زیرساخت های تعیین مزد منطقه ای در کشور مهیا نیست

شاکرمی با بیان اینکه طبق پژوهش ها زیرساخت های تعیین مزد منطقه ای در کشور فراهم نیست، گفت: مخالف مزد منطقه‌ای نیستیم اما با افرادی که می ‌خواهند حداقل های تعیین شده توسط شورای عالی کار حذف شود مخالفیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حاتم شاکرمی» امرو ز(6 بهمن) در نشست تخصصی با نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی با بیان اینکه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نمایندگان صنف بزرگی در استان و کشور هستند، اظهار کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم توجه بسیار خوبی به لحاظ کمیت و کیفیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی شده است.

 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد 72 درصدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خبر داد و گفت: این رشد در دولت‌های گذشته کمتر اتفاق افتاده است.

 

شاکرمی با بیان اینکه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در کنار زندگی خصوصی یک مسئولیت اجتماعی هم پذیرفته اند، تصریح کرد: بر اساس قانون کسی نمی‌تواند مانع عضویت یا کسی را اجبار به عضویت کند، همچنین بررسی‌ ها نشان می ‌دهد خراسان جنوبی در زمینه تشکل ‌های کارگری و کارفرمایی کارنامه قابل قبولی دارد.

 

وی یکی از مسئولیت های مهم تشکل‌های کارگری و کارفرمایی را اجرای عدالت اجتماعی عنوان و تصریح کرد: با پیگیری مسائل مربوط به قشر کارگری در استان سعی شده مشکلات اقتصادی سبب نارضایتی‌های اجتماعی نشود.

 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وضعیت معیشت و مزد کارگران اشاره و گفت: به طور میانگین در هفت سال گذشته بر اساس ماده 41 قانون کار، میزان حقوق و مزایای کارگران نسبت به تورم ۲ درصد بیشتر بوده است، همچنین سال گذشته تورم 34.8 درصد و به روایتی 36 درصد بوده این در صورتی است که افزایش مزد حدود 42 درصد بوده است.

 

شاکرمی با بیان اینکه بیش از 90 درصد اشتغال کشور در واحدهای کوچک است، اضافه کرد: دولت همواره به دنبال این بوده که افزایش مزد از تورم جلوتر باشد چرا که تورم سبب شد تصمیمات خوب سال گذشته کمرنگ شود.

 

وی از برگزاری جلسات کمیته مزد خبر داد و گفت: با آخرین اطلاعاتی که از کمیته مزد و تورم دریافت کردیم قبل از پایان سال در ارتباط با مزد تصمیم می‌گیریم و سعی خواهیم کرد تصمیم عادلانه در این باره گرفته شود.

 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ارتباط با نمایندگان کارگران به مدیران کل نباید اجازه بدهیم فردی که نماینده یا عضو شورای اسلامی کار است قبل از اتمام مدت مسئولیت از کار خارج شود، عنوان کرد: همچنین کارفرمایان نباید نمایندگان کارگر یا اعضای شورا اسلامی کار را که هر سال قرارداد آن ها تمدید می شود را اخراج کنند اما برخی این موراد را رعایت نمی ‌کنند.

 

شاکرمی با بیان اینکه طبق پژوهش ها زیر ساخت های تعیین مرد منطقه ای در کشور فراهم نیست، گفت: مخالف مزد منطقه‌ای نیستیم اما با افرادی که می ‌خواهند حداقل های تعیین شده توسط شورای عالی کار حذف شود مخالفیم.

 

وی در ادامه به موضوع امنیت شغلی کارگران اشاره کرد و گفت: بعد از 27 سال آیین نامه تبصره ماده هفت قانون کار را به دولت فرستادیم و دولت آن را تصویب کرد و معنای آن این است که در کارهای پروژه‌ای و معین اگر بیش از سه سال کار ادامه یابد کارگر نیاز به قرارداد ندارد.

 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به واحدهای درگیری بیمایر فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی، گفت: کارگرانی از این محل دچار مکشل شده اند لذا اداره کل تامین اجتماعی و تعاون استان برای برقراری بیمه بیکاری این کارگران، باید این افراد را تحت حمایت قرار دهند.

 

 

کد خبر 1019437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha