فرماندار نهبندان خواستار تکمیل ساختمان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد

بیکی گفت: از وزارت کار خواستاریم تا ساختمان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی که عملیات اجرایی آن سال ۹۰ شروع شده است را تا سال ۱۴۰۰ تکمیل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مجید بیکی» امروز (5 بهمن) در جلسه  بررسی مشکلات دستگاه های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با حضور «یعقوب رستمی»، مدیر کل توسعه منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان نهبندان سال 1368 به شهرستان ارتقا و دارای 51 هزار نفر  جمعیت است.

 

فرماندار نهبندان با اشاره به پراکندگی زیاد شهرستان نهبندان، افزود: وسعت شهرستان نهبندان 26 هزار کیلومتر مربع و دارای ظرفیت های زیاد خدادادی است اما به دلیل ضعف زیرساختی آنچنان که باید برای پیشبرد اهداف شهرستان مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

 

بیکی با بیان اینکه در حوزه معدن بیش از 23 نوع ماده معدنی در نهبندان داریم، اضافه کرد: نهبندان در حوزه تعداد تنوع معدنی در رتبه اول استان و به لحاظ ذخایر رتبه پنجم قرار دارد و 20 درصد ذخایر معدنی استان در نهبندان است.

 

وی تصریح کرد: 80 میلیون تن ذخیره سنگ گرانیت نهبندان است که بخش عظیمی از این پتانسیل معدنی به دلیل نبود زیر ساخت های فرآوری، صادر می شود.

 

فرماندار نهبندان یکی از رسالت های مهم منطقه را فرآوری معدنی عنوان کرد و گفت: امروز شرکت ایمیدرو در بحث فرآوری طلای معدن هیرد سرمایه گذاری می کند و در حوزه مس، منیزیت و آهن نیز سرمایه گذاری هایی انجام شده است.

 

بیکی تصریح کرد: حجم سرمایه گذاری در حوزه معاون و فرآوری معادن 600 میلیارد تومان است، همچنین در بخش کشاورزی علی رغم محدودیت هایی همانند کویری بودن منطقه نهبندان؛ با سطح زیر کشت بیش از 400 هکتار رتبه اول کشت زیتون و رتبه دوم تولید محصول  خرما با سطح زیر کشت 320 هکتار بعد از شهرستان طبس است.

 

وی با یبان اینکه شهرستان نهبندان 95 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و بازارچه دو کوهانه دارد، عنوان کرد: چند سالی است این بازارچه، به دلیل مسائل بین المللی ایران و کشور  افغانستان فعالیت آنچنانی ندارد ولی این بازارچه  معبر خوبی در حوزه صادرات است که باید بازگشایی شود.

 

فرماندار نهبندان در ادامه به حوزه گردشگری به ویژه در بیابان لوت اشاره و بیان کرد: بیابان لوت و روستای دهسلم همیشه مورد توجه گردشگران بوده است، ولی بسته شدن جاده شهداد-نهبندان و بیماری کرونا تأثیر زیادی در کاهش تعداد گردشگران داشته است.

 

بیکی با بیان اینکه نهبندان و بیرجند در مزیت نیروی انسانی جوان حرفی برای گفتن دارند، عنوان کرد: با توجه به حجم زیاد نیروی جوان در این منطقه اگر زیرساخت و اشتغال فراهم شود، به توسعه منطقه کمک خواهد شد.

 

وی یادآور شد: سال 1378، مقام معظم رهبری به نهبندان سفر داشته است و فرمایشی در راستای توجه به این مناطق داشته  اند، که بار مسئولیت مسئولان را بیشتر می کند، لذا مسئولان برای ماندگاری مردم  در این منطقه باید سیاست گذاری کنند.

 

فرماندار نهبندان تصریح کرد: به دلیل عدم زیر ساخت ها و شرایط آموزشی، کاری و آموزش عالی در دهه جاری شاهد مهاجرت از نهبندان بوده ایم، لذا اگر زمینه اشتغال افراد را مهیا کنیم مهاجرت معکوس خواهیم داشت.

 

بیکی با اشاره به پرداخت حق مرزنشینی از محل عواید صادرات سوخت در مناطق مرزی نهبندان، گفت: ماهیانه 714 هزار تومان به هر سرپرست خانوار مرزی واریز می شود که در تثبیت جمعیت نقش داشته است.

 

وی توجه به واحد فرآوری سنگ کویر در شهرک صنعتی نهبندان، زیر مجموعه شستا و تعیین تکلیف نیروگاه بادی 25 مگاواتی نهبندان را از سوی وزارت کار خواستار شد و گفت: خواستاریم ساختمان اداره تعاون، کار و  رفاه اجتماعی که عملیات اجرایی آن سال 90 شروع شده تا سال 1400 تکمیل شود.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه حدود 11 هزار نفر بیمه شده تأمین اجتماعی در شهرستان نهبندان داریم، افزود: امیدواریم با همکاری بانک توسعه تعاون سال آینده شاهده بهره برداری سالن ورزشی کارگران شهرستان باشیم.

 

شبانه روزی شدن درمانگاه تأمین اجتماعی درخواست دیگر فرماندار نهبندان بود و ادامه داد: این درخواست سال 96 در سفر وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شهرستان نهبندان مصوب شده اما متاسفانه اجرایی نشده است.

 

وی در پایان خواستار پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به واحد های فرآوری معدنی نهبندان شد و گفت: نیازمند پرداخت تسهیلات در منطقه به طور ویژه هستیم تا مشوق سرمایه گذاری باشد.

کد خبر 1019036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha