بازروایی زندگی نامه شهید «دریاقلی سورانی» توسط کانون مهرپویان

بهارلویی گفت: زندگی نامه شهید «دریاقلی سورانی» قهرمان ملی و ناجی آبادان در راستای رویداد بین المللی «روح مقاومت» و طرح ملی «ایران قوی» توسط کانون فرهنگی هنری مهرپویان یانچشمه به صورت مجازی بازروایی شد.

«حمزه بهارلویی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شهرکرد اظهار داشت: زندگی نامه شهید «دریاقلی سورانی» قهرمان ملی و ناجی آبادان در راستای رویداد بین المللی «روح مقاومت» و طرح ملی «ایران قوی» توسط کانون فرهنگی هنری مهرپویان یانچشمه به صورت مجازی بازروایی شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مهرپویان مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) شهر یانچشمه ادامه داد: «شهید دریاقلی سورانی» فرزند محمدقلی متولد سال ۱۳۲۵ اهل شهر یانچشمه استان چهارمحال و بختیاری است که با هوشمندی و ایثار خود، نقشه دشمن بعثی در حمله و اشغال شهر آبادان در سال ۱۳۵۹ را با شکست مواجه کرد.

 

وی ابراز کرد: شهید دریاقلی سورانی اوراق فروشی بود که تا ششم ابتدایی درس خوانده بود و به همراه فرزند خردسال خود (رضا) در کنار انبوهی از اتومبیل‌های فرسوده در حاشیه آبادان زندگی می‌کرد.

 

وی تصریح کرد: او در آبان سال ۱۳۵۹ و در جریان حمله متجاوزانه رژیم بعثی عراق به ایران و پس از اشغال خرمشهر، در منطقه کوی ذوالفقاری در ۲۰ کیلومتری شهر آبادان به صورت اتفاقی متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی و عبور آن‌ها از رودخانه بهمن شیر برای حمله غافل گیر کننده و اشغال این شهر شد، لذا فرزند خردسالش را تنها گذاشت و به سرعت با دوچرخه اش در یک مسیر طولانی رکاب زد و خود را به آبادان رساند و با فریادهایش، مردم و مدافعان شهر را از ماجرای نفوذ و توطئه دشمن آگاه ساخت.

 

بهارلویی گفت: مردم نیز با شنیدن فریاد‌های التماس گونه او از خانه‌ها بیرون آمدند و با هر چه از چوب، چاقو، بیل و کلنگ در دست داشتند برای مقابله با دشمن به سمت منطقه ذوالفقاری حرکت کردند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مهرپویان مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) شهر یانچشمه ادامه داد: در این هنگام شهید سورانی که دوچرخه‌اش هم پنچر شد و قادر به حرکت نبود، با پای پیاده، به سمت مقر سپاه پاسداران در آبادان دویده و نیرو‌های خودی را از حمله عراقی‌ها آگاه می‌سازد.

 

وی گفت: نیرو‌های بعثی پس از اشغال آبادان قصد حمله و تصرف شیراز را داشتند که با رشادت‌ها و با اطلاع‌رسانی به موقع شهید دریاقلی سورانی و مقاومت مردم آبادان، از دستیابی به این هدف ناکام مانده و مجبور به عقب نشینی شدند، البته در صورت سقوط آبادان، ارتش عراق توان یورش به اهواز را هم پیدا می‌کرد.

 

بهارلویی افزود: شهید «دریاقلی سورانی» در کشاکش این ماجرا و پس از ساعت‌ها مقاومت، بر اثر ترکش خمپاره مجروح و در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۳۵۹ در سن ۲۴ سالگی در راه انتقال به بیمارستان و بر اثر شدت خونریزی، در قطار به شهادت رسید و پیکر پاکش در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

 

کد خبر 1018441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha