اسرار موجود در ادعیه حضرت زهرا (س) تبیین نشده است

حجت الاسلام خدامیان آرانی با بیان اینکه سبک زندگی و دعاهای حضرت زهرا (س) در قالب های ادبی و هنری مغفول مانده است، گفت: بهترین و جامع ترین نوع مباحث معناگرایی در سخنان حضرت زهرا (س) وجود دارد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: حضرت فاطمه زهرا(س) در 20 جمادی الثانی متولد شدند. سوره کوثر، آیه تطهیر،آیه اطعام و آیه مودت در شان و فضیلت حضرت زهرا(س) نازل شده است. قالب های رفتاری دخت نبی اکرم(ص) در زمینه عبادت، احترام به پدر و همسر، تربیت فرزند،شجاعت، دفاع از حق و اطلاعت از ولی امر قابل الگو برداری است. در حقیقت حضرت زهرا(س) بهترین الگو در ابعاد زندگی فردی، خانوادگی ، سیاسی و اجتماعی را به زنان و مردان ارایه کردند.حضرت زهرا(س) در سال 11 هجری به شهادت رسیدند . در مورد زمان شهادت ایشان اختلاف نظر وجود دارد و از چهل شب پس از شهادت پیامبر اکرم(ص) تا هشت ماه بعد از آن ذکر شده است. مشهورترین تاریخ در نزد شیعه ، سوم جمادی الثانی است. کتابهای زیادی در مورد حضرت زهرا(س) منتشر شده است. به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) گفتگویی با «حجت الاسلام مهدی خدامیان آرانی» در مورد کتابهایی که با محوریت حضرت فاطمه زهرا(س) منتشر شده است، ترتیب دادیم. حجت الاسلام خدامیان آرانی، نویسنده، پژوهشگر، استاد حوزه و دانشگاه است که کتاب های زیادی در مورد حضرت زهرا(س) به رشته تحریر در آورده است. متن گفتگو بدین شرح است:

 

چند کتاب در مورد حضرت زهرا (س) نوشتید؟

14 کتاب در مورد حضرت زهرا (س) نوشته ام. تلاش کرده ام در هر کتاب بعدی از زندگی ایشان را تبیین و تشریح کنم. در « سرزمین یاس» به موضوع بخشیدن فدک به حضرت زهرا(س) پرداختم. در کتاب «حوادث فاطمیه»، سیر حوادث شهادت دخت نبی اکرم را تبیین کردم. کتاب « روشنی مهتاب » در مورد اثبات شهادت حضرت زهرا(س) است. در « اشک مهتاب» به خطبه فدک حضرت فاطمه (س) نگاهی داشتم. کتاب « ندای فاطمیه» را در مورد مظلومیت حضرت زهرا(س) نوشتم. کتابی با عنوان « نور مهتاب» در مورد اثبات مقام نورانیت حضرت زهرا(س) نوشتم. در کتاب «زیارت مهتاب» شرحی بر زیارت حضرت فاطمه(س) داشتم. در «دعای مادرم» به سبک زندگی ایشان پرداختم. در «مهر مهتاب» لطف حضرت زهرا (س) در مورد شیعیان را تبیین کرده ام. این کتاب را بسیار مناسب برای جوانان می دانم زیرا باعث افزایش عشق و علاقه آنها به حضرت زهرا (س) می شود.

 

کمیت و کیفیت کتاب هایی که در مورد حضرت فاطمه (س) نوشته شده است را چگونه ارزیابی می کنید؟

 در سالهای اخیر کتاب های خوبی مورد حضرت زهرا (س) نوشته شده است. رغبت و انگیزه خوبی در مورد پرداختن به زندگی حضرت زهرا (س) ایجاد شده است اما همچنان جای کار در این حوزه زیاد است.

 

کتاب هایی که برای حضرت زهرا (س) نوشته می شود بایدد بیشتر در چه قالب هایی باشد؟

با توجه به مخاطب و سلیقه او باید کتاب ها در قالب های مختلف اعم از روانشناسی، رمان، تاریخی و داستان کوتاه نوشته شود. پس ما با محوریت حضرت زهرا(س) هم در قالب رمان به کتاب نیاز داریم  و هم در قالبهای تاریخی و همینطور داستان کوتاه.

 

بر روی کدامیک از ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) بهتر کار شده است؟

در زمینه مظلومیت و ماجرای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) کارهای بهتر ووبیشتری انجام شده است.

 

کدام یک از ابعاد زندگی حضرت زهرا (س) مغفول مانده است؟

سبک زندگی و دعاهای حضرت زهرا (س) بیشتر باید تبیین و معرفی شود. مناجات و اسراری که در ادعیه حضرت زهرا (س) است، مغفول مانده است. در کتاب «دعای مادر» سعی کردم گوشه ای از ادعیه حضرت زهرا (س) را بیاورم. در غرب بر روی مباحث معناگرایی مانور می دهند، به نظرم بهترین و جامع ترین نوع مباحث معناگرایی در سخنان حضرت زهرا (س)  وجود دارد و به ما می آموزد که معنای زندگی چیست. متاسفانه با وجود اهمیت موضوع ما در این حوزه کار زیاد نکردیم.

 

بی توجهی به معناگرایی در زندگی چه تبعاتی به دنبال دارد؟

اگر بشر نداند برای چه زندگی می کند به پوچی می رسد. انسان امروز گمگشته ای دارد اما فکر می کند هرچه بیشتر مال جمع کند، زندگی برایش زیباتر خواهد شد چنین فردی به خلا درونی می رسد زیرا پوچی از درون او می جوشد و احساس فقر درونی می کند. تا به معناگرایی و غنای درون نرسیم به آرامش نمی رسیم. بی توجهی به معنا گرایی اثرات مخرب فردی، خانوادگی و اجتماعی در پی خواهد داشت.

 

 

کد خبر 1015970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha