لزوم ارتقاء زیرساخت‌های تجارت ایران و روسیه/ شبکه مویرگی فروش کالای ایرانی در آستاراخان ایجاد می‌شود

ارتقاء مبادلات اقتصادی بین دو کشور ایران و روسیه وابستگی شدیدی به بحث زیرساخت‌های تجاری دارد از طرفی خبرها حاکیست در همین راستا و به زودی شبکه مویرگی عمده فروشی کالاهای ایرانی در آستاراخان ایجاد می‌شود.

بهرگزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، وضعیت زیرساخت‌های موجود در تجارت ایران و روسیه موضوعی است که شامگاه (جمعه،26 دی)جلسه‌ای پیرامون آن برگزار شد تا علاوه بر تبیین فرصت‌های موجود، مهم‌ترین چالش‌های این حوزه بررسی شود موضوعی که بسترهای آن طبق اعلام اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با مشارکت بخش خصوصی در حال آماده شدن است.

 

* 75 درصد صادرات ایران به روسیه محصولات کشاورزی است

«احمد دنیامالی» در این جلسه بازار کشور روسیه را به عنوان بزرگ‌ترین کشور دنیا وسیع خواند و با بیان اینکه باید از این موقعیت برای خود ایجاد فرصت کنیم تصریح کرد: ظرفیت بازار روسیه 700 میلیارد دلار برآورد می‌شود که حدود 250 میلیارد دلار آن واردات و 450 میلیارد دلار آن صادرات است.

 

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس تراز بازرگانی روسیه با اتحادیه اروپا را 300 میلیارد دلار اعلام کرد و بیان داشت: نباید فراموش کنیم که در حال حاضر اتحادیه اروپا به علت فشارهای آمریکا برای تجارت با روسیه در یک برزخ تحریمی قرار دارد از طرفی تراز بازرگانی روسیه با کشور چین حدود 110 میلیارد دلار برآورد شده که بسیار قابل توجه است.

 

وی ظرفیت بنادر ایران در شمال کشور را بالای 35 تا 40 میلیون تن دانست و با بیان اینکه از این ظرفیت تنها در حدود 5 تا 6 میلیون تن استفاده شده عنوان کرد: ما در حاشیه دریا تقریبا 20 بندر مهم داریم اما در این میان بندر آستاراخان از ویژگی خاصی برخوردار است و 25 درصد واردات و صادرات ایران در حاشیه دریای خزر از این طریق انجام می‌شود.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس اتصال راه‌آهن گیلان به بندرانزلی را یکی از اقدامات مهم زیرساختی که باید برای توسعه تجارت انجام شود ذکر کرد و گفت: حدود 75 درصد صادرات ایران به روسیه را صنایع غذایی و محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهند اما ایران جدیدا برای صادرات محصولات پتروشیمی هم گام‌های خوبی برداشته است.

 

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس بیش از 20 درصد صادرات کشورمان از شمال کشور را محصولات پتروشیمی دانست و اظهار داشت: شرایط  ایران از حیث امکانات زیربنایی و حمل و نقل ترکیبی فراهم است و این آمادگی وجود دارد اما بزرگ‌ترین مشکل ما با روسیه بحث همسان‌سازی تعرفه کالاها بین دو طرف است.

 

دنیامالی سهم ایران در واردات آبزیان از روسیه را حدود پنج هزار دلار اعلام کرد و با تاکید بر اینکه تولید ماهی در قفس از جمله مزیت‌های سواحل خزر است خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های ایران برای مبادلات تجاری دریایی با روسیه خوب است از طرفی باید سازوکاری ایجاد شود که حمل و نقل زمینی بین دو کشور با سهولت انجام شود.

 

*فرصت لازم برای افزایش حضور تجار ایرانی در روسیه فراهم است 

«آندره گئور گیوویچ وادوف»نیز در این جلسه زیرساخت‌ها و امکانات موجود در تجارت ایران و روسیه را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: ما تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه ایران را محکوم می‌کنیم از طرفی باید توجه داشت که فرصت لازم برای افزایش حضور تجار ایرانی در روسیه فراهم شده است.

 

سرکنسول فدراسیون روسیه در گیلان به صحبت‌های اخیر ولادمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در مورد کاهش تعرفه‌های ترجیهی کالاها اشاره کرد و افزود: این سیاست دائمی روسیه در مقابل ایران است و انتظار داریم سیاست‌های اینچنینی به نفع هر دو کشور تمام شود.

 

وادوف با تاکید بر اینکه روسیه درصدد رشد تجارت و روابط اقتصادی بین دو کشور است و در این مسیر کمک می‌کند ابراز داشت: وزیر امور خارجه روسیه یک ماه قبل در مصاحبه‌ای گفت که برای تقویت روابط اقتصادی ایران و روسیه اقدامات زیادی را انجام می‌دهیم و تسهیل تعرفه‌های تجارت هم در همین راستا شکل گرفت.

 

وی ورود هر چه زودتر ایرانی‌ها به بازار کشور روسیه، ارتباط با ازبکستان، ترکیه و سایر کشورها و بسترسازی برای این کار را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: در حال حاضر تجار ایرانی در بازار روسیه کم دیده می‌شوند و روسیه بیشتر عادت کرده که با بازرگانان ترکیه، اروپا و چینی معامله کند.

 

سرکنسول فدراسیون روسیه در استان گیلان عضویت موقت ایران در موافقتنامه تجاری اوراسیا را فرصت خوبی برای افزایش حضور تجار ایرانی در روسیه قلمداد کرد و یادآور شد: تعرفه واردات مرکبات و سبزیجات به روسیه صفر است و بیشتر صادرات ایران از استان گیلان به کشور روسیه همین مواد خوراکی هستند.

 

وادوف از علاقه جدی روسیه برای افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور و پیگیری مسائل مربوط به آن سخن گفت و خاطرنشان کرد: روسیه می‌خواهد سطح روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران به سطح روابط سیاسی فی‌مابین دو کشور برساند زیرا حجم فعلی تجارت بین دو کشور بسیار ناچیز است.

 

*صادرات ایران به روسیه امسال 43 درصد افزایش یافت

«سیدجلیل جلالی‌فر» نیز در این جلسه مقدار و حجم فعلی تجارت ایران و روسیه را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: با توجه به قدمت بالا و ظرفیت‌های بسیار زیادی که وجود دارد حجم فعلی مبادلات تجاری بین ایران و روسیه به هیچ عنوان رضایت بخش نیست.

 

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 99 نسبت به سال گذشته خبر داد و یادآور شد: این افزایش حجم مبادلات بیشتر در حوزه صادرات کالاهای کشورمان رخ داده است به طوری‌که طبق آمارها صادرات ما به کشور روسیه 43 درصد افزایش پیدا کرد.

 

جلالی‌فر با بیان اینکه امسال میزان واردات کشورمان از روسیه نیز حدود 11 درصد کاهش داشته است عنوان کرد: افزایش 43 درصدی صادرات ایران به کشور روسیه در مقایسه با سال گذشته چشم‌گیر است و موافقت‌نامه موقت عضویت کشورمان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از مهم‌ترین دلایل این موفقیت به شمار می‌رود.

 

وی افزایش هر چه بیشتر حجم مبادلات تجاری و صادرات کشورمان به روسیه را بر اساس ظرفیت‌هایی که داریم مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: زمانی که بتوانیم حجم معاملات تجاری خود با روسیه را از 2.2 میلیارد دلار به 10 میلیارد دلار برسانیم می‌توانیم به طور قطع بگوییم که در امر توسعه تجارت خارجی موفق شده‌ایم.

 

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گیلان را استانی خاص و ویژه در حوزه تجارت با کشورهای همسایه خواند و اذعام کرد: سابقه تجارت ایران به سال 1466 میلادی بر می‌گردد که نخستین بازرگان روسی به کشورمان آمد بنابراین با این قدمت طولانی حجم مبادلات 2.2 میلیارد دلار بسیار ناچیز است.

 

جلالی‌فر چالش‌هایی که در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و روسیه وجود دارد را برشمرد و اظهار داشت: امکانات لجستیکی و عدم انسجام تجار در بازار هدف از جمله این علل هستند از طرفی  ایران از تکنولوژی‌های روز دنیا در بازاریابی و مارکتینگ هنوز بهره‌ای نبرده است و به شکل سنتی عمل می‌کند.

 

وی از تهیه طرح شبکه مویرگی عمده فروشی کالاهای ایرانی در روسیه  خبر داد و با بیان اینکه فروشگاه‌های مجازی طراحی شده است اذعان کرد: 60 نفر را در فاز نخست از سراسر ایران فراخوان کرده و این شرکت را هم تأسیس کردیم و به زودی در آستاراخان توسط بخش خصوصی و همین شبکه مویرگی ایجاد شده زیرساخت‌ها را آماده می‌کنیم.

 

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گیلان ساخت سردخانه هزار و 500 تنی در آستاراخان روسیه خبر داد و بیان داشت: یکی از مشکلات ما برای تامین کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای این است که در تامین آن مشکل داریم که با ساخت چنین سازه‌هایی مشکلاتمان به حداقل می‌رسد.

 

لازم به ذکر است پیمان گمرکی اوراسیا بین پنج کشور روسیه، بلاروس، قرقیزستان، ارمنستان و قزاقستان منعقد شده است و پیوستن کشورمان به این پیمان‌نامه بین‌المللی می‌تواند برای تجارت ایران و کشورهای ذکر شده سودمند باشد.

 

توسعه بازار مشترک و دستیابی به حرکت آزاد کالا، سرمایه، خدمات و مردم در بازار واحد کشورهای عضو و ترویج رقابت سالم در بازار مشترک از اهداف ایجاد این پیمان‌نامه محسوب می‌شود.


کد خبر 1016067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha