خود و خانواده خود در زمینه نقص عضو شوند تا مسئولان اداره راهداری به فکر اقدامات لازم و ایمن سازی این راه بیافتند؟! آیا در همین 4 سال تعداد 7 نفر متوفی کافی نیست؟!!!

3: عملکرد اداره راهداری در خصوص فرمان مقام معظم رهبری در خصوص « به حداقل رساندن جانباختگان ناشی از تصادفات رانندگی و مشخص نمودن سهم هر سازمان در تصادف» در این بلوار چه بوده است؟!!!

گفتنی است خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان یزد مستندات این سوژه را تماما در اختیار دارد و از مسئولان امر درخواست پاسخگویی دارد.

کد خبر 1013925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha