کسب کمالات انسانی به لطف و فضل الهی ممکن است

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی گفت: انسان برای رسیدن به کمال باید تلاش کرده و شایستگی لازم را در وجود خود ایجاد کند اما در نهایت کسب کمالات به لطف و فضل الهی است بنابراین انسان نباید با رسیدن به یک کمال دچار عجب و غرور شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «مسعود عالی» شامگاه سه‌‌شنبه ۲۲ دی‌ماه به مناسبت ایام فاطمیه در مراسم سوگواری که در مسجد جامع نظام مافی برگزار شد، گفت: اهل‌بیت(ع) نسبت به حضرت زهرا(س) خضوع خاصی داشتند چراکه ایشان در بین معصومین(ع) محور بودند.

وی با بیان اینکه صاحب مجلس سوگواری حضرت زهرا(س) امیرمومنان امام علی(ع) هستند، عنوان کرد: مجالس سوگواری حضرت زهرا(س) و سایر ائمه معصومین(ع) نباید خالی یا خلوت شود، امیرمومنان امام علی(ع) به مجالس سوگواری حضرت زهرا(س) توجه خاص دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما همواره مدیون الطاف اهل‌بیت(ع) هستیم، اظهار کرد: هرکس برای اهل‌بیت(ع) هر کار خیری انجام بدهد آن بزرگواران مدیون کسی باقی نمی‌مانند و به بهترین وجه ممکن جبران می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه اهل‌بیت(ع) با وجود محبت به دیگران همواره غریب بودند، ابراز کرد: ائمه معصومین در گذشته غریب بودند و امروز هم غریب هستند، امروز امام زمان(عج) هم غریب و تنها هستند. پس از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) حضرت زهرا(س) در غربت به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه از جمله آفات و آسیب‌ اهل‌عبادت و خوبان عجب است، گفت: گاهی برخی انسان‌ها در اثر انجام اعمال نیک دچار عجب می‌شوند در حالی که انجام اعمال صالح توفیق الهی است، حضرت ایوب(ع) به خاطر همه بلایایی که بر ایشان وارد شد صبر کردند، خداوند به ایشان فرمودند این صبر را هم ما به تو عطا کردیم بنابراین به صبر خود مغرور نباش.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کسب کمالات انسانی توفیق الهی است، ابراز کرد: انسان برای رسیدن به کمال باید تلاش کرده و شایستگی لازم را در وجود خود ایجاد کند اما در نهایت کسب کمالات به لطف و فضل الهی است بنابراین انسان نباید با رسیدن به یک کمال دچار عجب و غرور شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عالی با استناد به فرمایش امام حسین(ع) در دعای عرفه، عنوان کرد: حضرت می فرمایند بارالها؛ کسی که خوبی‌هایش بدی است چه برسد به بدی‌هایش، از جمله اعمال نیک نماز است؛ نماز‌های ما در بهترین حالت خود کنار نماز امیرمومنان امام علی(ع) قرار گیرد سبب شرمندگی و خجالت ما می‌شود بنابراین با خواندن یک نماز با خدا طلبکارانه رفتار نکنیم.

وی با بیان اینکه مراقب باشیم علت بلا و مصایب خود را به خدا نسبت ندهیم بلکه علت بیشتر بلاها و مصایبی که به ما وارد می‌شود گناه است، گفت: بلا و مصیبت سبب پاکی انسان از گناه و رهایی او از عذاب روز قیامت می‌شود، افراد با معرفت نسبت به اعمال خود دقت نظر دارند.

استاد حوزه علمیه درباره علت غربت اهل‌بیت(ع) بیان کرد: آنان که در مقابل خداوند تسلیم شدند باید در مقابل اهل‌بیت(ع) هم تسلیم محض باشند، متاسفانه افراد کمی مقابل اهل‌بیت(ع) تسلیم محض هستند و همین مساله سبب غربت آنها شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عالی در پایان خاطرنشان کرد: رذایل و آلودگی‌های اخلاقی سبب می شود که انسان در بزنگاه‌ها و امتحانات الهی زمین‌گیر شده و اهل‌بیت(ع) را غریب و تنها رها کند، یکی از این آلودگی‌ها حرام‌خوری و عدم دوستی با خوبان است بنابراین بسیار مراقب دوستان خوب و لقمه حلالی باشیم که به دست می‌آوریم.

 

کد خبر 1015029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha