فعالیت و حضور باندهای فساد در ایران پیش از انقلاب بسیار محسوس بود

کارشناس تاریخ گفت: اوضاع فساد در ایران پیش از انقلاب به حدی رسیده بود که تمام دنیا این بی‌عدالتی و نابرابری را حس کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، خسرو معتضد استاد و کارشناس تاریخ در برنامه طلوع فجر رادیو انقلاب گفت: تاریخ باید مورد مطالعه و تفسیر قرار بگیرد. در سال ۱۹۶۰ و ۱۹۶۱ در آسیای جنوب شرقی اتفاقاتی افتاد و یک حکومت آغشته به فساد به نام خانواده گیم که بر ویتنام حگومت می‌کرد و هر کاری که برای برکناری وی انجام دادند موثر نبود؛ آنچه که وی را شکست داد بودایی‌ها بودند و راهبه‌های بودایی خود را می‌سوزاندند و این اتفاقات در ویتنام توجه آمریکائی‌ها را جلب کرد.

وی افزود: در دهه ۱۹۶۰ طرز تفکرات تغییر کرد و آمریکا که پیش از این حامی حکومت گیم بودند از حمایت خود دست برداشته و علیه وی مبارزه کردند و با چندین کودتا در بریتانیا این حکومت سرنگون شد و کمونیست‌ها ویتنام را اشغال می‌کنند و ویتنام جزو ویتنام شمالی شد.

معتضد بیان کرد: علت اینکه در دنیا حکومت‌های دیکتاتوری سرنگون می‌شوند همان‌هایی است که اشاره شد. اوضاع فساد در ایران پیش از انقلاب به حدی رسیده بود که تمام دنیا این بی‌عدالتی و نابرابری را حس کرده بودند.

این کارشناس تاریخ تصریح کرد: پیش از انقلاب محدودیت‌ها به حدی رسیده بود که دستور جمع‌آوری کتا‌ب‌هایی که جنبه آگاه‌سازی و آزادی‌خواهی داشتند و رژیم شاه زیر سوال می‌برد، صادر شده بود؛ فعالیت و حضور باندهای فساد در ایران پیش از انقلاب بسیار محسوس بود.

رادیو انقلاب صدای گفتمان انقلاب اسلامی در ایام چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از اول لغایت پایان بهمن‌ماه بر روی موج FM ردیف ۹۵,۵ مگاهرتز قابل دریافت است.

کد خبر 1019750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha