ساخت ضریح مقام کف العباس(ع) به مرحله پایانی رسید

آستان مقدس حضرت عباس(ع) از رسیدن به مراحل پایانی ساخت ضریح طلاکاری شده مقام دست چپ حضرت عباس(ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الکفیل، «ناظم الغرابی» رئیس بخش ضریح سازی در آتان مقدس حضرت عباس(ع) گفت: ساخت ضریح مقام دست چپ حضرت ابوالفضل عباس(ع) به مراحل پیشرفته رسیده است و بیشتر بخش های در آستانه پایان است.  براساس برنامه زمان بندی شده این کار در کنار پروژه های دیگر از جمله ساخت ضریح حضرت زینب(ع) و مقام امام مهدی(عج) به صورت موازی درحال اجرا هستند.

 

الغرابی افزود: ساخت ضریح مقام دست ابوالفضل العباس(ع) در مدت اخیر روند سریعی به خود گرفته است. به طوری که ساخت هشت مشبک این ضریح به ارتفاع 190 سانتی متر و عرص یک متر به پایان رسیده است. این مشبک ها شامل 176 کره و 42 نیمه کره است که در 21 ردیف قرار گرفته اند. علاوه براین ، مثلث هایی منقوش به نقوش گیاهی که از ضریح حرم حضرت عباس(ع) الهام گرفته شده است، در این سازه آهنی هشت ضلعی قرار گرفته اند.

 

وی ادامه داد: این پنجره به شکل هشت ضلعی ساخته شده است و هشت ستون جانبی دارد و همه ضلع ها را احاطه کرده است. طول هر ستون 154 سانتی متر است و مزین به نقش و نگارهای گیاهی است.  ستون های جانبی مجاور با این پنجره 16 ستون به طول 98 سانتی متر است. کار بخش هایی که مرتبط با پایین پنجره است، پایان یافته است.

 

الغرابی گفت: کاری که در حال حاضر در دست انجام است، نصب کتبه های قرآنی و شعری است که با آب طلا بر روی صفحه میناکاری شده سبز رنگ در بالای هریک از این مشبک ها خطاطی شده است. این کتبیه ها این ضریح ضلعی را احاطه می کند و در وسط هر کدام از آنها مزین به یک گل تزئینی است.



وی افزود: داخل ضریح از چوب ساج طبیعی و منقوش به نقش و نگارهای زیبا از رنگ های طبیعی پوشیده شده است که از نظر دوام و استحکام و زیبایی با خارج از ضریح تفاوت ندارد. این اقدامات به پایان رسیده است.


این پنجره هشت ضلعی نخستین پنجره ساخت شده با این طرح است. قطر آن سه متر و ارتفاع آن 2.85 متر است. سازه آن از فولاد ضد زنگ با ضخامت دو میلی متر است که با دقت و دوام بالا ساخته شده است. 

 

گفتنی است، مقام کف العباس نام دو مکان در کربلا است که دست های حضرت عباس(ع) در این مکان ها از تن جدا شده است. این دو مقام که به مقام دست راست و مقام دست چپ حضرت عباس معروف هستند، در قسمت شمال شرقی و جنوب شرقی بیرون حرم عباس(ع) و در ورودی دو کوچه بازار مانند قرار دارند.

 

کد خبر 1018976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha