تعزیه خوانان مازندرانی ساماندهی می شوند

معصومی گرجی گفت: مازندران با توجه به دارا بودن هنرمندان خوشنام در حوزه تعزیه خوانی، متاسفانه فضایی برای ساماندهی تعزیه خوانان در اختیار ندارد؛ تحقق این مهم برای سامان بخشی گروه‌های تعزیه‌خوانی و انسجام فعالیت‌ها، آموزش به نسل جوان مورد توجه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری،«مهدی معصومی گرجی» امروز(6بهمن) در نشست با حجت الاسلام والمسلمین«محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه درمازندران که با موضوع ساماندهی تعزیه خوانان استان برگزار شد، بیان کرد: همانطور که می‌دانیم مازندران یکی از قطب‌های تعزیه در کشور است و فعالان بسیار زیادی در این عرصه در استان مشغول فعالیت هستند اما انسجام و سامان بخشی در این عرصه وجود ندارد.

 

رئیس حوزه هنری مازندران افزود: هر گروهی با توجه به نگاه خود در مناسبت‌ها با هماهنگی برخی از ادارات و دستگاه‌ها اجراهایی را در سراسر استان دارد، ما تصمیم گرفتیم که بحث تعزیه در مازندران را به شکل منسجم و قوی تر از قبل دنبال کنیم.

 

معصومی گرجی تصریح کرد: حوزه هنری کشور بنیان‌گذار دفتر تعزیه در کشور است ما هم بنا داریم در راستای تداوم تعزیه خوانی در کشور، یک پایگاه تعزیه با همکاری نهادها و دستگاه‌ها در استان راه‌اندازی کنیم، تعزیه‌خوانی هنر اصیل ایرانی است که سیره اهل بیت(علیهم السلام) در آن دنبال می‌شود.

 

وی ادامه داد: تعزیه هنر خاص ایران اسلامی است و در هیچ جای دنیا این هنر وجود ندارد، مکان های تخصصی تعزیه در کشور، در اصفهان، قم،  قزوین، اراک و مازندران برقرار است، تکیه معروف تهران از زمان قاجار مختص این هنر، بنا شد تا تعزیه خوانی به شکل قوی و عالی اجرا بشود.

 

معصومی گرجی ادامه داد: مازندران با توجه به دارا بودن هنرمندان معروف و فعال، متاسفانه فضایی در این زمینه در اختیار ندارد و محروم است، در این راستا برآن شدیم پایگاهی برای سامان بخشی گروه‌های تعزیه‌خوانی و انسجام فعالیت‌ها، آموزش به نسل جوان علاقه‌مند و ... مکانی مختص تعزیه‌خوانی محیا کنیم‌.

 

وی با بیان اینکه ساماندهی گروه های تعزیه خوانی با هدف شناسایی و ترغیب علاقه مندان به این حوزه و استعدادیابی در بین قشر جوان در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی پایگاه تعزیه در استان با کمک نماینده ولی فقیه در مازندران که پیگیر این قضیه هستند ضرورت دارد، در این راستا از «علی عظیمی» از فعالان این عرصه هستند اهل ساری تعزیه‌خوان و اجدادشان تعزیه‌خوان بودند، دعوت کردیم تا توضیحاتی در این باره ارائه کنند.

 

معصومی گرجی با اشاره به اینکه حوزه هنری حمایت تخصصی و هنری این مکان را برعهده می‌گیرد، تاکید کرد: شکل گیری پایگاه تخصصی هدف ما است، تاکنون در استان آثار مکتوب در زمینه تعزیه منتشر نشد تالیف کتاب با موضوع تعزیه در مازندران در دستور کار قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه به زودی درخواست تامین مکان اداری برای ایجاد پایگاه تعزیه خوانان استان، نامه‌ای تدوین و به اداره کل اوقاف و امورخیریه ارسال خواهد شد؛ در مرحله دوم اقدامات درون سازمانی را انجام خواهیم داد تا برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در شهرستان ساری داشته باشیم.

 

معصومی گرجی با اشاره به اینکه می‌توانیم برخی حماسه‌ها را به‌طور شبیه‌خوانی تصویر کنیم، اضافه کرد: تلاش داریم در یوم الله فجر به یمن 42سالگی انقلاب اسلامی مراسم تعزیه خوانی با رعایت پروتکل های بهداشتی  برگزار شود.

 

 

کد خبر 1019483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha