ضرورت به کارگیری جذابیت بازی رایانه ای برای معرفی شهدای هسته ای/ شهدای علمی مظلوم ترین شهدا هستند

حجت الاسلام ابوالحسنی معرفی شهدای هسته ای را با توجه به جنگ علمی و تکنولوژی کنونی ضروری دانست و گفت: اگر مسئولان فرهنگی تخصص و تجربه هنری داشته باشند آثار کیفی و بهتری تولید می شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: «محسن فخری زاده» رییس سازمان پژوهش و نو آوری وزارت دفاع عصر جمعه، هفتم آذر مورد حمله تروریستی قرار گرفت و به درجه والای شهادت نائل شد. فخری زاده  از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی و یکی از چهره‌های تاثیرگذار علم موشکی ایران بود. نام محسن فخری‌زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده است. این متخصص برجسته در صحنه مبارزه با کرونا از پیشگامان بود و کیت تشخیص کرونا به دست مجموعه تحت مدیریت ایشان در وزارت دفاع ساخته شد. به مناسبت چهلمین روز شهادت این دانشمند برجسته گفتگویی با «حجت الاسلام حامد ابوالحسنی» پژوهشگر، فیلمساز و رییس اداره تولید محتوای فضای مجازی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ترتیب دادیم که قسمت دوم و آخر آن بدین شرح است:

 

شهدای هسته ای در کدامیک از قالب های هنری بهتر معرفی شدند؟

همان اوایل یکی دو فیلم در مورد شهدای هسته ای ساخته شد . کتاب هم در این حوزه حدود 5-6 مورد است که بیشتر آنها گزارش است. به نظر بنده نویسنده ای نبوده است که به طور دلی داستان زندگی شهدای هسته ای را بنویسد. بیشتر این کتاب ها مجموعه خاطرات است. با این وجود هم جای کار در حوزه کتاب و هم در حوزه فیلم در مورد شهدای هسته ای زیاد است.

 

بهتر است در کدامیک از قالب های هنری، شهدا از جمله شهدای هسته ای معرفی شوند؟

در ایران کتاب خوانی بسیار کم است، برای همین بهتر است که بیشتر در قالب فیلم و سریال، انیمیشن و گیم شهدا را معرفی کنیم. گیم ها بین جوانان حرف اول را می زنند و ما از تاثیر آنها غافل ایم؛ برای همین غرب از طریق گیم برای جوانان ما الگوسازی می کند. چه اشکالی دارد گیم نیز در مورد شهدای هسته ای و دانشمندان کشورمان ساخته شود که نوجوانان و جوانان ما با این بزرگان و همچنین با دشمنان کشور آشنا شوند.

 

لازمه ساخت آثار هنری کیفی در مورد شهدا چیست؟

به نظر بنده مسئولان فرهنگی و هنری باید وارد عمل شوند و لازمه اش این است که شناخت و تخصص داشته باشند. یک مسئول فرهنگی و هنری باید شناخت و تجربه از فضای فرهنگی و هنری داشته باشد و تنها سابقه سیاسی کفایت نمی کند. یک مسئول فرهنگی باید نمایش و بازی را بشناسد و پشت صحنه فیلم را دیده باشد. متاسفانه اکثر مسئولان ما تجربه ندارند. حضرت آیت الله خامنه ای در گام دوم به جوان گرایی تاکید دارند و فرمودند «باید مسئولان را به سمت جوان گرایی ببریم». مسلم است که مسئولان جوان با مباحث روز آشنا هستند و سریع تر و به روز تصمیم گیری می کنند.

چرا تعداد کتاب ها در مورد شهدای هسته ای اندک است؟

شهدای علمی مظلوم ترین شهدا هستند. اخیرا برای ساخت یک کلیپ به صحبت های شهید فخری زاده گوش می دادم. ایشان می گفت« در حال حاضر لازم نیست برای شهادت به سوریه و عراق بروی. هر کس عشقش را داشته باشد، همین جا امکان شهادت هست». باید شناخت پیدا کنیم که همه چیز صرفا عقلانی نیست و عرفانی می تواند باشد. شهید فخری زاده در سخنان خود گفته بود که جهاد علمی نیز جهاد فی سبیل الله است. به نظرم برای تولید کتاب در حوزه شهدای هسته ای نیازمند متولی هستیم. در مورد شهدای دفاع مقدس و انقلاب متولی زیاد داریم اما در مورد شهدای هسته ای متولی خاصی نداریم؛ بر این اساس نیاز داریم که در این حوزه ساختارسازی شود.

 

الگو سازی از شهدای هسته ای چقدر ضروری است و چه اقداماتی در این راستا باید صورت گیرد؟

از یاد نبریم که جنگ علمی و تکنولوژی امروز قوی تر است و نیاز است که شهدای هسته ای را به جامعه به خصوص نسل جوان معرفی کنیم. باید سرداران جنگ معرفی شوند تا الگوسازی شوند. ما در این زمینه ضعف داریم. باید با معرفی شهدای هسته ای الگوی علمی و معنوی را در اختیار جوانان خود قرار دهیم. ما در الگوسازی کم کاری کردیم. باید از اساتید دانشگاهی که در بحث جامعه شناسی و روان شناسی تبحر دارند، استفاده کنیم. از آنها کمک بگیریم که چطور الگوها را نهادینه کنیم. در حال حاضر وقت آزمون و خطا نیست. آزمون و خطا در علم صورت گرفته است. نظریه های اثبات شده در علم هست؛ بر این اساس از قدرت پژوهش و پایان نامه های دانشگاه ها برای الگوسازی استفاده کنیم.

 

معرفی شهدای هسته ای چه آثاری در پی خواهد داشت؟

مهمترین اثر معرفی شهدای هسته ای الگوسازی است. با معرفی این شهدا ما به دانشجوی خود می گوییم که باید به خوبی درس بخواند و متعهد باشد. دانش آموز و دانشجوی ما با شناخت از شهدای هسته ای می فهمد که برای خدمت به کشور خود باید از خود گذشتگی کنند. ما باید عرضه سازی کنی.، چیزی که عرضه شود، مردم را به سمت خود جذب می کند. در حال حاضر شبکه های مجازی الگوسازی می کنند و الگوهای منفی را به جوانان ما ارایه می دهند، به عنوان مثال در اینستاگرام عمل گوش و بینی، مد و لباس خواب و پویش ها تبلیغ می شوند. آیا تاکنون پویش علمی برگزار شده است؟ اکثرا شاهد لودگی یا حرکات سخیف در اینستاگرام هستیم.

 

و حرف آخر؟

مقام معظم رهبری در مورد معرفی شهدای علمی به دانشجویان گله کردند و فرمودند که تشکل ها و دانشجویان در این حوزه کم کاری کرده اند. حضرت آیت الله خامنه ای در پیامی که برای شهید فخری زاده دادند بر ادامه راه علمی شهید و همچنین انتقام تاکید کردند. ادامه راه شهدای علمی بسیار مهم است و دشمنان از اینکه راه این شهدا ادامه یابد، واهمه دارند. از جوانان و مسئولان تقاضا دارم که با گام های محکم و استوار راه شهدای هسته ای را ادامه دهند. از مسئولان تقاضا دارم که شهدای هسته ای را به جامعه به خصوص نسل جوان معرفی کنند.

 

کد خبر 1014529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha