ضرورت استخراج معناگرایی از سخنان حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع)

حجت الاسلام خدامیان آرانی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) پیروز میدان بود نه شکست خورده، گفت: متاسفانه ما مصیبت ها را با ذلت و خواری بیان می کنیم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: حضرت فاطمه زهرا(س) در 20 جمادی الثانی متولد شدند. سوره کوثر، آیه تطهیر،آیه اطعام و آیه مودت در شان و فضیلت حضرت زهرا(س) نازل شده است. قالب های رفتاری دخت نبی اکرم(ص) در زمینه عبادت، احترام به پدر و همسر، تربیت فرزند،شجاعت، دفاع از حق و اطلاعت از ولی امر قابل الگو برداری است. در حقیقت حضرت زهرا(س) بهترین الگو در ابعاد زندگی فردی، خانوادگی ، سیاسی و اجتماعی را به زنان و مردان ارایه کردند.حضرت زهرا(س) در سال 11 هجری به شهادت رسیدند . در مورد زمان شهادت ایشان اختلاف نظر وجود دارد و از چهل شب پس از شهادت پیامبر اکرم(ص) تا هشت ماه بعد از آن ذکر شده است. مشهورترین تاریخ در نزد شیعه ، سوم جمادی الثانی است. کتابهای زیادی در مورد حضرت زهرا(س) منتشر شده است. به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) گفتگویی با «حجت الاسلام مهدی خدامیان آرانی» در مورد کتابهایی که با محوریت حضرت فاطمه زهرا(س) منتشر شده است، ترتیب دادیم. حجت الاسلام خدامیان آرانی، نویسنده، پژوهشگر، استاد حوزه و دانشگاه است که 14 کتاب در مورد حضرت زهرا(س) به رشته تحریر در آورده است. قسمت دوم و آخر گفتگو بدین شرح است:

 

اشاره کردید که بهترین و جامع ترین نوع مباحث معناگرایی در سخنان حضرت زهرا (س)  وجود دارد. پرداختن به معنا گرایی چقدر ضرورت و اهمیت دارد؟

یکی از دغدغه های روان شناسی غرب این است که به زندگی بشر معنا و مفهوم بدهد. اگر فرد معنا و مفهوم زندگی را گم کند به پوچی می رسد و نمی داند برای چه زندگی می کند. هنر این است که درک کنیم تشنگی نسل آینده چیست و آن وقت برای آنها بنویسیم. باید زودتر به فکر باشیم، اگر بحران معناگرایی به وجود بیاید دیگر چه فایده ای دارد که آن زمان شروع به نوشتن کنیم. ما باید پیشگیری را بر درمان مقدم بشماریم و از همین الان به فکر نسل آینده باشیم. چرا کتاب های معناگرایی  آمار فروش بالایی دارد؟ مردم به دنبال معنای زندگی هستند. ما باید نیاز بشر را از دل دین بیرون بکشیم.

 

چقدر توانستیم معناگرایی را از دل سخنان و ادعیه حضرت زهرا(ع) و ائمه اطهار استخراج کنیم؟

دین آمده است تا به زندگی ما معنا ببخشد. نتوانستیم از ادعیه حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) مباحث لازم را بیرون بکشیم. ما چقدر دعاهای پیامبر و ائمه اطهار (ع) را می شناسیم؟ چقدر به اسرار آن دعاها پی بردیم؟ بی توجهی به معناگرایی باعث می شود که در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی مشکلاتی حاصل شود؛ افراد به خلأ درونی می رسند. هر چقدر ثروت جمع می کنند باز به آرامش نمی رسند. افسردگی، ناامیدی و حرص  از اثرات فردی بی توجهی به معنای واقعی زندگی است . وقتی غنای درونی وجود نداشته باشد در زندگی زناشویی مشکلات زیادی ایجاد می شود و برخورد با فرزندان نادرست می شود.

 

نویسندگانی که در مورد حضرت زهرا (س) و ائمه اطهار (ع) قلم می زنند باید چه نکاتی را مد نظر داشته باشند؟

ما یک قشر هیئتی داریم که در بیشتر در فضای اقامه عزا هستند و قشر دیگر جامعه نیز هستند که باید بیشتر بر روی آنها کار کنیم. باید معناگرایی را از زندگی حضرت زهرا (س) استخراج و تبیین و تشریح کنیم؛ این کارها باید طبق سلیقه مخاطب صورت گیرد. در واقع ما آموزه های تشیع را باید جذاب و با سلیقه مخاطب ارایه کنیم. آن کسی که عزاداری می کند و در هیئت است، در مسیر هست، هنر این است که مخاطبان دیگر را به آموزه های تشیع نزدیک تر کنیم.

 

لازمه تبیین زندگی حضرت زهرا (س) در قالب های هنری همچون نمایش و فیلم چیست؟

در درجه اول باید داستان زیبایی نوشته شود. از روی داستان، فیلمنامه به نگارش در آید. ماده خام داستان از متون اسلامی باید استخراج شود و به شکل زیبا و جذابی نوشته شود؛ سپس فیلمنامه نویس آن داستان را مبدل به فیلمنامه کند. در غیر این صورت کارها تکراری و بی کیفیت می شود. یک جمله حضرت زهرا(س) را می توان تبدیل به یک فیلم و نمایش کرد. باید واسطه ای باشد که داده ها را از منابع استخراج کند. حدود 40 کتاب در حوزه معناگرایی از نویسندگان خارجی خواندم و دیدم بشر تشنگی دارد. مظلومیت حضرت زهرا (س) پیام دارد. حضرت زهرا(س) پیروز میدان بود نه شکست خورده اما متاسفانه ما مصیبت ها را با ذلت و خواری بیان می کنیم. باید تحقیق و پژوهش کرد. علاوه بر این باید یک نیاز و درکی داشته باشیم. نویسنده باید کتاب های غربی را بخواند، فقط به کتاب های مذهبی اکتفا نکند. به روان شناسان احترام بگذاریم. تواضع داشته باشیم. همه چیز غرب بد نیست. از علم غرب استفاده کنیم و ببینیم بشر چه مشکلاتی دارد، بعد ببینیم که دوای این مشکلات در مذهب چیست. مذهب درمان هایی برای دردهای مختلف دارد. وقتی درد را درک نکنم در قالب سنتی می نویسم و سخنرانی می کنم.

 

شما 14 کتاب با محوریت حضرت زهرا(س) نوشتید.کدامیک از کتاب های شما پرفروش شد؟

کتاب «فریاد مهتاب» به دو میلیون نسخه رسید. عنایت حضرت زهرا (س) به این کتاب زیاد بود. این کتاب سومین یا چهارمین کتابی بود که در مورد حضرت زهرا (س) نوشتم؛ در آن موقع نویسنده گمنامی بودم و کسی مرا نمی شناخت، اخلاص در آن کار زیاد بود. در حال حاضر نویسنده ای شناخته شده هستم که ناشران متعددی پیشنهاد همکاری به من می دهند . من در آن زمان انگیزه مادی نداشتم و فقط اخلاص بود و حضرت زهرا (س) اخلاصم را قبول کرد. در هنگام نگارش «فریاد مهتاب» سوز دلی داشتم. استقبال از این کتاب یعنی خود حضرت کتاب «فریاد مهتاب» را خرید. من وصیت کردم که یک نسخه آن را آن هنگام که پس از مرگ مرا در قبر قرار می دهند روی سینه ام بگذارند زیرا این کتاب مهمترین سرمایه ام برای سفر بادی است . همچنین وصیت کردم که بر روی مزارم فریاد مهتاب را بخوانند.

 

 

کد خبر 1016564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha