روش تصفیه فاضلاب خانه بیرجند به روزرسانی شود

اکبری با اشاره به رهاسازی پساب در مسیر رودخانه شاهرود بیرجند، گفت: در این راستا بایستی روش تصفیه فاضلاب خانه بیرجند به روزرسانی شود و یا محیط پذیرنده به گونه ای مدیریت شود که حساسیت ها کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، دادستان بیرجند امروز (۲۹ دی) از حوزه پساب تصفیه خانه بیرجند در پی دغدغه همشهریان نسبت به وضعیت بهداشتی این پساب ها بازید میدانی کرد.

 

«احمد قندهاری» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در این بازدید گفت: جایی برای ذخیره پساب فاضلاب نداریم  چاره ای جز رهاسازی در رودخانه نداریم.

 

وی با بیان اینکه آب از دسترس بهره برداری غیرمجاز خارج شده است، ادامه داد: بوی نامطبوع پساب رها شده مربوط به برکه است نه خروجی.

 

قندهاری با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کارگروه جامع مدیریت کیفیت آب استان برای تعیین الگوی کشت مناسب برای پساب فاضلاب بیرجند، افزود: هر زمانی این الگو کشت توسط جهاد کشاورزی تحویل شرکت آب منطقه ای شود با کشاورزان مختلف می توانیم برای استفاده قرارداد منعقد کنیم.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: طبق آزمایشاتی  که ما انجام دادیم این پساب مناسب کشاورزی است ضوابط استاندار برای آبیاری فضای سبز، دام و طیور و  ورودی به آبهای سطحی کاملا سبز است.

 

وی با اشاره به افت آب در دشت بیرجند، عنوان کرد: پساب فاضلاب، آب جدیدی نیست که مصرف جدیدی برای آن تعریف کنیم. در همین دشت دستگاه های اجرایی زیاد است که با برداشت آب از چاه درختان کاج را آبیاری می کنند این در حالی است که می توان از پساب فاضلاب برای آبیاری درختان استفاده کنند.

 

قندهاری یادآور شد: از ابتدای امسال پساب فاضلاب از لحاظ شاخص های کیفی و آلودگی استاندارد بوده است.

 

«حسن اکبری» مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز گفت: خروجی پساب برای استفاده کشاورزی گونه‌های غیرمثمر استاندارد است اما حساسیت ما این است که ریسک محیط پذیرنده خروجی پساب بالا است و اگر این مهم بعد از شهر خوسف رهاسازی می شد ما نگرانی خاک و آب خیلی نیستیم اما وقتی در مسیر رودخانه ای رها می شود که دسترسی انسان، حیوان و پرندگان فراهم است ریسک  و حساسیت بالا می رود.

 

وی بیان کرد: از آنجا که سیستم تصفیه خانه کنونی بیرجند از نوع برکه تثبیت بوده و روشی است که برای ظرفیت‌های پایین پاسخگو است لذا وقتی ظرفیت فاضلاب بالا می‌رود می‌تواند نوساناتی داشته باشد.

 

اکبری افزود: لذا در این راستای بایستی روش تصفیه فاضلاب خانه بیرجند به روز رسانی شود و یا محیط پذیرنده به گونه ای مدیریت شود که حساسیت ها کاهش یابد.

 

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نهایت حساسیت را بر روی بحث الگوی کشت مناسب با پساب فاضلاب داریم، اظهار کرد: برای این مهم محدودیت کشت داریم در همین راستا برای استفاده از پساب تصفیه خانه بیرجند الگوی کشتی که مصرف مستقیم برای انسان و دام ندارد و محصولات بذری و تولید چوب ارائه شده است.

 

 

 

 

کد خبر 1016851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha