پروژه مصلای مریانج ۱۰ساله شد/ احداث مصلا روی پاشنه آشیل اعتبارات!

مصلا به عنوان محلی برای تجمعات بزرگ دینی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی از جمله نیازهای مردم شهرها است که نمازگزاران هر شهر هر جمعه برای برپایی نماز در آن گرد هم می آیند، مریانج با جمعیت ۱۰ هزار نفری از این نعمت محروم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان،‌ در اهمیت فریضه اقامه نماز جمعه همین بس که آیه‌های 9 تا 11 سوره مبارکه جمعه به آن پرداخته شده و به صراحت بیان فرموده که « اى کسانى که ایمان آورده‌اید! هنگامی‌که براى نماز روز جمعه اذان گفته مى‌شود به‌طرف ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید؛ این براى شما بهتر است اگر مى‌دانستید».

امروزه به برکت پیروی انقلاب اسلامی نماز جمعه در صدها شهر ایران برپا می‌شود و در استان تاریخی و برخوردار از پیشینه فرهنگی همدان هم 25 محل به‌عنوان میعادگاه برپایی نماز جمعه انتخاب شده است.

امروز نه‌تنها مردم مرکز استان و شهرستان‌های بزرگ که شهرهای کوچک استان هم می‌توانند هر هفته در نماز جمعه حضور یافته و از برکات معنوی آن بهره‌مند شوند.

آیینی که نه‌تنها یک فریضه بوده و روح معنویت را در جامعه گسترش می‌دهد که به نوبه خود در امور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اثرگذار است.

بصیرت افزایی و روشن گری در مورد امور روز جامعه و مسائل سیاسی از کارکردهای مهم نماز جمعه است به‌طوری‌که هرگاه نیاز باشد ائمه جمعه یا افراد آگاه با استفاده از تریبون نماز جمعه مسائل لازم را با مردم در میان می‌گذارند.

مواردی چون انتخابات و معرفی شرایط فرد یا افراد اصلح، تشویق مردم به حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی و گسترش روحیه وحدت و همدلی با دعوت از مردم به حضور در راهپیمایی‌ها از کارکردهای سیاسی نماز جمعه است.

از طرف دیگر هرگاه بخشی از جامعه دچار مشکل شود؛ نماز جمعه ظرفیت مناسبی برای بسیج مردم به شمار می‌رود که نمونه بارز آن حوادث ابتدای سال و بروز سیلاب در برخی استان‌ها بود.

جمع‌آوری کمک برای ملت‌های مسلمان و پشتیبانی از جبهه مقاومت سوریه هم از دیگر مواردی بود که همگی در کنار هم کارکرد اجتماعی نماز جمعه را رقم زدند.

19 مرداد سال 86 بود که نخستین نماز جمعه مریانج به امامت حجت الاسلام احمد عظیمی زاده اقامه شد. شور و شوق خاصی در بین مردم ولایتمدار و متدین مریانج رقم خورد حتی به دلیل نزدیکی مسیر و سخنرانی پر محتوای امام جمعه از روستاها و شهرک های اطراف به محل اقامه نماز جمعه می شتابیدند.

اقامه نماز جمعه در مسجد جامع شهر مریانج برپا میشد و کم کم مملو از جمعیت و فضا برای این فریضه الهی در تنگنا قرار گرفته بود.

که زمزمه های از احداث مصلی برای نماز جمعه به گوش رسید و حدود 10 سال پیش تاکنون هیات امناء مسجد جامع شهر اقدام به جمع آوری کمک های مردمی برای ساخت مصلی کردند و اکنون پس از گذشت سالیان سال نه تنها اقدامی در این زمینه نشده است بلکه گفته می شود جمع آوری کمک های مردمی صرف هزینه های فرهنگی خواهد شد.

یکی از شهروندان مریانجی در گفت و گو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: تکمیل مصلای نماز جمعه دیگر برای مردم پلدختر به یک آرزو تبدیل شده و بخشی از نمازگزاران در روزهای جمعه به دلیل کمبود فضا و کفاف ندادن ظرفیت مسجد جامع این شهر برای برپایی نماز مجبور می شوند داخل کوچه نماز خود را اقامه کنند.

احمد قادری گفت: بخشی از نمازگزاران نماز جمعه در مریانج در فصل زمستان با وجود پدیده های مختلف مانند باد، باران و سرما در شرایط سخت و زیر باران نماز خود را اقامه می کنند.

وی افزود: مصلای نماز جمعه شهر مریانج پروژه ای است که به زمین مانده و از مطالبات به حق مردم به ویژه نمازگزاران جمعه است که تکمیل آن نیاز به یک جهش و همت جدی دارد.

حامد کمالیان یکی از فعالان شهر مریانج نیز گفت: با توجه به سبقه شهر مریانج در پیشرو بودن امور مذهبی و همچنین نگاه مردم آن در خصوص کمک های مالی در این زمینه ها، اینکه بعد از گذشت حدود ۱۵ سال که نماز جمعه دایر شده و هنوز موفق به ساخت مصلی نشدن دست اندرکاران این کار میتواند به نوعی نشان دهنده عدم مدیریت افراد مسئول در این حوزه باشد که البته ممکنه با نگاه خوش بینانه دفاعیاتی در این زمینه داشته باشند.

وی تصریح کرد: همچنین اخبار مربوط به مصلی خیلی به صورت شفاف برای مردم بازگو نشده است که این خود هم نوعی مطالبه از این مسئولان هست و شاید زمینه ای برای روشن شدن اذهان عمومی نسبت به اقداماتی که داشتند و انتقاداتی که نسبت به آنان شده است که انتظار می رود من بعد در این خصوص اصلاح روش نمایند.

وی در خصوص جانمایی احداث مصلا نیز ادامه داد: جانمایی مصلا همانطوری که مزایایی دارد از قبیل در مرکز شهر بودن که البته خودش به نوعی یکی از معایب هم محسوب می شود به دلیل عدم رعایت مسائل ترافیکی و غیره که در آینده و هم اکنون وجود خواهد داشت و همچنین هزینه های بالای خرید زمین که میتواند خودش دلیلی برای عقب افتادن عملیات ساخت مصلی باشد که با انتخاب مکان در محل دیگر چه بسا چند سال قبل مصلی ساخته شده بود.

کمالیان گفت: به هر حال با توجه به تمامی نگاه های مثبت و منفی و نظرات مختلف نسبت به بحث مصلی در مریانج تنها خواسته حال حاضر اقدام جهت سریعتر جهت اجرایی شدن عملیات ساخت می باشد.

حجت الاسلام حامد تجری، عضو هیات امنای مصلی نمازجمعه مریانج گفت: مسجد جامع محل فعلی اقامه نماز جمعه، ظرفیت کافی نمازگزاران را ندارد و لازم است مسئولان برای تکمیل مصلای این شهر اعتباراتی در نظر بگیرند تا نماز جمعه در مصلا برگزار شود.

وی اظهار داشت:تکمیل مصلای مریانج کاری فرهنگی است که از نظر تجمعات سیاسی، اجتماعی و معنوی نیاز شهر بوده و انتظار می رود مدیران به طور جدی توجه ویژه ای به این مطالبه مردم داشته باشند.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی این مصلا در زمینی به مساحت حدود پنج هزار مترمربع با ظرفیت 10 هزار نفر آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برآورد هزینه ساخت مصلا 50 میلیارد تومان است،‌ بیان داشت: قراردادی با قرارگاه خاتم الانبیاء در راستای احداث مصلا و تامین بودجه دولتی منعقد شده است.

تجری ادامه داد: در طی چند سال اخیر 150 میلیون تومان کمک های نقدی جمع آوری و دو قطعه زمین کشاورزی و تجاری از سوی مردم اهداء شده است.

عضو هیات امناء مصلای نماز جمعه مریانج در خصوص جانمایی این مصلی خاطرنشان کرد: فضای مسجد جامع مریانج 1500 متر مربع است به همین جانمایی مصلای نمازجمعه را در جوار همین مسجد مصوب کردند تا از هزینه های جانبی صرف نظر شود و تاکنون 90 میلیون تومان برای طراحی آن هزینه در برداشته است.

گزارش: سمیرا قادری

کد خبر 1014191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha