از کارآفرینان و صنعتگران در خوزستان حمایت نمی‌شود

سبحه با بیان اینکه از صنعتگران و کارآفرینان در خوزستان حمایت نمی‌شود گفت: پروسه اخذ مجوز در استان‌های دیگر کشور ۶ ماهه اما در خوزستان سه ساله است که این موضوع کارآفرینان را دلسرد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «حسن سبحه» امروز (چهارشنبه ۱ بهمن) در آیین اختتامیه رویداد ملی فن‌آورانه صنعت قطعه سازی خودرو، با اشاره به فعالیت‌های ناحیه صنعتی خلیج فارس اظهار کرد: این ناحیه در سه فاز و از سال ۹۳ شروع به فعالیت کرده و از لحاظ زیرساختی حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

مدیرعامل ناحیه صنعتی خلیج فارس رسالت ناحیه صنعتی را آوردن تولید قطعات خودرو به خوزستان دانست و افزود: خوزستان از لحاظ تولید قطعات خودرو در فقر شدیدی به سر می‌برد و در طول این سنوات شاهد کوچک‌ترین قطعات خودرویی در این استان نبودیم و یا اینکه اگر عده‌ای آماده این کار بودند با عدم حمایت مواجه شدند که ما این موضوع را به عنوان یک خوزستانی عملیاتی کردیم.

 

وی تصریح کرد: با مطالعاتی دقیق و چندین نشست و جلسه با صنعتگران در سراسر کشور، متوجه شدیم که تعداد صنعتگرهای موجود زیاد هستند اما هیچ گونه حمایتی نمی‌شود و مکانی برای تولید ندارند.

 

سبحه با بیان اینکه در ابتدای امر برنامه داشتیم تا از صنعتگر دعوت کنیم و قطعه زمین به او بدهیم تا سوله سازی و تولید کند ادامه داد: اما صنعتگران کشش مالی برای ساخت سوله هم نداشتند به همین علت برنامه را تغییر دادیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر خودمان سوله را کامل بسازیم و کلیدی تحویل صنعتگر بدهیم و او طی فرصت ۹ ماه بعد از بهره‌برداری وجه سوله را اقساط بدون هیچ گونه پیش پرداخت و سودی پرداخت کند.

 

وی اضافه کرد: استقبال از ۱۶ صنعتگر به ۲۸۰ نفر افزایش پیدا کرد در حالی که فقط ۶۳ سوله آماده بود اگر چنین برنامه‌ای در کشور انجام می‌شد بیش از این زمان به صنعت قطعات سازی خودرو می‌رسیدم.

 

مدیرعامل ناحیه صنعتی خلیج فارس با اشاره به اینکه آمادگی احداث ۶۳ سوله را داریم بیان کرد: در اوایل سال ۱۴۰۰ صنعتگران وارد عمل ساخت سوله می‌شوند و سپس برای انجام این کار از متقاضیان دعوت به عمل می‌آید‌.

 

وی به تعهدات صنعتگران به ناحیه اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین تعهد که در دفترخانه خواهد بود جذب نیروهای بومی از کل خوزستان است، ما امکانات کامل را به صنعتگران می‌دهیم و در قبال آن اصلی‌ترین خواسته ما جذب نیروی بومی است.

 

سبحه ابراز کرد: در جلسات، صنعتگران در این خصوص می‌گفتند خوزستان نیروی فنی ندارد به همین علت مکاتبه‌ای با آموزشگاه فنی و حرفه‌ای استان انجام شد تا طی فراخوانی و با هزینه خودمان تمام جوانان باسواد و بی‌سواد را سال اول به آموزشگاه برای دریافت مدرک درجه یک و دو می‌فرستیم و همزمان شروع به احداث سوله می‌کنیم تا این دو در یک مسیر هماهنگ و در موازات به جلو بروند و در مرحله اول یک هزار و ۲۰۰ نیرو آماده کار داریم.

 

وی با اشاره به اتفاقات فاز خدماتی در ناحیه ابراز کرد: در فاز خدماتی احداث یک ساختمان ۶ طبقه به مساحت هر ۷۰۰ متر در هر طبقه و چهار هزار و ۲۰۰ متر برای آموزشگاه فنی و حرفه ای داریم که به مدت پنج سال رایگان به نیروهای بومی خوزستان آموزش داده می شود.

 

مدیرعامل ناحیه صنعتی خلیج فارس عنوان کرد: صنعتگران تقاضای نمایشگاه دائمی را داشتند تا محصولات تولیدی خود را ارائه دهند و مشتری وارد سوله‌ها نشود به همین علت زمینی به مساحت سه هزار متر درفاز خدماتی برای ۶۳ غرفه نمایشگاه دائمی آماده شده است.

 

وی ادامه داد: امکانات دیگری  از قبیل هتل، رستوران، سیتی سنتر، پارکینگ طبقاتی در ۱۵ هزار متر و ۶ طبقه در کنار آموزشگاه احداث می شود که بیش از ۷۰ درصد  فاز خدماتی به فاز صنعتی خدمات رسانی می کند. 

 

سبحه به معضلات و مشکلات کار آفرینان در خوزستان اشاره کرد و افزود: در خوزستان حمایت لازم از صنعتگر و کارآفرین انجام نمی شود و پروسه طولانی جهت اخذ مجوزات باید طی شود که فرسایشی بوده و اکثرا همراه با  شکست کارآفرین است.

 

وی یاد آور شد: این پروسه در سراسر کشور در یک مسیر و زمان طی نمی‌شود و قانون مشخصی ندارد به این منظور که در سایر استان‌های دیگر کارآفرین ظرف مدت ۶ ماه می‌تواند مجوزات خود را بگیرد اما در خوزستان زمان اخذ مجوز سه سال است و این مدت زمان با توجه به تورمات حاصل شده در کشور در چند سال اخیر سرمایه‌گذار را دلسرد می‌کند و نمی‌گذارد وارد عرصه شود که امیدوارم این موضوعات حل شود.

 

کد خبر 1017760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha