شهید مهدی باکری شهرداری که پاکیزه پذیرفته شد

شهید مهدی باکری یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس است که آذربایجان غربی به مخصوص ارومیه را با نام و یاد خود مزین کرده است.

 به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه،سردار سرلشکر پاسدار شهید «مهدی باکری» یکی از فرماندهان برجسته دوران دفاع مقدس که در دوران خدمت خود رشادت های بسیاری را از خود نشان داده است.

 این شهید بزرگوار شهردار ارومیه بود و در واقع یکی از پاکدست ترین و بهترین شهردارانی بود که ارومیه به خود دیده است.

 شهید مهدی باکری ۲۵ اسفند سال ۳۳ در شهرستان میاندوآب در یک خانواده با ایمان متولد شد در کودکی مادرش را از دست داد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در ارومیه ادامه داد.

 در دوران دبیرستان همزمان که این دوران همزمان شده بود با شهادت برادرش «علی باکری» که به دست نیروهای ساواک به شهادت رسیده بود، وارد جریان سیاسی شد.

 شهید مهدی باکری از نوجوانی فعالیت‌های سیاسی و مذهبی خودش را آغاز کرده بود و پس از اخذ دیپلم با غم از دست دادن برادر به دانشگاه راه یافت و در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز مشغول تحصیل شد.

شهید باکری در طول فعالیت های سیاسی خود از طرف سازمان امنیت آذربایجان شرقی که در آن زمان ساواک نامیده می شد تحت کنترل و مراقبت بود.

 او برادرش حمید را نیز با خود به تبریز آورده و با کمک او برای مبارزه با رژیم فعالیت می کرد.

 شهید مهدی باکری در دوره سربازی به تبعیت از اعلامیه حضرت امام خمینی(ره) در حالی که در تهران افسر وظیفه بود از پادگان فرار کرده و به صورت مخفیانه زندگی کرد تا اینکه انقلاب پیروز شد.

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عضویت این نهاد در آمد و در سازماندهی استحکام سپاه ارومیه نقشه فعالی داشت.

 شهید باکری همزمان با شروع جنگ تحمیلی ازدواج کرد مهریه همسرش اسلحه کلت کمری خود بود و دو روز بعد از عقد نیز به جبهه عازم شد و پس از دو ماه به شهر ارومیه بازگشت و بنا به مصالح منطقه با مسئولیت جهاد سازندگی استان خدمات ارزنده ای را برای این شهر به یادگار گذاشت.

 شهید باکری در هنگام حضورش در جبهه های حق علیه باطل یکبار بسیار شدید از ناحیه چشم مجروح شد و به فاصله کمتر از یک ماه در عملیات بیت المقدس شاهد پیروزی  مجاهدان شد.

در عملیات رمضان با سمت فرماندهی تیپ عاشورا به نبرد در خاک عراق پرداخت و در این عملیات نیز مجروح شد اما با هر نوبت مجروحیت مصمم تر می شد که این بار بهتر و با تلاش بیشتری عازم جبهه های جنگ خواهد شد.

شهید باکری خطاب به خانواده اش نوشته بود: من به وصیت و آرزوی حمید که باز کردن راه کربلا بود ادامه می‌دهم و همچنان در جبهه ها می مانم تا این که یا شهید شوم و یا اسلام پیروز شود.

 

شهید باکری پاسدار نمونه، فرماندهی فداکار، ایثارگر و خدمتگزاری صادق بود که عاشقانه و خالصانه امام خمینی(ره) را دوست داشت او معتقد بود سخنان امام خمینی الهام گرفته از آیات الهی است و باید جلوی چشمان ما همیشه قرار گرفته شود و این سخنان را هیچ گاه فراموش نکنیم.

 شهید باکری انسان وارسته و خود ساخته ای بود که با فراهم بودن زمینه های مساعد به تمام مظاهر مادی و دنیوی پشت پا زد و در جبهه‌های حق علیه باطل برای دفاع از خاک و میهن و ناموس خود جنگید.

 زندگی ساده و بی ریا او همیشه زبانزد مردم ارومیه بود و کسانی که او را می شناسند همیشه از این ویژگی بارز زندگیش یاد می‌کنند.

 تواضع و فروتنی اش باعث شده بود که اغلب اورا نشناسند اما شهید مهدی باکری شهرداری بود که به دلهای مردم ارومیه  حکومت  میکرد.

«حجت‌الاسلام شهید محلاتی» در مورد شهید باکری می‌گوید: که او نمونه و مظهر غضب خدا در برابر دشمنان خدا و اسلام بود خشم و خروشش فقط و فقط برای دشمن بود و به عنوان فرمانده و با تقوا الگوی رفعت و محبت  در برخورد با زیردستان بود.

 ۱۵ روز قبل از عملیات بدر به مشهد مقدس رفت سپس خدمت حضرت امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه‌ای رسید و با گریه و اصرار درخواست کرد که برای شهادتش دعا کنند.

 این فرمانده دلاور در عملیات بدر در تاریخ ۲۵ بهمن سال ۱۳۶3 جام شهادت را نوشیده و به ندای حق لبیک گفتند.

 

اما بخشی از فعالیت این شهید که مغفول مانده زمان مدیریتش بر شهرداری ارومیه است، مسئولیتی که باعث شد روز شهادتش به نام روز شهردار نام‌گذاری شود تا الگویی باشد برای آن‌که بهانه‌ها از عملکردها پیشی نگیرد.

شهرداری که تمام ویژگی‌ها دانایی، آگاهی، هوشمندی، توانایی، داشتن قابلیت، تخصص، تدین و نگاه درست به مشکلات را قبل از آن‌که در درس‌های مدیریتی به نام شهردار خوب ثبت شود بانام مهدی باکری در شهرداری ارومیه ثبت‌شده بود.

وی مدیریت چندبعدی شهرداری را در همه حوزه‌های فرهنگ و توسعه در کنار هم پیش می‌برد و آثار آن تا امروز باقی است و نام شهردار را بانامش گره زد.

اما شهید مهدی باکری به‌جز بازخوانی جوانمردی و مدیریت، گمنامی و بی مزاری را نیز پایه‌گذاری کرد تا با شهادتش سومین مهر مفقودالاثری پسران باکری را امضا کند و برای همیشه اروندرود را شرمنده.

تقویم تاریخ ایران را که ورق می‌زنیم هرروزش به نامی رنگین شده که می‌تواند به‌تنهایی سرنوشت کشوری را دگرگون کند، نام‌هایی که آشفتگی روزهای ابتدای انقلاب را چنان ساماندهی کردند که هنوز بعد از 40 سال هیچ دشمنی جسارت رویارویی بانام ایران را ندارد.

کد خبر 1015695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha