از شیوع آنفولانزای پرندگان تا نبود تریلی برای توسعه صادرات در خراسان جنوبی

مدیران بنگاه های اقتصادی خراسان جنوبی در نشست با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیان مهمترین مشکلات خود از جمله امهال اقساط، کاهش صادرات، تعدیل نیرو و نبود وسیله مورد نیاز برای حمل محصولات تولیدی و تسهیلات لازم برای توسعه تولید پرداختند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ تعاونی ها و واحدهای اقتصادی یکی از مهم ترین بخش ها برای توسعه و پیشرفت یک استان هستند. 918 تعاونی در خراسان جنوبی فعالیت دارند و بیش از 7 هزار نفر از جمعیت این استان با واحدهای تعاونی در تعامل هستند. 

 

در خراسان جنوبی طبق گفته مدیران اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان حدود 18 واحد اقتصادی با مشکلات جدی به خاطر شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی کشور رو به رو شده اند و نیازمند توجه مسئولان برای رونق تولید و اشتغال در استان هستند.

 

مدیران بنگاه های اقتصادی مشکل دار خراسان جنوبی صبح امروز (6 بهمن) در نشست با معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به بیان مشکلات خود پرداختند و خواستار رفع هر چه سریع تر مشکلات اقتصادی خود شدند.

 

 

وام ها و اقساط واحدهای تولیدی به مدت یکسال امهال شوند

«سید حسین خیریه» مدیر یکی از واحدهای تولید مرغ در خراسان جنوبی در این جلسه اظهار داشت: این واحد تولیدی از سال 93 با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده است و در حال حاضر 41 نفر در این واحد تولیدی فعال هستند.

 

وی با بیان اینکه ماهیانه در سال 97 حدود پنج هزار تُن مرغ به نقاط مختلف صادر می کردیم، افزود: اما از سال 97 به بعد به خاطر ممنوعیت صادرات این میزان کاهش یافت و در این راستا قسمت عمده ای از کار این مجتمع تولیدی تعطیل شد.

 

خیریه با اشاره به بحث خام فروشی خوراک طیور گفت: متاسفانه کنجاله سویا به صورت خام به فروش می رسد و اکثر این خوراک در دامداری ها مصرف می شوند و در این راستا مرغداری ها بیشترین ضربه را می بینند.

 

این مدیر واحد اقتصادی بیان کرد: این واحد تولیدی اکنون با ظرفیت 10 درصد فعالیت دارد و تنها چهار روز در ماه مشغول به کار است و باید تعدیل نیرو کند و متاسفانه در معرض تعطیلی قرار دارد.

 

خیریه به مشکلات ناشی از شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان طی چند هفته اخیر اشاره کرد و افزود: در گذشته مرغ تولیدی استان را به 9 استان دیگر صادر می کردیم اما به خاطر شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان میزان صادرات بسیار کاهش یافته است و به خاطر این بیماری 105 هزار مرغ مولد این واحد تولیدی حذف شد.

 

وی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه از زمان شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان هیچ جوجه ای وارد استان نشده است و این موضوع کمبود گوشت مرغ و تخم مرغ در استان را طی ماه های آتی به دنبال خواهد داشت.

 

خیریه با بیان اینکه امسال 266 میلیارد ریال زیان خالص این واحد تولیدی دیده است، ادامه داد: 226 میلیارد ریال از این میزان مربوط به بحث شیوع ویروس کرونا است و تاکنون هیچ ریالی از این زیان ها پرداخت نشده است.

 

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه در مهرماه امسال به جای 950 هزار مرغ مادر حدود 446 مرغ مادر بین مرغداری های استان توزیع شده است، افزود: این موضوع یک فاجعه است و قطعا کمبود گوشت مرغ در استان را طی ماه های آینده به دنبال خواهد داشت.

 

وی در پایان بیان کرد: درخواست داریم تا موانع تولید رفع شود و تسهیلاتی با تنفس 18 ماهه جهت کاهش قیمت ها و حل مشکلات مرغداری ها در اختیار این واحد های تولیدی قرار گیرد و تمامی وام ها و اقساط این واحدها به مدت یکسال امهال شود.

 

 

تعلیق طرح توسعه 100 میلیارد تومانی واحد تولیدی کاشی در خراسان جنوبی

«علی طاهری» یکی دیگر از مدیران بنگاه های اقتصادی خراسان جنوبی است که در زمینه تولید کاشی و سرامیک فعالیت دارد اظهار داشت: در خراسان جنوبی 2 خط تولید کاشی و 2 خط تولید سرامیک با فعالیت 700 نفر وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه یک طرح توسعه ای در واحد تولیدی کاشی با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان طی 3 سال گذشته طراحی کردیم، ادامه داد: اما این طرح به خاطر مشکلات اندکی از سوی بانک ها تعلیق شده است و اگر این طرح اجرا شود بیش از 500 نفر در استان شاغل خواهند شد.

 

طاهری با اشاره به اینکه میزان تولید این واحد اقتصادی به زیر 50 درصد رسیده است، افزود: مهم ترین مشکل این واحد تولیدی بحث عدم پرداخت سرمایه در گردش است.

 

این فعال اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته 25 روز بابت قطع گاز این واحد تولیدی تعطیل شد و امسال نیز به همین دلیل 10 روز تعطیل شده است و این موضوع ضربات سنگینی به خط تولید وارد کرده است.

 

وی با تاکید بر اینکه مشکل حمل و نقل در بحث صادرات کاشی و سرامیک تولید شده در استان بسیار اهمیت دارد، گفت: از کشور عراق درخواست ارسال محصولات تولیدی داریم اما به خاطر نبود تریلی در استان نمی توانیم صادرات انجام دهیم.

 

راه اندازی واحد تولید کُک نیازمند 25 میلیارد تومان اعتبار

«سید حسن جعفری» مدیرعامل شرکت چدن خوسف نیز در این جلسه اظهار داشت: این واحد تولیدی سال 98 با سرمایه گذاری کشور چین جهت تولید شمش چدن با ظرفیت 9 هزار تُن و اشتغال 236 نفر راه اندازی شد.

 

وی با بیان اینکه از اسفند 98 تا مرداد 99 این واحد تولیدی به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، افزود: از مرداد 99 دوباره واحد تولیدی چدن خوسف با ظرفیت 136 نفر کار خود را آغاز کرد و به خاطر شیوع این بیماری 106 نفر از کار خود تعدیل شدند.

 

مدیرعامل شرکت چدن خوسف در ادامه بیان کرد: این تعدیل نیرو به این دلیل اتفاق افتاد که سرمایه گذار چینی در زمینه انتقال نقدینگی به خاطر شیوع ویروس کرونا به مشکل برخورده بود.

 

جعفری با اشاره به راه اندازی فاز دوم این واحد تولیدی گفت: حدود 75 میلیون دلار سرمایه گذار چینی برای راه اندازی این فاز با اشتغال 295 نفر در نظر گرفته است و طی 3 ماه ابتدای سال 1400 فعالیت این فاز آغاز خواهد شد.

 

وی در پایان با بیان اینکه به دنبال راه اندازی فاز اول واحد تولید کُک در این مجتمع هستیم، عنوان کرد: در این واحد به 25 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و درخواست داریم تا بحث پرداخت تسهیلات به واحد تولید کُک تسریع شود.

 

گفتنی است در پایان این جلسه «حاتم شاکرمی» معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به بررسی مشکلات بنگاه های اقتصادی خراسان جنوبی پرداخت و دستور داد تا هر چه سریع تر مشکلات این واحدهای اقتصادی برطرف شود تا بحث تولید و اشتغال در خراسان جنوبی تعدیل نشود.

 

 

 

 

کد خبر 1019291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha