نیازمند بازنگری جدی در فرآیند تربیت رسانه ای نسل جدید هستیم

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما بر لزوم بازنگری جدی در مؤلفه ها و سیاست گذاری های مرتبط با تربیت رسانه ای نسل جدید تأکید کرد.

«کمال اکبری» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم با بیان این که امسال و در جریان شیوع و همه گیری ویروس کرونا، میزان استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در میان افراد جامعه بیشتر شد، اظهار داشت: البته یکی از ویژگی های روزگار کنونی، توسعه روال رسانه ای شدن زندگی هاست و این در حالی است که مثل هر پدیده دیگر، این مساله توأم با فرصت و تهدید است و لذا نباید از هیچ کدام از این ها غافل شد.

 

عضو هیئت مدیره انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه افزود: به خصوص برای این که نسل جدید از تبعات نامطلوب فضای مجازی و رسانه های نوین، آسیب و لطمه نبیند، باید بیش از هر چیز بر لزوم ارایه آموزش های سواد رسانه ای تأکید کنیم.

 

وی همچنین گفت: آنچه مهم است این که والدین،  مربیان و معلمان و در وهله بعد مسئولان و متولیان فرهنگی کشور بیش از پیش متوجه اهمیت و ضرورت این مساله شوند و بدانند که به ویژه در فرآیند تربیت آن هم متکی بر عنصر رسانه، نیاز به توسعه و تقویت سواد رسانه ای و مهارت های مرتبط با این امر در جامعه داریم.

 

وی با تأکید بر ضرورت مدیریت این فضا بر اساس آموزه های دینی گفت: قبل از هر چیز والدین باید خود توانمند شده و فضای جدید را بشناسند و سپس به اجرای اصول تربیتی برپایه تعالیم دینی بپردازند.


اکبری همچنین خواستار بازنگری در مؤلفه ها و سیاست گذاری های مرتبط با تربیت رسانه ای نسل جدید شد و افزود: در وضعیت کنونی، نه محرومیت رسانه ای به طور کلی صحیح است و نه بدون کنترل رها کردن کودکان و نوجوانان در دامان فضای مجازی و رسانه های نوین، چه آن که این مساله می تواند سلامت و امنیت ذهنی و روانی آن ها را مخدوش کند.


وی با بیان این که برای تربیت فرزندان نیاز به آموزش ها و مهارت های عمومی داریم، ابراز داشت: معتقدم در دوره کنونی که رسانه ها فراگیر شده اند ما در حوزه تربیت وضعیت جدیدی پیدا کرده ایم و لذا برپایه وضعیت جدید و البته با نگاه به شاخصه های دینی می بایست مباحث تربیتی را ارایه کنیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: در این راستا لازم است که هم نهادهای آموزشی و پژوهشی کشور شامل حوزه و دانشگاه و هم نهادهای رسانه ای وارد عمل شده و نسبت به تولید محتوا و نیز زمینه سازی برای تحول در ساختار نظام آموزشی و رسانه ای اهتمام ورزند.


وی گفت: از سویی وزارت ارشاد، صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی به عنوان سه ضلع اصلی تأثیرگذاری می بایست با همت و دغدغه مندی بیشتر به بحث تربیت رسانه ای ورود پیدا کنند و با هماهنگی و هم افزایی برنامه های مورد نظر بر اساس اسناد بالادستی را به پیش ببرند.

کد خبر 1014938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha