نخستین نقش زهرای مرضیه بعد از پیغمبر اصلاح باورهای جامعه بود

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: صدیقه طاهره احساس کرد بعد از رحلت پدر بزرگوارش، باور مردم دچار مشکل شده زیرا باور جامعه به سمت انتصاب امام رفت در صورتی که باور صحیح جامعه، انتخاب امام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی شنبه (27 دی) در مراسم شب شهادت حضرت زهرا(س) در بیت الزهرا شهید سلیمانی با بیان اینکه یکی از اهداف انبیا اصلاح بود به دو آیه از قرآن کریم (آیه 88 سوره هود و آیه 142 سوره اعراف) در این خصوص اشاره کرد و گفت: البته نمی گوییم همه انبیا نسبت به اصلاح جامعه موفق شدند اما هدف انبیا در درجه اول اصلاح جامعه است.

 

 

 

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به اینکه انبیا مصلح و اصلاح گر هستند، بیان کرد: قرآن می فرماید «لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها» امام معصوم فرمود «یعنی بعد از آن که خدا پیغمبران را فرستاد و جامعه را اصلاح کرد، خرابش نکنید» پس معلوم می شود جریان فساد و اصلاح همیشه در جامعه بوده و منافقین و کافرین به دنبال افساد و انبیا و اولیا به دنبال اصلاح هستند و ما امام زمان(عج) را برای همین می خواهیم که بیاید و اصلاح کند زیرا مصلح کل است.

 

 

وی در ادامه افزود: امام کاظم (ع) می فرماید «خوشا به حال آن هایی که مردم را اصلاح کنند» اما مشکل اینجا است که منافقی هم که فساد می کند می گوید من اصلاح می کنم.

 

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی فرمود «اصلاح یعنی از بین بردن خرابی؛ اصلاح هر چیزی مطابق خرابی است» پس اگر می خواهید بدانید اصلاح یعنی چه؟ باید بدانید خرابی یعنی چه؟

 

 

وی اظهار کرد: اصلاح یعنی مراعات استاندارد هر جامعه ای؛ جامعه را امام باید اداره کند و اگر امام را کنار بگذارند و غیر امام را سرکار بیاورند این خراب می شود و اصلاح این جامعه این است که امام برگردد؛ در حکومت و در دوران غیبت باید حکومت به دست فقیه باشد.

 

 

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه اصلاحات ۱۰ گانه ای در زندگی لازم است که به دنبال آن باشیم زیرا انبیا به دنبال آن بودند، اظهار کرد: اول اصلاح باور است؛ می دانید صدها عقیده در دنیا وجود دارد و امام صادق(ع) هم فرمود «همه می گویند حق با ما است» و بعد می فرمایند «ثَلَاثُ خِلَالٍ يَقُولُ كُلُّ إِنْسَانٍ إِنَّهُ عَلَى صَوَابٍ مِنْهَا دِينُهُ الَّذِي يَعْتَقِدُهُ وَ هَوَاهُ الَّذِي يَسْتَعْلِي عَلَيْهِ وَ تَدْبِيرُهُ فِي أُمُورِهِ» سه چيز است كه هر انسانى خود را در آن ها بر حق (درستکار) مى داند دينى كه بدان عقيده دارد، هوى و خواهش نفسی كه بر او چيره است و تدبير او در كارهايش.

 

 

وی خاطرنشان کرد: این حرف غلط است که ما بگوییم همه ادیان حق هستند و این اصلاً امکان ندارد؛ جان هیک وقتی این حرف را در مسیحیت مطرح کرد، او را هو کردند زیرا او گفت «هر دینی بهره ای از حق دارد و چرا محدود می کنید که فقط یک چیز حق است» و ایشان سال 84 به ایران آمد و (آیت الله رشاد) مناظره ای با او داشتند.

 

 

حجت الاسلام رفیعی با تاکید بر اینکه باور باید اصلاح شود، در ادامه گفت: هشام بن حکم جزو مرجئه(فرقه انحرافی) بوده است و ائمه مرجئه را لعن کردند؛ هشام باورش با نشستن با امام صادق اصلاح شد.

 

 

وی افزود: مرحوم آیت الله مصباح یزدی، طرحی را به نام ولایت راه انداخت که مقام معظم رهبری این طرح را از موفق ترین طرح های کشور بعد از انقلاب دانست و 6 کتاب چاپ کرد و سلسه وار گفت «اگر یک فرد می خواهد عقیده اش درست شود این 6 مورد را باید دنبال کند؛ معرفت شناسی، انسان شناسی و ... ».

 

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از دلایل سستی جوانان در عبادات، سستی اعتقادات آن ها است زیرا اعتقادات مانند درخت است؛ به آیه 24 سوره ابراهیم اشاره و بیان کرد: اگر اعتقاد محکم بود دیگر دو تا شبهه در شبکه ماهواره نمی توانست جوان ما را بی دین کند و نمی تواند با دو اشکال گرفتن جوان ما را به مذهب غیر اسلام بکشد؛ الان همه دارند به سمت خودشان می کشند؛ تبلیغات مسیحیت، کلیساهای خانگی، زرتشت و وهابیت و ... فراوان هستند و خیلی دارند کار می کنند لذا خیلی مواطب بچه های خود باشید.

 

 

وی اظهار کرد: راه این است که اعتقادات بچه ها را قوی کنید؛ دانشگاه، کلاس های معارف، بینش دینی دبیرستان ها و ... جوابگو نبوده لذا باید در این مورد فکری بشود و باورها باید درست باشد.

 

 

حجت الاسلام رفیعی توضیح داد: نخستین نقش زهرای مرضیه بعد از پیغمبر اصلاح باور بود؛ در مسجد ایستاد گفت «کسی که می خواهد هدایت کند باید هدایت شده باشد و کسی که خودش مشکل دارد و ممکن است گناه کند نمی تواند هادی باشد؛ هادی باید مهدی و هدایت گر باید هدایت شده باشد و کسی که بخواهد به شما بگوید این کار را بکن و آن کار را نکن خودش نباید اشتباه کند باید معصوم باشد و علی معصوم است نه شما» و آیه 35 سوره یونس را خواند.

 

 

وی افزود: صدیقه طاهره احساس کرد بعد از رحلت پدر بزرگوارش حضرت محمد(ص)، باور مردم دچار مشکل شده است؛ باور جامعه رفته به سمت انتصاب امام در صورتی که باور صحیح جامعه انتخاب امام{خدا تعیین می کند} است؛ پیغمبر(ص) از شعب ابی طالب بیرون آمد جوانی خدمت ایشان آمد و گفت یک قبیله گسترده داریم و حاضر هستیم به شما ایمان بیاوریم به قیمت اینکه من ایمان می آورم اما بعد از شما جانشین شما باشم» پیغمبر لبخندی زد و فرمود «دست من نیست».

 

 

 

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه امیرالمؤمنین صفت خاص علی بن ابیطالب است، گفت: اگر اطمینان دارید، باورتان درست است که هیچ؛ باید حجت در قیامت داشته باشیم و بتوانیم پاسخگو باشیم؛ الان دین های دنیا حکومتی است و علت اینکه تشیع در دنیا کم است چون حکومت ها مروج شیعه نبودند و دو سه کشور که حکومت های آن ها یک مقطع زمانی مروج شیعه داشته{ایران و عراق} الان شیعه در آن گسترش دارد.

 

 

وی با بیان اینکه ما امروز به گفتمان های باورساز و گفتمان های اصلاح گر باور به اعتقادات مردم نیاز داریم، ادامه داد: دومین اصلاح که خیلی مهم است و ما به آن نیاز داریم، اصلاح رفتارها است؛ اسراف یک رفتار غلط است که باید اصلاح شود و همچنین بدبینی، سوء ظن و ... باید اصلاح شوند.

 

 

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه جامعه باید با مسائل دینی اصلاح شود، ادامه داد: ائمه ما در این قصه خیلی سرمایه گذاری کردند و عمده احادیث ائمه ما روی این بخش است؛ در اصلاح باورها قرآن کار کرده اما اصلاح رفتارها گسترده تر است؛ سوء ظن نورزید، مسخره و غیبت نکنید، اسم بد نگذارید، با زن و فرزند خود مهربان باشید و به والدین اُف نگویید.

 

 

وی با اشاره به اینکه اصلاح رفتارها یعنی کتاب «جامع السعادات»، «معراج السعاده» و کتاب های اخلاقی؛ اصلاح سوم را اصلاح ذات البین دانست و به سوره انفال اشاره کرد و افزود: چرا الان فامیل ها با هم قهر هستند؟ حدود 23 آیه قرآن در مورد صله رحم داریم و بعد از توحید، خدا می گوید «صله رحم» و همچنین در روایت داریم «دو دیوار پل صراط، امانت و رحم است» و در حدیث دیگری به فرموده رسول گرامی اکرم(ص) «تَمَنَّی جَبْرئِیلُ اَنْ یَکُونَ مِنْ بَنِی آدَمَ بِسَبْعِ خِصَالٍ وَ هِیَ الصَّلَوه فِی الْجَمَاعَه وَ مُجَالَسَتُهُ الْعُلَمَاءَ وَالصُّلْحُ بَیْنَ الاِثْنَیْنِ وَ اِکْرَامُ الْیَتِیمِ وَ عِیَادَه الْمَرِیضِ وَ تَشْیِیعُ الْجَنَازه وَ سَقیُ الْمَاءِ فِی الْحَجِّ فَاحْرُصْ عَلَی ذَلِکَ»؛ یعنی جبرئیل به سبب هفت خصلت، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد. آن خصلت ها [عبارت است از:] نماز را به جماعت خواندن، همنشینی با علما و دانشمندان و شرکت در مجالس آن ها، آشتی دادن بین دو نفر، احترام نهادن (و اکرام و خدمت به) یتیم، عیادت بیمار، شرکت در تشییع جنازه و آب دادن در حج(آبرسانی به مردم و سیراب کردن تشنگان)؛ پس بر حفظ این خصلت ها حریص باش».

 

 

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: چقدر مسائل سیاسی بین ما فاصله انداخته است البته خط قرمزها باید رعایت شود و یکی از ویژگی های شهید سلیمانی این بود که همه با ایشان رفیق هستند و ایشان به حزب، گروه و جناح فرد نگاه نمی کرد اما نسبت به رهبری و ولایت فقیه حساسیت ویژه داشت و خط قرمز او بود لذا این نکته مهم است که اصلاح ذات البین یکی از مهمترین خصوصیاتی است که در اینجا ذکر شده است.

 

 

حجت الاسلام رفیعی اصلاح دیگر را اصلاح درون دانست و گفت: خوشا به حال آن کسی که درون خود را اصلاح کند و این خیلی بد است که آدم یک عمر حسود، کینه ای و حریص باشد اما نفهمد پس اصلاح درون یکی از حوزه های مهم است.

 

 

وی با اشاره به اینکه هر کسی باطن خود را اصلاح کرد، خدا ظاهر او را اصلاح می کند، ادامه داد: جوانی نزد پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله آمد و گفت «ای پیامبر خدا! آیا اجازه انجام عمل خلاف منافی عفت به من می‌دهی؟» با گفتن این سخن فریاد اعتراض اطرافیان پیامبر بلند شد، اما پیامبر (صلی‌ الله ‌علیه ‌و آله‌) فرمود: او را نزدیك بیاورید. مرد نزدیك شد و نزد پیامبر نشست و پیامبر فرمود «آیا دوست داری با افراد خانواده تو چنین كنند» جوان گفت «فدایت شوم، نه» پیامبر فرمود «مردم هم دوست ندارند با مادرشان چنین شود» آنگاه پیامبر فرمود «مردم هم دوست ندارند با دخترانشان چنین شود» و  آنگاه پیامبر رحمت دستان مبارك خود را بر سینه او گذاشت و این‌ چنین دعا كرد «اللهم طَهِّر قلبه واغفر ذنبه و حَصِّن فَرْجَه»؛ پروردگارا قلبش را پاك گردان، گناهش را ببخش، و دامانش را حفظ كن.

 

 

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه اصلاح درون مهم است زیرا ریشه بسیاری از رفتارهای بیرونی، نواقص درونی است و 44 مورد از این نواقص را امام سجاد(ع) در دعای هشتم صحیفه برشمردند، بیان کرد: اصلاح مالی از دیگر موارد است که مال آدم باید اصلاح شود و حرام در آن نباید باشد و اصلاح اجتماع که امر به معروف و نهی از منکر است و جامعه باید اصلاح شود و نمی توانیم نسبت به بی حجابی و فساد بی تفاوت باشیم.

 

 

وی اصلاح حکومت و اصلاح نظامی را هم مورد اشاره قرار داد که قرآن می فرماید «وقتی دو طایفه با هم دعوا می کنند بین آن ها صلح بدهید» وقتی روی سر مردم یمن بمب می ریزند اما یک آدم پیدا نمی شود این را متوقف کند لذا قرآن می فرمایند «اصلاح ایجاد کنید» اما فقط سازمان های بین المللی نشستند و قطعنامه صادر می کنند. 

 

 

حجت الاسلام رفیعی به اصلاح ساختار سیاسی جامعه هم اشاره و تصریح کرد: در یک کلمه اینکه ما نیاز داریم به اینکه در زندگی همیشه دنبال اصلاح باشیم اما متأسفانه اینقدر با این واژه ها بازی شده که آدم می ترسد این ها را بیان کند؛ اصلاح یک جریان و واژه قرآنی است و خدا می گوید انبیا به دنبال آن هستند.

 

 

وی با بیان اینکه اصلاح یعنی خرابی را از بین بردن نه خرابی ایجاد کردن؛ توضیح داد:قرآن می گوید نه اینکه منافقین فساد کنند و بگویند ما مصلح هستیم؛ این روشن است و این معیار دارد؛ مثلاً اگر در جامعه آمدیم فساد اداری و بد حجابی ایجاد کردیم، به این می شود گفت اصلاح؟ در بغل دشمن غلتیدیم و توان داخلی را نادیده گرفتیم به این می شود گفت اصلاح؟ روشن است و اسم مهم نیست.

 

 

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه معیار اصلاح، قرآن و سنت و رفتار معصوم و توصیه ها و باید و نبایدهای قرآن است بیان کرد: جمع بندی حرف من این است که زهرای مرضیه به دنبال اصلاح جامعه بود و می خواست بگوید این تفکری که امروز در جامعه بعد از پیغمبر حاکم شده، غلط است و موفق هم شد و نمی خواست تغییر بدهد و فقط می خواست مخالفتش را اعلام کند.

 

 

حجت الاسلام رفیعی در پایان گفت: امام (ره) وقتی با کاپیتولاسیون مخالفت کرد، ایشان را تعبید کردند اما حرف خود را زد و قرآن می گوید «بعضی های می گویند چرا موعظه می کنید؟ اثر ندارد» حجت الاسلام قرائتی گفت «موعظه، نصیحت، نهی از منکر و فریاد در مقابل ظلم یک علتش قضاوت (بدل) تاریخ است» بنابراین حضرت زهرا(س) به ما خط فکر داد.

 

کد خبر 1016300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha