فقها و مراجع پاسداران مرزهای عقیدتی ملت هستند

دبیر اجرایی پیش همایش حوزوی شیخ محمد خیابانی، شناختن و شناساندن علمایی مانند شیخ محمد خیابانی را ضرورت امروز جامعه توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام «مرتضی قربانی» در پیش همایش حوزوی شیخ محمد خیابانی اظهار داشت: فقها و مراجع شیعه پاسداران اصلی مرزهای عقیدتی و مهم ترین عامل ترویج آموزه های مکتب اسلام ناب محمدی(ص) هستند.

دبیر اجرایی پیش همایش حوزوی شیخ محمد خیابانی افزود: اگر آثار تالیفی ایشان و مجاهدت آنان در تحدید حدود و ثغور مکتب اسلامی در مواجهه با فرقه ها و نحله های انحرافی نبود، امروز این میراث گرانبها به معنی امروزی را نداشتیم.

وی با بیان اینکه کارکرد فقاهت و مرجعیت وسیع است، افزود: فصل افتراق فقها و علما با سلاطین و دولتمردانی که در طول تاریخ با این ایشان هم عصر بوده اند، مبارزات خستگی ناپذیر برای جلوگیری از استعمار جهانی و تسلط استکبار بر جوامع اسلامی و به خصوص جوامع شیعی بود که با مراجعه به تاریخ 200 سال اخیر می توان نمونه های فراوانی در صدق این ادعا پیدا کرد.

دبیر اجرایی پیش همایش حوزوی شیخ محمد خیابانی ادامه داد: متاسفانه این نکته که فقها، علما و مراجع دینی، پاسداران مرزهای عقیدتی بوده و افرادی تحول خواه و تحول گرا محسوب می شدند، به خوبی در فکر و فرهنگ نسل های امروزین جای نگرفته و خدمات بزرگانی که در طول تاریخ برای اسلام زحمت ها کشیده اند به معنی واقعی در جامعه نمود نیافته است.

وی با بیان اینکه همایش شیخ محمد خیابانی یکی از نمونه های موفق در شناختن و شناساندن ابعاد شخصیتی یک روحانی مبارز و بیدارگر است، افزود: ما شخصیت هایی مانند ملا علی کنی، سیدجمال الدین اسدآبادی، میرزای بزرگ شیرازی و یا شیخ فضل الله نوری به عنوان روحانیون بیدارگر داریم که برای شناساندن این علما به جامعه نیز تدبیری بیاندیشیم.

همایش بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی این روحانی مبارز در انقلاب مشروطیت ایران، در نیمه اسفند سال جاری به صورت جداگانه در شهرهای خامنه از توابع شبستر، تبریز و تهران برگزار خواهد شد.

شیخ محمد خیابانی از روحانیون مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس آن دوره بود که یکصد سال پیش در 21 شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی، در راه مبارزه با استعمار توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.

کد خبر 1020802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha