دیدبان حقوق بشر: سوزاندن جان باختگان مسلمان از کرونا اهانت به حقوق دینی شان است

دید بان حقوق بشر سوزاندن جان باختگان مسلمان از ویروکرونا را ظلم به مسلمانان و اقدامی تبعیض آمیز توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از hrw، دیدبان حقوق بشر در گزارشی امروز( دوشنبه 29 دی 1399) اعلام کرد: شروط سریلانکا برای سوزاندن جان باختگان بیماری کرونا با دستورالعمل های بهداشتی عمومی مغایرت دارد و این اقدام تبعیض علیه جامعه مسلمان است. استدلال واهی دولت سریلانکا مبنی بر اینکه تدفین برطبق سنت اسلامی تهدیدی برای بهداشت و سلامت عمومی است، تنها ظلم و آزار و اذیت مسلمانان است و عامل افزایش رنج آنهاست.

 

«گوتابایا راجاپاکسا» رئیس جمهوری سریلانکا مدعی شد که تدفین افراد جان باخته در نتیجه ویروس کرونا باعث آلودگی زیر زمینی می شود. باوجود دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی مبنی‌بر بی خطر بودن خاکسپاری و باوجود مخالفت روزافزون کارشناسان سازمان ملل و متخصصان پزشکی در سریلانکا و علمای دینی همه ادیان الهی در این کشور، سریلانکا سیاست خود را که در 31 مارس 2020 میلادی تدوین کرده است، تغییر نمی دهد.

 

«میناکشی گانگولی» مدیر جنوب آسیا در دیده بان حقوق بشر گفت: خانواده هایی که یکی از عزیزان خود را از دست داده اند،  مجبور هستند به اجبار مقامات سریلانکا با روشی که با اعتقادات این خانواده ها مغایرت دارد، عزیز خود را بسوزانند. این مسئله اهانت به حقوق دینی و کرامت اساسی است. این سیاست تنها به حس عدم تحمل و اختلاف اجتماعی منجر خواهد شد.


 
در هفته های اخیر، این سیاست اعتراض های گستره ای را در سراسر مناطق سریلانکا در پی داشت.  تعدادی از خانواده های مسلمان تصمیم گرفتند تا اجساد عزیزان خود را که به دلیل بیماری کرونا درگذشتند، رها کنند، به جای اینکه اجازه سوزاندن آنها را بدهند.

کد خبر 1016854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha