مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی همچنان در آبادان پا برجاست

موسوی با بیان اینکه مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی همچنان در آبادان پا برجاست گفت: یکی از صدمات وارده شده از جنگ هشت ساله به بخش کشاورزی و صیادی بود که شاهد گله مندی فعالان این حوزه ها هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سید زین العابدین موسوی» شامگاه (شنبه 4 بهمن) در نشست بررسی مشکلات آبزی پروری و کشاورزی اظهار کرد: پس از جنگ تحمیلی خسارات وارده به کشاورزی این شهرستان هیچگاه به نحو مطلوب جبران نشد، وزارت جهاد کشاورزی می بایست شرایطی را ایجاد کند تا بتوانیم نخیلات و زمین های کشاورزی آبادان را احیا کنیم.

 

فرماندار ویژه آبادان، مطالبه اصلی حوزه آبزی پروری این شهرستان را اخذ مجوز تغییر کاربری مزرعه های پرورش میگوی چوئبده به مزرعه های آبزی پروری خواند و افزود: چیزی که بارها آن را مطالبه کرده ایم ولی هنوز هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته و اکنون لازم است کمبودها و نواقص کشاورزی و آبزی پروری آبادان جبران شود.

 

وی با اشاره به صدمات وارده شده ناشی از جنگ تحمیلی به زیرساخت های شهری آبادان تصریح کرد: یکی از صدمات وارده به بخش کشاورزی و صید و صیادی بود که شاهد گله مندی فعالان این حوزه ها هستیم، تمام صیادان و تلاشگران حوزه آبزی پروری از وضعیت کنونی شان گلایه‌مندند.

 

موسوی اضافه کرد: به رغم وجود دو رودخانه ملی و بین المللی در آبادان که هیچ کجای ایران مانند آن نیست شاهد نابودی اراضی کشاورزی و نخیلاتی هستیم که بخش هایی از آنها در زمان جنگ تحمیلی و بخشی دیگر در اثر شوری آب از بین رفته و تاکنون احیاء نشده اند و اگر چه زمانی کشاورزی منطقه ما در استان خوزستان رتبه نخست را داشت اما اکنون وضعیت بسیار نگران‌کننده ای دارد.

 

وی خواسته مردم آبادان از حضور مسئولان ملی در منطقه را برآورده شدن انتظارات شهروندان دانست و ابراز کرد: هزاران هکتار از مزارع پرورش میگو در منطقه دارای وضعیت نگران کننده ای هستند که اگر این مزارع فعال بودند به طور حتم مشکلات این بخش نیز بسیار اندک بود.

 

فرماندار ویژه آبادان با بیان اینکه بیماری لکه سفید چند سالی است که مزارع پرورش میگو چوئبده از توابع آبادان را مبتلا و دچار رکود کرده ادامه داد: اکنون که پرورش دهندگان میگو دچار مشکل شده اند چرا به آنان مجوز پرورش دیگر آبزیان داده نمی شود؟ به نظر می رسد بسیاری از کسانی که در این جا مسئولیت داشتند تحت عنوان ترک فعل در مورد این اراضی که دولت و نظام برای آنها هزینه کرد و اکنون بلاتکلیف و بلااستفاده رها شدند چرا باید به سبب عدم ارائه مجوز پرورش دیگر آبزیان در این منطقه، تمامی امکانات بی نظیر و زمین ها در چوئبده بلا استفاده شوند، به طور حتم ارائه مجوز پرورش دیگر آبزیان علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال برای بسیاری از افراد جویای کار، سبب درآمدزایی و توسعه اقتصادی در منطقه می‌شود.

 

وی عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از ما مسئولان در این زمینه کوتاهی کردیم و عذرخواهی ها هم دیگر اثر ندارد و به نتیجه نمی رسد، کسی باید برنامه و حرکتی را آغاز و مزارع را از وضعیت رکود کنونی خارج کند، بارها این مسئله را با مسئولان مربوطه در میان گذاشتیم اما در نهایت نتیجه مطلوب حاصل نشد.

 

موسوی با بیان اینکه انتظار داریم مسئولان مشکلات مبتلا به کشاورزان و آبزی پروران منطقه را جدی بگیرند و اقدامات عملی و اجرایی برای حلشان انجام دهند تا بیکاری بخش زیادی از مردم منطقه رفع شود تاکید کرد: با فعال سازی و احیای مزارع پرورش آبزیان حدود 6 هزار شغل ایجاد می شود لذا انتظارمان آن است که این موضوع به صورت حساس و جدید دنبال شود؛ آبادان قابلیت تبدیل شدن به پایلوت پرورش آبزیان مختلف را دارد.

 

وی بیان کرد: امید می‌رود حضور مسئولان و توجه و اهمیت دادن آنان به مسائل اشاره شده سبب حصول نتیجه شود تا وضعیت جمع زیادی از فعالان حوزه آبزی پروری بهبود یابد.

 

در این نشست «جلیل مختار» نیز اظهار کرد: برخی مشکلات سایت پرورش میگوی چوئبده در چهار ماه گذشته به وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد که مهمترین آنها تعیین تکلیف زمین‌های مزارع و سنددار کردن آنها است.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عدم لایروبی اسکله‌های بنادر صیادی شهرستان آبادان افزود: با توجه به لایروبی نشدن اسکله‌های بندر آبادان اکثر شناورها در زمان جزر و مد با مشکل تردد و پهلوگیری مواجه می‌شوند.

 

وی به طرح افزایش قدرت موتور قایق‌های صیادی اشاره کرد و یاد آور شد: طرح ارتقای افزایش قدرت موتور قایق‌های صیادی و استفاده از سوخت گازوئیل به جای بنزین هیچ تغییری در افزایش قدرت موتورها نکرده بلکه مشکلات صیادان را دوچندان کرده است.

 

کد خبر 1018655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha