افراد در رأس مسائل اقتصادی جامعه باید دلسوز و امین باشند

حجت الاسلام دست داده گفت: شخصی که در رأس مسایل اقتصادی جامعه اسلامی قرار می گیرد باید فردی امین و دلسوز برای بیت المال مسلمانان باشد و در حفظ و نگهداری اموال جامعه نهایت دقت و صداقت را به خرج بدهد.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: برای رسیدن به اقتصاد سالم علاوه بر امانت داری و مدیریت کارآمد در اقتصاد، مشخص شدن جایگاه کار، مالکیت، بهره برداری درست از سود و ثروت، تولید و امثال آن نیز ضروری است.

 
این کارشناس مسائل دینی و اجتماعی با اشاره به اینکه شخصی که در رأس مسایل اقتصادی جامعه اسلامی قرار می گیرد باید فردی امین و دلسوز برای بیت المال مسلمانان باشد و در حفظ و نگهداری اموال جامعه نهایت دقت و صداقت را به خرج بدهد، افزود: ‌در غیر این صورت جامعه اسلامی لطمات زیادی متحمل می شود که متأسفانه شاهد نمونه های زیادی در تاریخ اسلام بوده ایم.

 

وی با اشاره به اینکه در کنار صفت خوب و اخلاقی امانت داری، یک فرد مسئول در اقتصاد باید از دانش روز و اطلاعات کاربردی مسایل اقتصادی آگاهی کافی داشته باشد، بیان کرد: پاکی و امانت داری به تنهایی برای پذیرش یک پست حساس اجتماعی کافی نیست بلکه علاوه بر آن آگاهی و تخصص و مدیریت نیز لازم است.

 

حجت الاسلام دست داده با اشاره به اینکه اموال و مجاری اقتصادی باید در دست کسانی باشد که علم اقتصاد را می دانند و به واسطه آن ثروت اعمال خیر انجام می دهند، گفت: تفاوت میان مبانی انسان شناختی حضرت علی (ع) با  آن چه در دنیای امروز مطرح است، ریشه اختلافات اساسی در اداره جامعه در این ۲ نگاه است.

 

وی ادامه داد: در نگاه ایشان سعادت حقیقی انسان نه در تمتع و کسب سود مالی بیشتر که در جلب رضایت خداوند است و همین باور، در تمامی جنبه های زندگی شخصی حضرت علی (ع) و همچنین در اداره جامعه مسلمانان به وضوح دیده می شود.

 

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه کار و تولید در سیره اقتصادی حضرت علی (ع) که در برگیرنده جنبه های مهمی از دیدگاه اسلام به این موضوع بوده از زوایای مختلف مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: پرسش اساسی در چگونگی تطبیق جهان بینی والای علی (ع) با اداره امور اقتصادی جامعه و نگاه ایشان به تلاش و کوشش اقتصادی است.

 

وی ادامه داد: این امر در سیره عملی و نظری ایشان، در راستای تحقق رفاه بالاتر تمامی طبقات جامعه و تلاش اقتصادی فردی و گروهی بدون دلبستگی به دنیا، ارج نهادن به جایگاه تولیدکنندگان، برقراری عدالت و مبارزه با انحرافات اقتصادی با استفاده از روش های انسانی برخاسته از یک جهان بینی متعالی قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام دست داده با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین توجیهات حاکمان جوامع مختلف، توجه ایشان به امر اداره ی امور مالی سرزمین شان است که در قالب بکارگیری اندیشه های اقتصادی شکل گرفته در آن جامعه است، تصریح کرد: حضرت علی (ع) به عنوان نمونه ای ممتاز در حکومت اداری، با استفاده از روشی برخاسته از نگاه متعالی و عاقبت اندیشانه، به تمشیت امور اقتصادی جامعه ی خویش می پرداخت؛ او با سیاست های اقتصادی خود نشان داد که چگونه می توان با ابزاری غیر از دنیا طلبی، دنیا را آباد نمود و جامعه آرمانی خود را با اتکا بر جهان بینی مخصوص سامان داد که در تحلیل سیره اقتصادی او نمی توان این موضوع را نایده گرفت.

 

وی با تاکید بر اینکه اصرار ایشان در پیاده کردن الگوهای الهی و آسمانی در زمینه سامان دادن به روابط اقتصادی میان مردم بدون هیچ مصلحت اندیشی صورت پذیرفت، گفت: بدون تردید در باب سیاست های اقتصادی  ایشان، تحقیقات ارزشمند بسیاری صورت پذیرفته که هر یک گوشه ای از سیمای درخشان زندگی شخصی و حکومتی آن امام بزرگواررا نمایان ساخته است؛ با این وجود، پی بردن به ژرفای معارف علوی به پژوهش های متعددی نیازمند است.

 

کد خبر 1020223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha